اوضاع همیشه آن‌طور که دل‌مان می‌خواهد پیش نمی‌رود. البته این‌طور هم می‌توان گفت، انگار هرچه در راستای یک اتفاق مثبت بیشتر صحبت کنیم، نتیجه آن برعکس می‌شود. چقدر در هفته اخیر درباره کشتی حسن یزدانی و دیوید تیلور گفتیم، شنیدیم، خواندیم و دیدیم.
کد خبر: ۱۳۸۰۶۱۱
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
همه این تعاریف کلا هدر شد، چون یزدانی با بدترین نتیجه ممکن به اسطوره آمریکایی باخت. هر چیزی را پیش‌بینی می‌کردیم، جز این‌که یزدانی هفت بر یک ببازد. آن‌قدر به حسن یزدانی اعتماد وجود داشت که حتی بدبین‌ترین‌ها هم، چنین پیش‌بینی سنگینی نداشتند. به هر حال این «هفت بر یک» در دل تاریخ نشست و واقعا کاری هم نمی‌توان کرد. واقعا انتظار نداشتیم یزدانی در برابر تیلور این‌گونه مستاصل و از پیش باخته باشد. این همان کشتی‌گیری نبود که می‌شناختیم. ولی آینده هنوز هست. شاید تاریخ قرار است جایی در آینده باشد، یعنی زمانی که بالاخره تیلور مقابل یزدانی زانو بزند، چیزی دقیقا برعکس مسابقه‌ای که اخیرا بین یزدانی و تیلور دیدیم، اما نبرد یزدانی - تیلور بیشتر و بالاتر از چیزی بود که به همین زودی فراموش شود. بازتاب این کشتی بزرگ و جذاب از هر رسانه‌ای بیرون می‌زند.

دلداری اسطوره به اسطوره

دیوید تیلور با کمک حسن یزدانی بیشتر اسطوره می‌شود. البته از حق هم نگذریم، تیلور خودش هم راه و رسم اسطوره شدن را بلد است. او نه به خاطر کشتی‌های اعجاب‌انگیز که به‌دلیل نوع دلداری به یزدانی هم مورد توجه قرار گرفت. بعد از فینال جوری صحبت کرد که انگار بابت این پیروزی ناراحت است. تیلور بعد از فینال طلایی بلگراد گفت: «این نخستین باری بود که با عزم جدی مقابل یزدانی قرار گرفتم و در آن بازی او را دنبال کردم تا نتیجه لازم را بگیرم. به طور قطع یزدانی در این رقابت آتش انگیزه را در من شعله‌ور کرد تا به راهم ادامه دهم. او مهم‌ترین مانع من برای کسب مدال طلای المپیک پاریس ۲۰۲۴ خواهد بود.» این دو کشتی‌گیر تاکنون پنج مرتبه به مصاف هم رفته‌اند. یزدانی سال گذشته و در فینال پیکار‌های قهرمانی سال۲۰۲۱ جهان در نروژ موفق شد برای نخستین مرتبه تیلور را شکست دهد. تیلور نیز پیش از این در جام‌جهانی۲۰۱۷ کرمانشاه، پیکار‌های جهانی۲۰۱۸ مجارستان و فینال بازی‌های المپیک حسن یزدانی را شکست داده بود.

ناراحتی پژمان

خبرنگار اعزامی به بلگراد، محل برگزاری رقابت‌های جهانی کشتی می‌گوید پژمان درستکار، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بعد از شکست سنگین یزدانی سعی می‌کرد خونسرد و آرام باشد، اما ما خوب متوجه می‌شدیم درون او چه می‌گذرد. خبرنگار اعزامی کشتی پژمان را بعد از شکست یزدانی مقابل تیلور «مرد صورت‌سنگی» توصیف می‌کند. درستکار با این‌که می‌دانست چه اسطوره‌ای انتظار حسن یزدانی را می‌کشد، اما بسیار امیدوار بود که شاگردش پیروز میدان باشد. یکی از عوامل اعتماد‌به‌نفس بیش از اندازه او، پیروزی قبلی یزدانی مقابل تیلور بود. به هرحال پژمان یکی از ناراحت‌ترین مردان بلگراد بود، اما قطعا این ناراحتی به پای اندوهی که یزدانی داشت، نرسید.

و، اما حسن یزدانی

از پژمان درستکار گفتیم، اما درباره خود حسن یزدانی چه؟ او الان چه حس و حالی دارد؟ «نه ممنونم، ممنونم، بعدا صحبت می‌کنیم. ممنونم از شما.» این‌ها را حسن یزدانی درحالی‌که سعی می‌کند لبخند به لب داشته باشد به خبرنگاران ایرانی می‌گوید. حالش خوب نیست، در واقع آن‌قدر بد است که حتی به این هم فکر نمی‌کند که حالا با احتساب این مدال نقره، بعد از ۶۰سال رکورد غلامرضا تختی را شکسته و پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران شده است. حسن یزدانی درست بعد از فینال تصمیم گرفت به کنج تنهایی برود و اندوهش را با کسی شریک نشود. او فعلا تنهاترین اسطوره جهان است.

آمار تیلور و یزدانی

۱- تیلور هم ۴۰امتیاز گرفت و یک امتیاز داد. آن یک امتیاز هم جلوی یزدانی بود.
۲- حسن یزدانی هم ۳۲ امتیاز گرفت و هفت امتیاز داد که در همان مسابقه پایانی بود.
۳- تیلور تعداد مدال‌های دوران حرفه‌ای خود را در مجموع رقابت‌های جهانی و المپیک به عدد ۸ رساند؛ درست مثل حسن یزدانی.

بازتاب نبرد بزرگ در سایت‌های کشتی

اسپورتز کیدا: مسابقه بزرگ سال را تیلور برد
اسلم ورستلینگ: تیلور در قهرمانی جهان دبل کرد
وردورستلینگ شیپ: یزدانی زود کوتاه آمد
اتحادیه جهانی کشتی: تیلور راحت یزدانی را برد

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها