روحانی در گفتگو با ان بی سی:

توافق هسته ای تغییر نخواهد کرد

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: درکمیسیون مشترک وزرای خارجه ایران و1+5، کاستی‌ها، تعلل‌های طرف مقابل درحوزه بانکی و بدعهدی‌ها بررسی می‌شود.
کد خبر: ۹۴۸۰۴۲
بررسی تعلل‌‌ها و بدعهدی‌های برجامی 1+5؛ امروز در نیویورک

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه گفت: اولین جلسه کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در سطح وزیران امور خارجه - 8 ماه پس از اجرایی شدن برجام - امروز ساعت 13 به وقت محلی در نیویورک به درخواست ایران برگزار می شود.

سید عباس عراقچی تصریح کرد: جلسات کارشناسان در نیویورک به اتمام رسید و معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 هم کمیسیون مشترک خود را برگزار کردند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جلسه امروز کمیسیون مشترک 1+5 ، نخستین جلسه ای است که از زمان اجرایی شدن برجام در سطح وزیران برگزار می شود.

عراقچی گفت: در برجام پیش بینی شده که هر دو سال یک بار جلسه وزیران تشکیل می شود یا در تاریخی زودتر اگر کشورهای عضو درخواست کنند.

وی افزود: ما این درخواست را از کشورهای 1+5 داشتیم و فکر می کنیم بعد از هشت ماه از اجرایی شدن برجام، فرصت مناسبی برای بررسی و بحث درباره برخی کاستی ها و تعلل های طرف مقابل بخصوص در حوزه بانکی و بدعهدی ها است تا در صورت لزوم راهکارهایی در این زمینه اتخاذ شود.

عراقچی گفت: کارشناسان ما از چند روز پیش در نیویورک بودند و تا قبل از جلسه معاونین ، جلسات خود را برگزار کردند باتوجه به پیچیدگی و گسترده مباحث بخصوص درحوزه تحریمی، بحث ها بسیارمفصل بود بویژه بحث هایی که مربوط به مسائل بانکی می شود.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام درباره همکاری های فنی ایران و اروپا در زمینه هسته ای گفت: در ضمیمه شماره 3 برجام با عنوان همکاریهای صلح آمیز هسته ای کشورها تشویق شده اند که با ایران دراین زمینه همکاری کنند؛ قطعنامه شورای امنیت تشویق می کند که کشورها با ایران وارد همکاری هسته ای شوند.

عراقچی خاطرنشان کرد: بعد ازبرجام شاهد طیف وسیعی از همکاری ها هستیم. این همکاری ها مستلزم شروع یکسری مراودات و بحث ها و تبادل نظر ها بین کشورها ست. بررسی ها و مطالعاتی باید شروع شود که همه این ها شروع شده است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: ما در گزارش سه ماهه دوم اجرای برجام به مجلس هم به طور مفصل کشورهایی را ذکر کردیم که مذاکره با آنها برای همکاری ها صلح آمیز هسته ای شروع شده که شامل بسیاری از کشورهای اروپایی هم هست.

عراقچی گفت: با چین و روسیه از قدیم همکاری داشتیم. روسیه نیروگاه اتمی بوشهر را برای ما ساخت. کلنگ فاز دوم بعد از اجرایی شدن برجام زده شد. با چین در راکتور آب سنگین همکاری هایی صورت می گیرد. روسیه هم در مورد ایزوتوپ های پایدار با ما همکاری می کند.

وی اضافه کرد: با ژاپن و کره در موضوع ایمنی هسته ای و امنیت هسته ای، پزشکی هسته ای، تحقیق و توسعه ، رفت و آمدها و مذاکراتی شروع شده است. کارشناسان تبادل می شوند. بعضی از اینها در قالب پروژه هایی در حال طراحی است که یکی از نمونه های خوب آن «ایتر» و بحث گداخت هسته ای است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ص
-
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
۰
۰
ههه ، تاریخ نشون داده این نوع جلسات به هیچ دردی برای هیچ كس نمیخوره ، حالا هی مذاكره كنید

نیازمندی ها