برای اولین بار در ایران جراحی پیشرفته جااندازی و تثبیت شکستگی استخوان پیشانی به روش آندوسکوپی در مرکز آموزشی درمانی طالقانی استان کرمانشاه انجام شده است. برای آن که بیشتر از چند و چون این جراحی آگاه شویم به سراغ دکتر محمدرضا شفیعی، فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و فک و صورت که سرپرستی این تیم جراحی را به عهده داشته است، رفتیم.
کد خبر: ۴۳۴۷۵۷

آیا استفاده از آندوسکوپ در درمان این نوع شکستگی‌ها موضوع جدیدی محسوب می‌شود و برای این جراحی به تکنولوژی یا دستگاه ویژه‌ای احتیاج است؟

تکنولوژی این روش در همه بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی پزشکی کشور وجود دارد و در واقع یک تکنولوژی بومی است و بیشتر برای زیبایی در ایران استفاده می‌شود، اما اگر جراح ماهر و باتجربه باشد می‌توان از این روش برای درمان شکستگی‌ها نیز استفاده کند.

آیا استفاده از آندوسکوپ در درمان چنین مشکلاتی کاملا بی‌خطر است؟

در این روش که به صورت غیرمستقیم و از طریق مانیتور عملیات جراحی پیش می‌رود درک و شناخت بالا از اعضای آناتومیک بدن و مهارت شناخت و درک فضای سه‌بعدی از جمله توانایی‌هایی است که جراح باید به آن تسلط داشته باشد. در غیر این صورت اگر جراح مهارت لازم را نداشته باشد خطر آسیب زدن به عروق و اعصاب وجود دارد.

در روش باز با چشم غیرمسلح اعصاب و عروق دیده می‌شوند، از این‌رو جراحی آسان‌تر صورت می‌پذیرد، اما عوارض بیشتری نسبت به روش آندوسکوپی دارد.

کشورهای دیگر چند سال است که از این روش درمانی استفاده می‌کنند؟

این روش حدود 10 سال است که در جهان مطرح شده و در چند سال اول جراحی آندوسکوپی‌ روی اجساد انجام می‌گرفت، اما در سال‌های اخیر جراحی‌های زیادی در کشورهای پیشرفته با این روش صورت گرفته، اما به دلیل آن که آنها نمی‌خواهند این مهارت در دسترس همه قرار گیرد از ارائه اطلاعات این دانش خودداری می‌کنند و فیلم‌ها و عکس‌های این تکنیک را به صورت محرمانه نگهداری می‌کنند.

جراحان مهارت اولیه را از استادان فن گرفته‌اند و باید با بالا بردن اعتماد به نفس، مهارت‌های جدید را ابداع و دامنه‌های تازه‌ای از جراحی آندوسکوپی‌ اجرا کنند. در بیمارستان طالقانی کرمانشاه تجهیزات آندوسکوپی‌ مدت‌ها بود که استفاده نشده بود، اما با یاری خدا چند ماهی است از این تجهیزات استفاده می‌کنیم.

به هر حال باید با کسب رضایت بیماران روش‌های روبه پیشرفت جراحی‌های نوین و کم عوارض را جایگزین روش‌های سنتی با عوارض زیاد کنیم.

در حال حاضر بیمارستان طالقانی کرمانشاه بیشترین آمار جراحی آندوسکوپی‌ را در ایران دارد. البته جراحی آندوسکوپی‌ فقط در محدوده گردنه فک تحتانی در مرکز دندانپزشکی بیمارستان شریعتی تهران انجام می‌شود.

مزیت‌های این روش نسبت به جراحی سنتی و مرسوم کدامند؟

روش آندوسکوپی‌ تنها با دو برش کوچک 5 میلی‌متری انجام می‌شود و یک روش کم تهاجمی است. در این روش تورم، خونمردگی، خطر عفونت، درد، آسیب‌های عصبی و عروقی بسیار کمتر از روش سنتی است، همچنین دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد، مثلا دریک روش سنتی ممکن است فرد 2 ماه دوره نقاهت داشته باشد در صورتی که در این روش مدرن تا 2 هفته دوره نقاهت کاهش می‌یابد و بیمار می‌تواند خیلی زود به زندگی عادی‌اش بازگردد.

آینده کشور در این حوزه را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

به نظر من آینده جراحی‌های فک و صورت در دست جراح‌های آندوسکوپی‌ خواهد بود زیرا به کمک چنین روشی ضمن آن که اهداف درمانی بیمار تامین می‌شود کمترین آزار و تهاجم به بیمار تحمیل می‌گردد و چون همه بیماران می‌خواهند با کمترین آسیب به عروق و اعصاب و کمترین ردپای جراحی در صورت به اهداف درمانی خود برسند از این روش استقبال خواهند کرد.

بنفشه رضایی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها