محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در راس هیاتی به نمایندگی از رئیس جمهور کشورمان در اولین اجلاس سران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) که با حضور سران کشورها و دولت های عضو صبح امروز مورخ ١٧ اسفند ٩٥ در جاکارتا افتتاح گردید شرکت کرد.
کد خبر: ۱۰۰۹۴۵۱
تاکید ظریف بر اقتصاد مقاومتی در یک اجلاس بین المللی

پس از انجام سخنان افتتاحیه رئیس جمهور اندونزی، اسناد اجلاس شامل "میثاق جاکارتا"، "برنامه عمل" و "بیانیه پیشگیری و مواجهه با افراطی گرائی" که پیش از این توسط کارشناسان ارشد کشورهای عضو تدوین شده بود، به تصویب اجلاس سران رسید. در ادامه، سران و روسای هیات های شرکت کننده به ایراد سخنرانی پرداختند.

وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان خود همکاری در قالب اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند را فرصتی مغتنم برای همکاری و پیشرفت اعلام و اضافه کرد جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های فراوانی برای تقویت ارتباطات دریایی و برقراری ارتباطات چندوجهی منطقه آیورآ با سایر بازارهای منطقه ای و جهانی برخوردار است.

وی در ادامه ضمن اشاره به موقعیت راهبردی بندر چابهار برای برقراری ارتباط میان اقیانوس هند و خلیج فارس، غرب و مرکز آسیا، قفقاز و اروپا و همچنین با یادآوری برگزاری اولین اجلاس روسای مناطق آزاد سازمان مذکور در اردیبهشت ماه سالجاری در چابهار، این بندر را مسیری امن و کوتاه برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب دانست و بر اهمیت آن تاکید کرد.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به اینکه ۸۰ درصد تجارت جهانی از مسیر دریا و از طریق کشتی انجام می شود به اهمیت موضوع ایمنی و امنیت دریایی، به عنوان یکی از اولویت های آیورا، اشاره کرده و لزوم توجه ویژه به افزایش ایمنی و امنیت از یک سو و جلوگیری از آلودگی دریا از سوی دیگر را خاطر نشان ساخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه منطقه ما دستخوش خشونت افراط گرایانه و تروریسم است، از تصویب «بیانیه مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز منجر به تروریسم» توسط این اجلاس استقبال کرده و افزود این بیانیه در راستای اهداف تعریف شده در ابتکار رئیس جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «جهان برعلیه خشونت و افراط» که به اتفاق آرا توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ به تصویب رسید می باشد.

ظریف در بخش پایانی سخنان خود، اقتصاد مقاومتی و پایدار را نیازمند همکاری در تمامی سطوح زیرمنطقه ای، منطقه ای و بین المللی دانست و آیورآ را فرصتی منحصر بفرد و چارچوبی مستحکم برای تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی میان کشورهای عضو دانست.

پس از پایان اجلاس، کنفرانس مطبوعاتی با حضور روسای قبلی، فعلی و آتی سازمان برگزار گردید. اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند متشکل از ٢١ عضو (کشورهای حاشیه ای اقیانوس هند از ٣ قاره آسیا، آفریقا و اقیانوسیه) و ٧ کشور غیرمنطقه ای بعنوان شریک گفتگو با این اتحادیه می باشد.

پیش از اجلاس سران، اجلاس مقامات ارشد و وزرای کشورهای عضو در تاریخ ١٥ و ١٦ اسفند در جاکارتا برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها