به گفته یک طراح لباس، علاوه بر اینکه دوخت لباس‌ها واقعا بد و بی‌کیفیت است، طراحان لباس چنان که باید به خیاطی مسلط نیستند و ما در ایران مشکل سایز داریم؛ یعنی به اندام خانم‌های ایرانی برای طراحی لباس توجه نمی‌شود.
کد خبر: ۶۶۶۱۰۴
طراح لباس: دوخت لباس خانم‌ها، بد و بی‌کیفیت است

جام جم سرا:سحر قربانی، خاص و متفاوت بودن آثار را عنصر مهمی در پذیرش جامعه طراحی ایران دانست و در این باره گفت: در طراحی لباس خاص و جدید بودن اثر بسیار مهم است. در واقع طراح باید بتواند کارهای مختلف را ببیند و تفاوت‌ها را درک کند. در چنین شرایطی طراح می‌تواند با دیدن نوآوری‌های جدید اما بدون تقلید، سلیقه مردم را در تولید کند.


او درباره روش‌های شناسایی سلیقه مخاطب در بازار اظهار کرد: ارتباط مستقیم طراحان با مشتریان معمولا در مزون شکل می‌گیرد ضمن اینکه رو در رویی با جامعه نیز در شناسایی سلیقه مخاطب مهم است اما قطعا در جامعه امروز ایران خانم‌ها خلاقیت و نوآوری را بر هر چیزی ترجیح می‌دهند.

به نقل از هنرآنلاین، این طراح لباس تاثیرگذاری لباس‌های سنتی را در آثار مدرن قطعی خواند و گفت: در کارهای سنتی ویژگی‌های خاص بسیاری وجود دارد که به طراح کمک می‌کند. البته این بدان معنا نیست که شکل‌‌ همان کار را کپی کنیم. اما وقتی یک کار قدیمی متعلق به ۷۰ سال پیش توسط طراح بررسی می‌شود، سلیقه و تاریخ آن زمان و نگاه یک خانم خیاط در دوره‌های قبل تحلیل می‌شود. با این روش می‌توان طرح‌ها را امروزی کرد و با استفاده از نشانه‌های خاص آن را تغییر داد.
قربانی درباره شرایط طراحی لباس در چند سال اخیر گفت: طی سال‌های اخیر دانشجویان رشته طراحی لباس و پارچه و فعالیت‌های این عرصه بسیار زیاد شده است اما اغلب فعالان این بخش در یک بعد فعالیت می‌کنند زیرا تنها سلیقه خود را در نظر می‌گیرند.

او تاکید کرد: قطعا بخشی از سلیقه مردم و مخاطبان را به صورت رو در رو می‌توان استخراج کرد لذا یک طراح باید بداند که قرار نیست همه طرح‌هایش را خودش هم بپوشد. یعنی صرفا‌‌ همان چیزی که طراح دوست دارد نباید تولید شود زیرا ممکن است مخاطب وی از دو نسل متفاوت باشند.

این طراح لباس ادامه داد: فضا و زمان در انتخاب طرح‌ها بسیار مهم است. مثلا در زمان عید طراحی بیشتر روی مهمانی و کار مجلسی می‌چرخد اما در تابستان و بهار رنگ مهم است. تک بعدی بودن و فکر کردن صرف به سلیقه شخصی، باعث از دست رفتن بخش مهمی از بازار طراح می‌شود.

قربانی گفت: نمایشگاه‌ها به بازاریابی و افزایش درک مخاطبان کمک می‌کنند. همه می‌دانیم که بسیاری از طرح‌های متفاوت را می‌توان به تولید انبوه رساند اما این امر وابسته به این است که بتوان ارتباط مناسبی با تولیدکننده برقرار کرد. معمولا این ارتباط در نمایشگاه‌ها شکل می‌گیرد. مشکلات صنعت پارچه نیز بر عرصه طراحی لباس تاثیر گذاشته اما ریسک پذیری یک طراح بسیار مهم است. مثلا من در طراحی یک نوع لباس از پارچه رومبلی استفاده کردم. البته برای طراحی باید عرف جامعه و نیاز این بخش را نیز بررسی کرد اما دیدن فعالیت مد در سطح بین‌المللی به شکوفایی ذهن طراح بسیار کمک می‌کند.

این طراح لباس تصریح کرد: ما در ایران مشکل سایز داریم. برخی از مواقع مانتو‌ها حراج می‌خورند اما خانم‌ها با وجود قیمت ارزان خریداری نمی‌کنند چون به اندام خانم ایرانی توجه نمی‌شود ضمن اینکه دوخت‌ها واقعا بد و بی‌کیفیت است.

قربانی افزود: من سال‌هاست که خیاطی می‌کنم اما مشکل دانشگاه‌ها این است که دانشجویان یک زمان محدود روی یک متد کار می‌کنند و چون خیاط خوبی نیستند نمی‌توانند ایده ذهنی خود را اجرا کنند. در حالی که برای موفقیت باید به این بخش مسلط بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها