معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز عنوان کرد:

پروژه های عمرانی شهری در مسیر پیشرفت

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: از جانب وزیر و دولت تلاش های زیادی صورت گرفته، قول های همکاری داده شده و در بخش اوراق مشارکت اعتبارات خوبی در خط یک قطار شهری پیش بینی کرده اند که منتظر هستند تا پس از تعیین تکلیف حقوقی قرارداد، این اعتبارات به پروژه تزریق و کارگاه‌ها فعال شوند.
کد خبر: ۱۴۲۱۴۱۱

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین _ خوزستان،  ابوالقاسم محبوبی در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مطالعات طرح خط یک قطار شهری حدودا از سال ۱۳۸۰ شروع و تا سال ۸۱ مطالعات ترافیکی آن انجام شد، پس از آن مطالعات در شورای عالی ترافیک کشور مطرح شد که در نهایت خط یک قطار شهری اهواز به طول ۲۳ کیلومتر به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسید.

 

وی افزود: پس از تصویب خط در شورای عالی ترافیک کشور، مطالعات فاز اول و فاز دوم و تهیه اسناد مناقصه انجام شد که بر این اساس در سال ۱۳۸۴ مناقصه ای بین مناقصه گران داخلی و خارجی برگزار و پیمانکار طرح مشخص شد.

 

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز بیان کرد: شرکت کیسون به عنوان پیمانکار خط یک قطار شهری انتخاب و قرار داد بصورت EPCF (مهندسی تدارکات ساخت به همراه فاینانس) بسته شد. پس از عقد قرارداد، عملیات اجرایی خط یک را در سال ۱۳۸۵ آغاز کردیم.

 

محبوبی گفت: خط یک قطار شهری اهواز از شمال شرقی شهر اهواز از نیروگاه زرگان آغاز می‌شود، با عبور از بلوار پاسداران،میدان فرودگاه، میدان چهارشیر، میدان دروازه، مصلی امام خمینی، خیابان نادری و پس از آن با عبور از زیر رودخانه کارون، میدان ساعت و میدان دانشگاه به مسیر گلستان تا بیمارستان شهید بقایی امتداد پیدا می کند.

 

وی با بیان اینکه در طول این مسیر ۲۳ ایستگاه قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به مطالعاتی که توسط مشاورین فرانسوی انجام شد نحوه استقرار خط به این صورت است که خط به صورت کاملاً زیرزمینی با حفاری تونل مکانیزه تعریف شده و ایستگاه‌های قطار شهری به صورت زیرزمینی پیش بینی شده است.

 

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز عنوان کرد:برای اینکه بتوانیم هرچه زودتر خط را به بهره‌برداری برسانیم آن را به چهار فاز تقسیم کرده این؛ فاز اول بطول حدود ۶.۸ کیلومتر با ۶ ایستگاه از میدان فرودگاه تا مصلی، فاز دوم با پوشش دهی ۴ ایستگاه از مصلی تا میدان پارک حجاب، فاز سوم دو بخش است یک بخش از پارک حجاب تا میدان کارگر و بخش دیگر از میدان کارگر تا بیمارستان شهید بقایی است، در نهایت فاز ۴ خط یک قطار شهری با ۴ ایستگاه و ۴.۲ کیلومتر از میدان فرودگاه به سمت شمال ( نیروگاه برق زرگان) انجام شده است.

 

 

محبوبی گفت: ایستگاه‌ها به صورت دو طبقه زیرزمینی به شیوه سکوی وسط یا تونل دوقلو است که یک تونل برای رفت و یک تونل برای برگشت و سکوی سوار و پیاده شدن مسافر در وسط ایستگاه قرار دارد.

 

وی ادامه داد: علیرغم اینکه از سال ۸۵ تا ۹۵ عملیات فاینانس طرح عملیاتی و فعال نشده بود، با استفاده از اعتباراتی که دولت و شهرداری به طرح تزریق می‌کردند سازه‌های خط یک قطار شهری را آغاز کردیم.

 

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز اظهار کرد: در حال حاضر سازه ۱۱ ایستگاه بطول حدود ۱۷ کیلومتر سرجمع دوتونل تمام شده است؛ یک تونل با عنوان تونل کارون که از زیر رودخانه ردشده از روبروی ملی حفاری که محل دپو قطارها است آغاز شده و ۹.۸ کیلومتر پیشرفت داشته است، تونل دیگر با عنوان تونل کرخه از میدان فرودگاه تا خیابان نادری روبروی پارکینگ کارون متوقف شده است.

 

مجبوبی با بیان اینکه از سال ۸۵ یک مشکلاتی بین کارفرما و پیمانکار در سازمان قطار شهری ایجاد شد، تصریح کرد: متاسفانه از همان زمان پیمانکار به تعهدات قراردادی خود عمل نکرد و پروژه تقریباً به حالت رکود درآمد؛ کارفرما تلاش‌های زیادی انجام داد تا بتواند مجدد پروژه را فعال کند، جلسات مختلفی در حضور مقامات استانی و کشوری با حضور پیمانکار گرفته شد که متاسفانه این جلسات نتیجه نداشت و نهایتاً شهرداری اهواز برای پایان دادن به این رکود در خرداد ۱۳۹۹ قرارداد بین کارفرما و پیمانکار را فسخ کرد.

 

وی افزود: از آنجا به بعد متاسفانه پیمانکار به قرارداد تمکین نکرد و کارگاه‌ها را تحویل نداد، لاجرم کارفرما برای اینکه بتواند هرچه زودتر کارگاه‌های خود را فعال کند از طریق مراجع قضایی اقدام کرد؛ آخرین اقدامات انجام شده در پرونده قضائی بدین صورت است که رای دادگاه بدوی به خلع ید پیمانکار و تحویل کارگاه‌ها صادر شد اما پیمانکار نپذیرفت و پیمانکار و کارفرما مجدد اعتراض زدند که کارفرما اصرار به فسخ قرارداد دارد از طرف دیگر پیمانکار فسخ را قبول ندارد و اکنون پرونده در شعبه ۲۷ دادگاه تجدید نظر است.

 

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز ادامه داد: مقدمات انجام و لوایح از طرفین رد و بدل شده است که امیدواریم این پرونده هرچه زودتر به نفع شهرداری و مردم شهر اهواز ختم بخیر شود که بتوانیم این پروژه رو با توجه به رکود چندین ساله‌ای که دارد و زیان هایی که متحمل شده و شهر اهواز تحمل کرده، زودتر جلوی آنها را بگیریم و پروژه را مجدد بازراه اندازی کنیم.

 

محبوبی بیان کرد: با توجه به اقداماتی که در فاز اول و فاز دوم طرح انجام شده که بیشترین پیشرفت فیزیکی را دارند، برنامه بر این است که بر این دو فاز که از میدان فرودگاه شروع می‌شود و بطول ۱۱ کیلومتر تا میدان ساعت ادامه دارد متمرکز شویم.

 

وی عنوان کرد: بیشترین پیشرفت فیزیکی حدود ۵۵ درصد در این مقطع انجام شده که امیدواریم با توجه به تمهیدات و پشتیبانی‌هایی که از طرف دولت و از طریق وزیر کشور، استاندار خوزستان، اعضای شورای شهر و شهردار انجام شده، بتوانیم هرچه زودتر کارگاه های پروژه را فعال کنیم.

 

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز اضافه کرد: در یک بازه زمانی برای فاز اول حدود ۱۸ ماه و برای فاز اول و دوم به صورت کامل حدود ۳۰ ماه پیش بینی کرده ایم که بتوانیم این را بهره‌برداری کرده و ایستگاه هایمان را فعال کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

 

محبوبی گفت: در این راستا، از جانب وزیر و دولت تلاش های زیادی شده، قول های همکاری داده شده که در بخش اوراق مشارکت اعتبارات خوبی در خط یک قطار شهری پیش بینی کرده اند و منتظر ابن هستند که پس از تعیین تکلیف حقوقی قرارداد، این اعتبارات به پروژه تزریق و کارگاه‌ها فعال شوند.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها