به باور تحلیلگران سیاسی موضع دموکرات‌های آمریکا در قبال ایران به‌مراتب خصمانه‌تر از جمهوری‌خواهان است.
کد خبر: ۹۳۳۳۳۴
جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها؛ کدامیک برای ایران بهترند؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، پایگاه اینترنتی ان‌سی‌آر آنلاین در مطلبی نوشت: توافق هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و شش قدرت جهانی در سال 2015 بدون شک باید به شعارهای فتنه‌جویانه و دیرینه رهبران احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا علیه این کشور مسلمان پایان می‌داد. با اجرای این توافق، دسترسی ایران به سازه‌های هسته‌ای محدود شد و با بازرسی دقیق‌تر، نگرانی قدرت‌های جهانی درباره احتمال توسعه تسلیحات اتمی به‌وسیله ایران به حداقل رسید و مهم‌ترین نتیجه آن کاهش هرگونه تهدید بالقوه علیه امنیت ملی آمریکا بود. با این حال، رهبران احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات ماه گذشته در گردهمایی حزب خود، چهره‌ای متخاصم‌تر از پیش در قبال ایران نشان دادند.

جمهوری خواهان آمریکا ادعا می‌کنند توافق با ایران چیزی جز یک پیمان شخصی میان رئیس‌جمهور آمریکا و شرکای وی نیست و رئیس‌جمهور بعدی آمریکا ملزم به اجرای آن نخواهد بود. این توافق خدشه‌ای به فناوری تسلیحاتی ایران وارد نکرده است و چه‌بسا به نحوی توسعه تسلیحات هسته‌ای را برای ایران فراهم کند.

جمهوری خواهان آمریکا با زیر سؤال بردن توافق هسته‌ای، ایران را همچنان حامی تروریسم در منطقه معرفی می‌کنند. آن‌ها با طرح ادعای مجهز شدن ایران به سلاح‌های پیشرفته، این کشور را عامل اصلی گسترش تروریسم در منطقه قلمداد می‌کنند.

برخلاف جمهوری خواهان، حزب دموکرات آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را تأیید کرده است و آن را معامله قانونی می‌خواند. با این حال، رهبران این حزب اعلام کرده‌اند در صورت نقض مفاد توافق از سوی ایران، برای حمله نظامی به این کشور لحظه‌ای درنگ نخواهند کرد. دموکرات‌ها با استناد به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و ماده 41 منشور سازمان ملل، هرگونه اقدام نظامی علیه ایران را درصورتی‌که به تولید تسلیحات هسته‌ای روی بیاورند، توجیه کرده‌اند. هیلاری کلینتون در گردهمایی ملی حزب دموکرات‌ها بر این موضوع صحه گذاشت و نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران را برابر با حمله نظامی یک‌جانبه آمریکا علیه ایران دانست. بنابراین موضع دموکرات‌های آمریکا نیز تفاوت چندانی با حزب جمهوری‌خواه این کشور ندارد و چه‌بسا خصمانه تر هم باشد. تعداد زیادی از دموکرات‌های آمریکا نیز تمایل باراک اوباما برای توافق با ایران را ساده‌لوحانه و غیرمسئولانه قلمداد کرده‌اند.

نویسنده در انتهای مطلب آورده است: دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا مدعی هستند که حکومت ایران فاقد مشروعیت است و حکومت اسلامی را یکی از حامیان تروریسم در سوریه، لبنان و عراق معرفی می‌کنند. هرچند بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند عربستان سعودی نقش بسزایی در گسترش این ایدئولوژی علیه ایران دارد. همکاری‌های دفاعی و امنیتی عربستان با دموکرات‌های آمریکا در راستای منفور جلوه دادن چهره ایران در منطقه را نباید دور از ذهن نگه داشت. دیپلماسی حزب دموکرات آمریکا نوعی حمایت از توافق هسته‌ای ایران را به نمایش گذاشته است ولی با تفکر عمیق در این مورد می‌توان دریافت که موضع دموکرات‌های آمریکا در قبال ایران به‌مراتب خصمانه‌تر از جمهوری خواهان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
محمد
-
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
۰
۰
سگ سیاه و سفید ندارد
ایران
-
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
۰
۰
با این اوضاع و احوال و سیاستی كه آنها و همچنین ما در پیش داریم ،قطعا هیچكدام برای ایران بهتر نیستند.. بلكه بدتر از قبل خواهند بود و ما در عمل مشاهده كرده ایم كه سیاست ها و اقدامات و عملكرد هر یك از آنها علیه ایران ،حقیقتا ویرانگرتر از قبل بوده است.
احمد
-
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
۰
۰
نه ...خوبه نه.... لعنت به هردوتاشو

نیازمندی ها