معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر؛

اصلاح رسم غلط تیراندازی

یادداشت/مرضیه تونه کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش معاونت فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر؛

مدیریت مخارج زندگی ( مدیریت زندگی)

افراد از نظر چگونگی استفاده از پول متفاوت هستند، این مسئله در روابط زن و شوهر تأثیر داشته و یکی از موضوعات مهمی است که می‌تواند موجب اختلاف آنها باشد
کد خبر: ۱۴۲۸۴۵۵

افراد از نظر چگونگی استفاده از پول متفاوت هستند، این مسئله در روابط زن و شوهر تأثیر داشته و یکی از موضوعات مهمی است که می‌تواند موجب اختلاف آنها باشد.

زیرا این امکان وجود دارد که شوهر خسیس به جمع‌آوری پول علاقمند باشد و خانم او برعکس وضع مالی خانواده، کم اعتنایی بخرج دهد. ایجاد توافق در این زمینه نسبتا مشکل و به گذشت و بردباری احتیاج دارد.

گاهی اختلاف‌نظر در این مورد باعث گفتگو و ایجاد مجادله می‌گردد. علت آن است که خرج کردن بستگی به عادت افراد دارد و ترک عادت به آسانی میسر نیست.

الگوی زندگی مناسب

همه ما رویاهایی در سر داریم که ریشه در عمیق‌ترین نیازهای ما دارد و مهمترین هدف، تحقق این رویاهاست. می‌خواهیم دنیای بهتر بسازیم، دنیای که در آن، خوشبختی ما تضمین شود و از لحظه لحظه عمر خود لذت ببریم.

نحوه استفاده از پول

روش استفاده از پول قسمتی از شخصیت افراد است و رفتار پدر و مادر در این مورد تأثیر دارد. برخی اعضای خانواده از آن تقلید می‌کنند و بعضی دیگر عکس‌العمل متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

مجادله و گفتگو بین زن و شوهر که درباره خرج کردن پول اختلاف نظر دارند جز ناراحتی نتیجه‌ای به بار نمی‌آورد. بهترین طرق روش توافقی روی خرج‌کرد است.

 تقسیم بندی

یکی از روان شناسان افراد را از نظر اینکه چگونه خرج می‌کنند به چهار گروه تقسیم کرده است که عبارتند از:

  • ولخرج‌ها
  • آنهابی که به اندوختن پول و ثروت علاقه دارند.
  • کسانی که از نظر مالی پیوسته دچار نگرانی و تشویش هستند.
  • افرادی که خسیس بوده به آسانی به خرج کردن تن در نمی‌دهند.

پنج گروه متعادل

ارتباط زن و شوهر در صورتی می‌تواند دوستانه باشد که تا حد امکان نواقص یکدیگر را برطرف سازد. پنهانکاری درباره پول که هر کدام در اختیار دارند موجب سوءتفاهم است. درآمد خانواده در کل باید متعلق به هر دو باشد. هر کدام تا حدی که به وضع مالی خانواده لطمه‌ای وارد نیاورد باید در خرج کردن و تهیه مایحتاج خود آزادی داشته باشند.

در زمان بحران

در مواقعی که مشکل مالی یا بیکاری پیش می‌آید که اصطلاحا وضعیت بحرانی می‌شود و درآمد نقصان پیدا می‌کند. رفتار زن و شوهر آزمایش مهمی محسوب می‌شود و میزان همکاری و صمیمیت آنها را نشان می‌دهد. آنها را نشان می‌دهد. آنها بجای انتقال یا سرزنش می‌توانند با تشریک مساعی مشکلات را برطرف سازند.

ده مهارت اقتصادی و الگوی زندگی مناسب

در هر حال چه در خانواده های فقیر و چه ثروتمند امکان اینکه بین زن و شوهر بر سر مسائل مالی اختلاف ایجاد شود، وجود دارد.گاهی ممکن است این خلاقیت بر یکدلی و صمیمیت آنها لطمه وارد آورده، حتی منجر به جدایی گردد. برای جلوگیری از اختلاف و مجادله در این باره مهارتهای زیر می‌توانند مفید واقع شوند.

  1. وقتی اختلافی پیش می‌آید به طور صریح و دوستانه در باره آن با همسر خود صحبت کنید. زیرا توضیحات طرفین می‌تواند اشتباه یا سوءتفاهم را برطرف سازد در حالی که مسکوت گذاشتن آن ممکن است اثرات نامطلوب داشته باشد.
  2. در تنظیم برنامه‌ای مناسب در مورد مخارج، همکاری داشته و با احساس مسئولیت آنرا رعایت کنید.
  3. چنانچه حساب بانکی مشترک یا حسابهای جداگانه دارید درباره اینکه مخارج چگونه پرداخت شود قرار لازم را بگذارید تا منظم و روشن باشد.
  4. بهتر است هر کدام که فرصت و آمادگی و تجربه بیشتری برای خرج‌کرد منزل دارید، آنرا به عهده گرفته و با نظم و ترتیب انجام دهید.
  5. همواره حساب درآمد و مخارج را در نظر داشته، خریدهای خود را بر حسب آن تنظیم نمائید.
  6. اگر همسر شما در برخی موارد خریدی برخلاف نظر شما کرد سخت‌گیر نباشید و استقلال او را تا حد لازم و مقتضی رعایت کنید.گرچه تفاهم و مشورت لازم است.
  7. در مورد خریدهای عمده و تهیه لوازم گرانقیمت، مشورت و توافق نمائید.
  8. در حضور دیگران درباره پول و مخارج بحث نکرده از انتقاد یکدیگر خودداری نمائید.
  9. وقتی بچه شما چیزی می‌خواهد که قیمت آن نسبتا زیاد است در مورد آن توافق کنید. اگر همسر شما با آن مخالف بود از تحریک کردن طفل بر علیه او خودداری کنید. در موارد اختلاف‌نظر، بحث و گفتگو برای پیدا کردن راه‌حل را همچنان ادامه دهید تا به توافق دست یابید.

نکته پایانی:

این موضوع لازم به توضیح نیست که تشریک مساعی و همکاری زن و شوهر در مورد مسائل مالی در ایجاد صمیمیت و محبت در خانه اثرات فراوانی دارد. کسانی که در این باره با توافق به پیش می روند می‌توانند سالهای متمادی در کنار هم از زندگی توأم با آرامش و آسایش برخورد باشند.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها