عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

پاک کردن صورت مسئله با تعطیلی مدارس

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در جلسه ستاد مدیریت بحران در خوزستان سازمان هواشناسی اعلام کرد که دستگاه‌های جدیدی به منظور پیش‌بینی گرد و غبار راه‌اندازی کرده است که در این صورت می‌توانند خدمات پیش‌بینی بهتری در اختیار مردم قرار دهند.
کد خبر: ۱۰۰۳۸۰۴
تصویب تعطیلات زمستانی مدارس در دولت/ مقابله با قاچاق خاک

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با بیان اینکه این نمایشگاه از 6 تا 9 در محل دائمی نمایشگاه‌ها برگزار ‌شد با اشاره به وجود 30 هزار هکتار کانون فوق بحرانی در استان خوزستان اظهار کرد: مطالعات شناسایی کانون‌های گرد و غبار ایران طی دولت یازدهم انجام و تکمیل شد. علاوه بر این در خوزستان برنامه‌های مقابله با کانون‌ها نیز نهایی شد. وزارت جهاد کشاورزی به منظور مهار کانون‌های گرد و غبار خوزستان برنامه‌هایی شامل ثبت بیولوژیک و کاشت نهال به وسعت 40 هزار هکتار در خوزستان به ویژه در جنوب این استان و منطقه هندیجان انجام خواهد داد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در کشورهای عربستان، عراق و سوریه کانون‌های گرد و غبار که کشور ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، وجود دارد، گفت: گرد و غباری که روز گذشته در استان خوزستان ایجاد و از سوریه و عراق وارد خوزستان شد. پدیده‌ای است که سال‌هاست تکرار می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مناطق داخل عراق به دلایل مختلف از جمله طرح گسترده گاپ ترکیه، با مشکلاتی مواجه شده است، اظهار کرد: در نتیجه اجرای این طرح 35 درصد آب دجله و فرات پشت سدها حبس شده است که تاثیرات بسیاری روی تالاب‌های هورالعظیم و هورالهویزه خواهد داشت. برای پیگیری موضوع گرد و غبار مناسبات بین‌المللی نیز داریم. پیش از این قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد که طی آن دبیرکل مکلف شد تا گزارشی در مورد وضعیت گرد و غبار در کل دنیا ارائه دهد. تاکنون قطعنامه دوم صادر شده است. علاوه بر این نیز قطعنامه‌ای در مجمع وزرای محیط زیست جهان داشتیم. از تمام ظرفیت‌های دوجانبه و بین‌المللی برای مقابله با گرد و غبار استفاده کرده‌ایم و سعی کردیم دنیا را بر ضرورت رسیدگی به کانون‌های گرد و غبار مجاب کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در جلسه ستاد مدیریت بحران که روز گذشته با محوریت استان خوزستان برگزارشد، گزارشی در مورد وضعیت تالاب‌ها ارائه دادند، اظهار کرد: طی دولت یازدهم توجه خاصی به احیای تالاب‌ها شده است که تلاش برای احیای دریاچه ارومیه از جمله آنهاست.

مقابله با قاچاق خاک در کشور

وی در ادامه در موضوع قاچاق خاک اظهارکرد: لایحه حفاظت از خاک با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده که لایحه جامعی است و می‌تواند تخریب و آلودگی خاک را تحت پوشش قرار دهد. امیدواریم هرچه زودتر این لایحه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و به تصویب نهایی برسد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به بحث قاچاق خاک در جزیره هرمز با بیان اینکه این جزیره یک جزیره بسیار زیباست و خاک فوق‌العاده‌ای دارد، گفت: یک معدن در این جزیره فعالیت می‌کند که پیگیری و برخورد با این موضوع مستقیما به سازمان حفاظت محیط زیست مربوط نیست و بیشتر به حوزه منابع طبیعی ارتباط دارد اما به طور کلی نیازمند است که ضوابط زیست‌محیطی در حوزه معدن داشته باشیم.

برنامه کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها

ابتکار با اشاره به اینکه برنامه کاهش آلودگی هوا در تهران و 8 کلانشهر دیگر در حال اجراست، تصریح کرد: کیفیت هوا در شهرهای شیراز، اصفهان و تهران نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است. در سال 93 تهران سه روز پاک و 187 روز سالم داشته است. این در حالی است که در سال 95 ، 16 روز پاک و 237 روز سالم داشتیم، بنابراین امسال نسبت به سال 92، 63 روز هوای سالم‌تری را تجربه کرده‌ایم.

وی با اشاره به تشکیل ستاد پایش ویژه و ضربتی صنایع در استان تهران برای اولین بار گفت: 2700 واحد صنعتی پایش و کنترل شدند که تمام جزییات آلودگی آنها شامل آلودگی هوا، پساب و آلودگی‌های ناشی از پسماندهای صنعتی مورد پایش قرار گرفت. همچنین صنایع آلاینده شناسایی شده و تذکر دریافت کردند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طی این پایش‌ها کل تهران به 12 منطقه تقسیم شد، افزود: این اقدام به منظور مقابله با آلودگی هوا و خاک در تهران انجام شد که پایش‌ها به طور شبانه صورت می‌گرفت.

تصویب اصلاح تقویم آموزشی مدارس در دولت

ابتکار در ادامه به بحث اصلاح تعطیلات مدارس اشاره کرد و گفت: با حضور گروه‌های مختلف کار کارشناسی روی این موضوع صورت گرفت تا بتوانیم تعطیلات آموزش و پرورش را در طول سال توزیع کنیم. وزارتخانه آموزش و پرورش نیز بر این موضوع تاکید دارد. علاوه بر این رییس سازمان میراث فرهنگی نیز از این موضوع استقبال می‌کند چون از نظر ایشان در صورت توزیع تعطیلات در طول سال ایرانی‌ها فرصت بیشتری برای گردشگری و بازدید از میراث فرهنگی کشور دارند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه لایحه اصلاح تقویم آموزشی مدارس به تصویب هیات وزیران رسیده است، گفت: اگر تعطیلات زمستانی داشته باشیم، فشار آلودگی در دی‌ماه در کلانشهرها کاسته می‌شود. طی این لایحه خواسته شده تا اختیار تعطیلات مدارس به دولت داده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
ههه
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
۰
۰
16 روزم خوبه دیگه .همینم از سرمون زیاده .واقعا كه.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
۰
۰
قاچاق خاك؟!
" اگر ذره‌ای از خاك وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاك وطن می‌شویم" شهید حسین خلعتبری
رضا
United States
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
چرا امریكا را جا انداختی پوتین كه باما دشمن نیست ایا میخواهیم با تمام دنیا بجنگیم , بابا شما ها نابغه هستید!!!!!!!!!
همراه
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
۰
۰
اقایان كارشناس ودولت تعطیلات مدارس چه ربطی به الودگی هوا دارد ؟یعنی شما معتقد هستید الودگی هوا فقط به علت مدارس بوده وهیچ علت دیگری ندارد ویا فقط در یك مدت كوتاه ایجاد میشود ؟در چند سال گذشته مدارس در زمستان یك هفته تعطیل شد كه باعث مسافرت وافزایش تصادفات ومرگ ومیر در ان مدت بود لطفا به جای هدر دادن بودجه مملكت با جلسات بی فایده، واقع بینانه با مسائل برخورد كنید نه سلیقه ای و آبكی
بهمن
Kazakhstan
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
نه خیر . منظورشون اینه كه دیگه بیشتر از این مدارس تعطیل نشن كه به درس بچه ها لطمه وارد بشه
matin
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
۰
۰
كاملا مشخصه كه این تعطیلی زمستانی مدارس اصلا كارشناسی نشده است، بجای پرداختن به اصل مطلب و راه كار رفع آلودگی هوا گیر دادند فقط به مدارس، متاسفم برای این مسولین.

نیازمندی ها