جام جم سرا- یک طراح لباس گفت در طراحی مد نگاه هنری را مد نظر قرار می‌دهد و می‌کوشد لباس را به اثری تجسمی تبدل کند.
کد خبر: ۷۸۲۸۳۳
یک طراح مد: فرم، رنگ، پوشیدگی، ۳ ویژگی لباس ایرانی

حمیده همتی، طراح جوان لباس و پوشاک که با حضور در چهارمین جشنواره مد و لباس فجر موفق شد یکی از جوایز طراح بر‌تر سال را به دست آورد درباره سابقه فعالیت خود توضیح داد: من خیاطی را از سن ۱۱ سالگی نزد یکی از همسایگان شروع کردم و با تکنیک‌های برش و دوخت آشنا شدم. او ۲ مدل لباس به من آموزش داد و من سال‌ها با‌‌ همان دو مدل مشغول خیاطی بودم و در مورد انواع پارچه‌ها و کاربرد آن‌ها نیز شناخت پیدا کردم.
همتی افزود: بعد از پایان دبیرستان دوره آموزش متد گرلاوین را گذراندم اما بیشتر چیزهایی که یاد گرفتم از راه شاگردی کردن بود چون معتقدم آنچه با شاگردی کردن و غرق شدن در کار می‌توان یاد گرفت در کلاس‌های آموزشی به دست نمی‌آید. پس از آن وارد دانشگاه شده و در رشته نقاشی تحصیل کردم و متوجه شدم که هر لباس یک تابلوی نقاشی است.

او ادامه داد: استادی داشتم که می‌گفت اثر هنری باید طوری باشد که هیچ بخش یا ذره‌ای از آن را نتوان جابه جا کرد. به نظر من لباس هم همین خاصیت را دارد و در سراپای آن باید چنان هارمونی وجود داشته باشد که نتوان هیچ تغییری در آن ایجاد کرد.

همتی با اشاره به اینکه لباس و نقاشی از دوران کودکی برای او جدی بوده است گفت: از زمان کودکی دو رویا داشتم.

اگر ببینم مخاطب کارم را درک می‌کند با تمام وجود روی آن کار می‌کنم و یک اثر هنری می‌سازم که سال‌ها برای او قابل استفاده است و دمده نمی‌شود

یکی اینکه خودم را با قلم مو و لباس رنگی در مقابل بوم نقاشی تصور می‌کردم و دوم اینکه آرزو داشتم یک سالن بزرگ پر از لباس داشته باشم که هر کدام با تمام لوازم جانبی مانند کیف و کفش و... هماهنگ شده باشد. در رویای خودم میان سالن می‌گشتم و لباس‌ها را ست می‌کردم.

او در مورد ویژگی لباس‌هایی که طراحی می‌کند گفت: اگر بخواهم برای یک فرد مشخص لباس طراحی کنم اولین چیزی که به آن توجه می‌کنم روحیه آن فرد است. فرم لباس، کلاسیک یا مدرن بودن و انتظاری که شخص از لباس خود دارد در طراحی آن بسیار مهم است. علاوه بر این در همه کار‌ها میزان هزینه‌ای که فرد پرداخت می‌کند در نوع اثری که خلق می‌شود و زمانی که روی آن کار صرف می‌شود تاثیر دارد. با این‌حال اگر ببینم مخاطب کارم را درک می‌کند با تمام وجود روی آن کار می‌کنم و یک اثر هنری می‌سازم که سال‌ها برای او قابل استفاده است و دمده نمی‌شود.

همتی با اشاره به اهمیت توجه به لباس‌های قدیمی ایرانی گفت: یکی از کارهایی که دلم می‌خواهد انجام دهم این است که دوربینی بردارم و به روستاهایی بروم که بشود ردی از یک اثر متفاوت معماری، لباس، رنگ، فرم و فرهنگ پیدا کرد. بعد خودم را در کارگاهم حبس کنم و بر اساس یادداشت‌ها و عکس‌ها شروع کنم به اتود زدن تا یک مسیر خطی از گذشته تا آینده را طی کنم و آن طرح‌های قدیمی به زندگی روزمره برسد. من لباس و هنر تجسمی را در ادامه هم می‌دانم و این مسیر را تاجایی ادامه می‌دهم که لباس به یک اثر تجسمی تبدیل شود.

او در مورد لباس ملی گفت: من با اینکه بخواهیم لباس ملی را به عنوان یک فرم ثابت یا لباس فرم در نظر بگیریم مخالفم. به نظر من هر لباسی که روحیه ایرانی در آن باشد و در عین دارا بودن فرم و رنگ، پوشیدگی داشته باشد یک لباس ایرانی است.

همتی در مورد نحوه حضور خود در جشنواره مد و لباس گفت: اگر می‌خواستم برای شرکت در جشنواره مد و لباس کاری طراحی کنم قطعا آثارم تفاوت زیادی با کارهایی که ارائه کردم داشت، اما پیش از جشنواره برای منظور دیگری ۷ لباس طراحی کرده بودم که خیلی با عجله آماده شده بودند و بعد از اینکه آن کار به نتیجه نرسید تصمیم گرفتم برای ارتقای رزومه کاری خود در جشنواره شرکت کنم.

او ادامه داد: من مدت‌ها است روی سایزبندی اندام ایرانی تحقیق می‌کنم و زمانی که یکی از لباس‌هایم به نام یاقوت را برای نشان دادن تن‌خور آن به جشنواره برده بودم از من خواستند کار‌هایم را در بخش مسابقه شرکت دهم. البته بعد از اینکه عکس کار‌هایم را ارسال کردم به دلیل کیفیت بد عکس‌ها کار‌هایم پذیرفته نشد، اما چون عده زیادی این مشکل را داشتند دو داور جشنواره منیر ملکی و سارا خالدی با دلسوزی بسیار از ما خواستند اصل کار‌ها را نشان دهیم و در آن مرحله ۵ کار من به مسابقه راه پیدا کرد که دو طرح قشقایی و یاقوت در بخش مانتوهای مجلسی مقام اول را به دست آوردند.

همتی در مورد مسابقه زنده طراحی لباس گفت: در این مسابقه یک طرح مینیاتور به شرکت کنندگان دادند و خواستند برداشت خود از این فضا را به لباس تبدیل کنیم. من سعی کردم انتقال دهنده فرم‌ها باشم و با استفاده از فرم‌های منحنی، فرم بیدمجنون و... لباس را طراحی کنم. در ‌‌نهایت پس از اتود زدن و اجرای طرح به عنوان یکی از دو طراح بر‌تر سال معرفی شدم.

او ادامه داد: البته این عنوان خیلی بزرگ و سنگین است و من وقتی می‌توانم این عنوان را برای کار خودم بپذیرم که این مسابقه خیلی بزرگ‌تر و گسترده‌تر برگزار شود. حتما طراحان زیادی هستند که بسیار خوب کار می‌کنند و اگر یک مسابقه بزرگ برگزار شود که همه آن افراد در آن شرکت کنند قطعا دریافت عنوان طراح بر‌تر سال ارزش زیادی خواهد داشت. (هنرآنلاین)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها