دبیر کل خانه کارگر اظهار کرد: افزایش دستمزد کارگران مهم‌ترین موضوعی است که طبق ماده 41 باید پیش‌بینی شود و به نظر ما با توجه به تورمی که در راه است فاصله تورم و دستمزد مانند همین سیل اخیر طغیان کرده است.
کد خبر: ۱۲۰۳۵۳۸
فاصله دستمزد کارگران و تورم مانند سیل اخیر طغیان کرده است/ خصوصی‌سازی عامل مشکلات اخیر کارگران

علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین به مناسبت هفته کارگر با اشاره اینکه هفته کارگر معمولاً از روز پنجم تا یازدهم اردیبهشت برگزار می‌شود اظهار کرد: امسال با توجه به اینکه چهارشنبه با روز آخر هفته کارگر مصادف شده بود دیدار با مقام معظم رهبری چهارشنبه قبل و در آستانه شروع هفته کارگر برگزار شد.

محجوب با بیان اینکه رهبر انقلاب در دیدار کارگران به موضوع امنیت شغلی، قراردادهای موقت، معیشت، تکریم احترام و حرمت کارگران اشاره کردند گفت: این نکات مشکلات کلیدی در زندگی روزمره کارگران است که امیداوریم ان‌شاءالله مدنظر دولت، مجلس، دستگاه قضایی و همه تشکل‌های کارگری باشد.

وی تاکید کرد: رهبر انقلاب همچنین به موضوع مهم نحوه واگذاری واحدهای صنعتی و فساد و مشکلاتی که در بعضی از این واگذاری‌ها وجود دارد اشاره کردند که نیازمند توجه همه‌جانبه و جدی است.

دبیر کل خانه کارگر در ادامه با اشاره به اینکه هفته کارگر از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده است گفت: طبق معمول روز اول از مرقد امام (ره) شروع شد و روز جمعه پیاده‌روی که از سال گذشته آغازشده بود با حضور قریب به 4 هزار نفر انجام شد، همچنین در بعدازظهر این روز هم اجتماع کارگران قراردادی و موقت در خانه کارگر انجام شد که درخواست‌ آن‌ها خاتمه دادن به قراردادهای موقت کار بود.

وی ادامه داد: روزهایی هفته کارگر هریک بر اساس مناسبت‌های مختلف مانند روز جوان و روز شوراها در کنار برنامه‌های متعدد دیگری مانند اجتماع شوراهای اسلامی کار انجام شده است که البته روز شوراها جمعه بود ولی از آنجایی که جمعه کارخانه‌ها تعطیل است شوراها ترجیح دادند اجتماع خود را روز سه‌شنبه در سالن 17 شهریور وزارت کار برگزار کنند و همین‌طور اجتماع زنان کارگر برای تجلیل از زنان کارگر و بیان مشکلات آن‌ها منعقد شد.

محجوب با بیان اینکه روز سه‌شنبه معرفی کارگران نمونه سال با حضور ریاست محترم جمهور برگزار شد خاطرنشان کرد: در این مراسم طبق روال همه‌ساله 11 نفر از کارگران نمونه مورد تشویق قرار گرفتند که از بین متقاضیان زیادی انتخاب‌شده‌اند و در محضر مقام رهبری هم انتخاب‌شدگان حاضر بودند.

وی افزود: روز چهارشنبه راهپیمای و اجتماعات متعددی در تهران و در سایر شهرستان‌ها برقرار است که ان‌شاءالله شاهد حضور همه‌جانبه کارگران و همه اصحاب خبر در این نشست‌ها باشیم.

دبیر کل خانه کارگر در ادامه ابراز امیدواری کرد: سال 1398 در پرتو هدایت‌های مقام معظم رهبری روی خواسته‌های مهم کارگران یعنی موضوع معیشت، تشکل‌های کارگری، قراردادهای موقت و مسائلی مانند درمان و بیمه‌ که مورد اعتراض کارگران است توجه و دقت کامل انجام شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو مهم‌ترین مورد در وضعیت معیشتی کارگران را دستمزد دانست و اظهار کرد: افزایش دستمزد کارگران مهم‌ترین موضوعی است که طبق ماده 41 باید پیش‌بینی شود و به نظر ما با توجه به تورمی که در راه است فاصله تورم و دستمزد مانند همین سیل اخیر طغیان کرده است.

این نماینده مجلس با اشاره به تصمیمات آخر سال پیش شورای عالی کار در مورد دستمزد اظهار کرد: قرار بود کالاهایی با نرخ ارز 4200 تومانی برای توزیع در سبد کارگران قرار گیرد که امیدواریم مجدداً در مجلس مطرح شود و بتوانیم سبد غذایی کارگران را به‌جای مناسبی برسانیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو دلیل اصلی معوقات در پرداخت حقوق کارگران و مشکلاتی که در چند وقت اخیر موجب تجمعات کارگری شده را خصوصی‌سازی دانست و اظهار کرد: برنامه اساسی برای حل این مشکل این است که خصوصی‌سازی متوقف شود.

محجوب ادامه داد: این اتفاقات آثار خصوصی‌سازی است و این نکته‌ بسیار روشن و آشکار است که اقتصاد ما ظرفیت این کار را ندارد.

وی با بیان اینکه قطعاً آن چیزی که در خصوص خصوصی‌سازی در کشور انجام‌شده نادرست بوده اظهار کرد: باید بدانیم که مسیر نادرست راه‌حل نادرست و پیامدهای نادرست دارد و این پیامدهای نادرست حاصل تصمیم نادرستی است که در سال‌های گذشته گرفته‌شده و اکنون نتایج آن را می‌بینیم و وقتی هم که متوقف شود مدت‌ها طول می‌کشد تا آثار آن از بین برود.

این نماینده مجلس ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر مجلس، دولت و کشور به این نتیجه برسد که خصوصی‌سازی جز آسیب برای کشور چیزی نداشته است و عمده مشکلاتی که اکنون برای کارگران وجود دارد ناشی از همین خصوصی‌سازی است.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو در خصوص احتمال افزایش حقوق کارگران در سال جدید اظهار کرد: یکی از طرح‌های سال گذشته ما در مجلس همین افزایش حقوق بود که امیدوار هستیم دوباره مطرح شده و بتوانیم برای آن رأی بیاوریم تا وقتی تورم و قیمت‌ها حرکت می‌کنند دستمزد هم بتواند حرکت کند و الا روزبه‌روز وضعیت فقرا بدتر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها