جام‌جم زمان توزیع بسته حمایتی میان 13میلیون کارگر را پیگیری می‌کند

بسته حمایتی به کارگران می‌رسد؟

دیروز کارمندان به‌منظور جبران بخشی از قدرت خرید از دست رفته بسته حمایتی دولت دریافت کردند اما هنوز برای کارگران کاری انجام نشده و توزیع بسته حمایتی میان 13 میلیون کارگر همچنان نامشخص است. افزایش کم‌سابقه قیمت کالاهای اساسی در کشور در چند ماه گذشته و کاهش قدرت خرید مردم باعث شد تا دولت برای جبران گرانی‌ها و کاهش ارزش ریال، بار دیگر دست به دامن سیاست تأمـــین سبد کـــــــــالا و ارائه بستـــــــه‌های حمایتـــــی برای اقشار آسیب‌پذیر و کارمندان شود. دولت ۲۷ آبان به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه را تصویب کرد. هفته‌های گذشته بسته حمایتی میان افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و بازنشستگان کشوری و لشکری به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و روز گذشته نیز بسته حمایتی کارمندان با حقوق کمتر از سه میلیون تومان پرداخت شد. به این ترتیب تا اینجای کار، سر کارگران بی‌کلاه مانده و پیگیری‌ها از زمان پرداخت بسته حمایتی به کارگران به نتیجه نرسیده است.
کد خبر: ۱۱۹۲۳۲۲

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای ابتدایی که وارد این وزارتخانه شد، اعلام کرد در اولین فرصت ممکن نیمی از جمعیت ایران از این بسته بهره‌مند می‌شوند، اطلاعات لازم برای توزیع بسته حمایتی احصا شده و اطلاعات بخشی از افراد تحت پوشش بهزیستی و کارمندان مشمول شناسایی شده است.
احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه اجتماعی هفته گذشته درباره بسته حمایتی دولت و نحوه توزیع آن با بیان این‌که دولت در اولین مرحله به سه میلیون و یکصد‌هزار خانواده بسته‌های حمایتی ارائه کرده است، گفت: این گروه که شامل مددجویان حمایتی هستند و 20 آبان نیز مبلغ مورد نظر به صورت غیرنقدی پرداخت شده، می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مخصوص کالاهای خود را با قیمت مناسب خریداری کنند.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دولت از پنجشنبه اول آذرماه تحویل بسته حمایتی به بازنشستگان کشوری و لشکری و صندوق فولاد با دریافتی کمتر از سه‌میلیون تومان را آغاز کرد و این بسته به‌صورت نقدی به حساب این اقشار واریز شد.
میدری اضافه کرد: گروه بعدی شامل کارگران، رانندگان و اقشار و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است و در آخر، اقشار با درآمد کمتر از سه میلیون تومان که جزو هیچ‌کدام از گروه‌های فوق نیستند این بسته‌های حمایتی را دریافت خواهندکرد.
وی اضافه کرد: اگر اقشاری باشند که درآمد کمتر از سه میلیون تومان دارند اما پس از مرحله آخر، تحت پوشش قرار نگرفته باشند می‌توانند به کمیته امداد و سازمان بهزیستی مراجعه و در آنجا فرمی را تکمیل کنند.
معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که سعی می‌کنیم بسته‌های حمایتی برای خرید از فروشگاه‌ها باشد، گفت: مبلغ بسته با توجه به بُعد خانوار از صد تا 300 هزار تومان متغیر است.
وی افزود: اعتبار دولت برای بسته‌های حمایتی 9000‌میلیارد تومان است و برآورد ما این است که در هر مرحله 3500‌-‌3000‌میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
در حال بررسی این موضوع هستیم که بسته‌های کالای حمایتی را در دهه فجر توزیع کنیم.
میدری درباره زمان توزیع بسته حمایتی کارگران گفت: در مصوبه دولت مبنی بر بسته حمایتی آمده خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از 30 میلیون ریال در گروه‌های کارگران ساختمانی، قالی‌بافان و شاغلان صنایع‌دستی، مشاغل آزاد و خویش‌فرمایان، رانندگان بین‌شهری و درون‌شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلین کسب‌وکارهای خانگی، کارگران کارگاه‌های متفرقه، عشایر و روستاییان، بازنشستگان، دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری و سایر گروه‌های مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می‌شوند؛ اما هنوز این وزارتخانه برنامه‌ای برای زمان پرداخت اعلام نکرده است.

کسی پاسخگو نیست

برای پیگیری تحویل بسته حمایتی به کارگران بیش از یک هفته زمان گذاشتیم و به قول معروف وقت و بی‌وقت با احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تماس گرفتیم، اما نتوانستیم با وی گفت‌وگو کنیم. درنهایت مسؤول دفتر این معاون وزیر مسیر دیگری را برای ما ترسیم کرد و گفت باید از دفتر مطالعات اجتماعی وزارتخانه این موضوع را پیگیری کنید. احمد رستمی، مدیرکل دفتر مطالعات و رفاه اجتماعی این وزارتخانه است که در این مورد توضیحاتی کلی به ما داد.
آن‌طور که احمد رستمی، مدیرکل دفتر مطالعات و رفاه اجتماعی به خبرنگار ما اعلام کرده طبق مصوبه هیات وزیران براساس دسته‌بندی صورت گرفته پرداخت‌ها انجام خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار جام‌جم مبنی بر این‌که زمان دقیق پرداخت بسته حمایتی به کارگران چه روزی است، گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و مطالعاتی که در این زمینه در حال تکمیل است اقدامات را انجام می‌دهیم.
به گفته وی، همه افرادی که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند از بسته حمایتی برخوردار خواهند شد و کسی از این بخش حذف نمی‌شود. این مقام مسؤول در وزارت تعاون تاکید کرد: افرادی که حقوقشان زیر سه میلیون تومان است مشمول دریافت این بسته هستند. مدیرکل دفتر مطالعات و رفاه اجتماعی با بیان این‌که در حال جمع‌آوری اطلاعات برای پرداخت بسته حمایتی هستیم اضافه کرد: مرحله بعدی پرداختی بسته حمایتی افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند و بعد از آن سایر اقشار خواهند بود. البته هنوز بانک اطلاعات دقیق در این زمینه نداریم و زمانی که اطلاعات به صورت جامع به این دفتر ارسال شود پرداخت‌ها انجام خواهد شد.

اعتبار لازم برای بسته حمایتی کارگران

براساس مصوبه دولت، 9000 میلیارد تومان اعتبار برای بسته حمایتی اختصاص داده شده است. از آنجا که کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی حدود 5/13 میلیون نفر هستند و اکثر آنها زیر معیار دولت برای پرداخت سبد حمایتی (حقوق کمتر از سه میلیون تومان) قرار دارند، طبیعتاً برای پرداخت 200 هزار تومان مبلغ سبد حمایتی به حدود 13 میلیون نفر تقریباً 2600 میلیارد تومان اعتبار لازم است. از آنجا که قرار است دولت در سه مرحله سبد حمایتی 200 هزار تومانی تا پایان سال پرداخت کند، قطعاً بودجه 9000 میلیارد تومانی کفاف همه کارگران را نمی‌دهد؛ لازم به ذکر است تعداد کارمندان دولت 3/2 میلیون نفر است و نسبت بالایی از آنها بالای سه میلیون تومان دریافتی دارند و بسته حمایتی به آنها داده نشده است؛ بنابراین واریز بسته حمایتی به کارمندان، فشار مالی زیادی به دولت وارد نمی‌کند اما در مورد کارگران قضیه فرق می‌کند و از 5/13 میلیون کارگر اکثر آنها زیر سه میلیون تومان دریافتی دارند و مشمول بسته حمایتی می‌شوند؛ بنابراین شاید دولت در پرداخت بسته حمایتی به کارگران حساسیت و سختگیری انجام دهد.

افراد تحت پوشش بسته حمایتی بر اساس مصوبه دولت

ـ‌ خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور.
-خانوارهای تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران.
- خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از 30‌میلیون ریــــــــال در گـــــــروه‌های کــــــــارگران ســــــاختمانی، قالی‌بافان و شاغلان صنایع‌دستی، مشاغل آزاد و خویش‌فرمایان، رانندگان بین‌شهری و درون‌شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلان کسب‌وکارهای خانگی، کارگران کارگاه‌های متفرقه، عشایر و روستاییان، بازنشستگان، دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری و سایر گروه‌های مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می‌شوند.
-سایر خانوارهای کم‌درآمد با درآمد ماهانه کمتر از 30‌میلیون ریال که درخواست آنها پس از بررسی توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور پذیرفته می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها