جام جم سرا- به نظر اعظم خدابخش که به کار طراحی لباس در مزون خود مشغول است، بیشتر خانم‌ها براساس جذابیت تصاویر منتشر شده در ژورنال‌ها لباس خود را انتخاب می‌کنند و تشخیص و شناختی از تناسب آن لباس با اندام خود ندارند.
کد خبر: ۸۱۰۳۸۸
یک طراح لباس: اغلب خانم‌ها شناختی از تناسب لباس و اندامشان ندارند

اعظم خدابخش که سال‌ها است در مزون خود به کار شخصی‌دوزی مشغول است گفت: از کودکی علاقه زیادی به خیاطی داشتم و به همین دلیل از ۱۵ سالگی در یک خیاطی مشغول به کار شدم. پس از چند سال احساس کردم که باید این کار را به صورت آکادمیک بشناسم بنابراین وارد دوره‌های کاردانش طراحی دوخت شدم و بعد از آن هم دوره کاردانی طراحی و دوخت لباس را گذراندم.
او که سابقه ۱۵ سال فعالیت حرفه‌ای در زمینه دوخت انواع لباس سفارشی از مانتو تا لباس عروس دارد ادامه داد: با توجه به اینکه دوست داشتم در کارم قوی‌تر باشم تصمیم گرفتم در این زمینه تحصیل کنم. الان هم دوست دارم در کلاس‌های مختلف شرکت کنم، آموزش ببینم و هر نکته جدیدی که وجود دارد را یاد بگیرم.
خدابخش در مورد تفاوت کار خود قبل و بعد از آموزش آکادمیک گفت: تفاوت بسیار زیاد است. حس کردم کارم خیلی علمی‌تر شد و اعتماد به نفس بیشتری در کار پیدا کردم. نکات زیادی وجود داشت که در کار تجربی به دست نیاورده بودم، مثلاً حالا بهتر و با اعتماد به نفس بیشتری می‌توانم مشتری را در انتخاب مدل لباس راهنمایی کنم.
وی ادامه داد: کسانی که طراحی لباس را نمی‌دانند هر مدلی را مشتری سفارش دهد برای او می‌دوزند، اما من با مشتری مشاوره می‌کنم و بر اساس اندام او می‌گویم چه لباسی مناسب نیست و چه لباسی بهتر است. من هم قبلاً هر چیزی را که مشتری می‌خواست می‌دوختم اما الان سعی می‌کنم مشتری را از انتخاب اشتباه خود منصرف کنم.
او با اشاره به اینکه معمولاً مشتری‌ها برای دوخت لباس شب به مزون مراجعه می‌کنند گفت: به نظر می‌رسد اهمیت لباس عصر یا نیمه رسمی برای مردم کمتر است. شاید هم به دلیل هزینه‌های بالا تصمیم می‌گیرند لباس‌هایی مانند بلوز و دامن را به صورت آماده از فروشگاه‌ها خریداری کنند.
خدابخش همچنین درباره نحوه انتخاب مدل لباس شب توسط مشتری‌ها گفت: بیشتر آن‌ها براساس جذابیت تصاویر ژورنال‌ها، اینترنت و... لباس مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و شناختی از اندام خود و تناسب آن لباس با اندامشان ندارند. البته عده کمی هستند که خودشان با وجود علاقه به یک مدل می‌دانند که آن لباس با شرایط اندامی آن‌ها هماهنگ نیست.
او در مورد تفاوت لباس شب‌های دوخت مزون و موجود در فروشگاه‌ها گفت: بیشتر مشتری‌ها همان نوع آثاری را می‌پسندند که در فروشگاه‌ها هم وجود دارد، اما آن‌ها هم می‌خواهند تغییر کوچکی در پارچه یا برش لباس ایجاد کنند تا لباسشان شبیه فرد دیگری نباشد. عده کمی هم وجود دارند که به لباس‌های خاص و متفاوت علاقه دارند و سفارش‌های آن‌ها مختص خودشان است.
خدابخش در مورد نقش مزون‌ها در تغییر نوع پوشش مردم گفت: در چند سال اخیر مزون‌ها تغییر زیادی در مانتوهای بانوان ایجاد کردند، اگرچه هنوز هم کسانی هستند که هرچه در مغازه‌ها باشد را می‌خرند و اهمیتی به مدل آن نمی‌دهند. اما مزون‌ها با ایجاد ترکیبات جدید پارچه و رنگ مانتوهایی جذاب به وجود می‌آورند و همین باعث شده بعضی افراد فقط از مزون خرید کنند. حتی بعضی از فروشگاه‌ها نیز به کارهای مزونی علاقه‌مند شدند و کار آن‌ها را برای فروش می‌گذارند.
این طراح لباس ادامه داد: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که پوشش رایج بانوان مانتو است بنابراین باید تنوع و زیبایی در آن‌ها وجود داشته باشد و افزایش تعداد مزون‌ها به این موضوع کمک می‌کند. در عین حال نکته منفی این اتفاق کسانی هستند که کارهایی با کیفیت پایین را با قیمت کم و بدون ارزش‌های زیبایی شناسی روانه بازار می‌کنند. (هنرآنلاین)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها