نوذر شفیعی کارشناس شبه قاره در گفت وگو با جام جم آنلاین:

بندر چابهار ربطی به تحریم ها ندارد / رمزگشایی از علت خشم آمریکا

نخست وزیر هند در سفراخیر خود به ایران متعهد به توسعه یک بندر تجاری در چابهار با ارزش 500 میلیون دلار شد تا از طریق این بندر امکان تبادلات تجاری میان ایران، افغانستان و آسیای مرکزی تسهیل یابد.این در حالیست که این مسیر در حال حاضر از طریق پاکستان -رقیب اصلی هند- بلوکه شده است .اگرچه امضای چنین قراردادی مورد مخالفت آمریکا قرار گرفته است اما کارشناسان امور بین الملل معتقدند که این تفاهمات در توسعه کشور و خصوصا منطقه تاثیر بسزایی دارد.
کد خبر: ۹۰۷۸۹۵
بندر چابهار ربطی به تحریم ها ندارد / رمزگشایی از علت خشم آمریکا

نوذر شفیعی نماینده دور نهم مجلس شورای اسلامی و کارشناس شبه قاره در گفت وگو با جام جم آنلاین درباره مخالفت های آمریکا نسبت به همکاری تجاری هند و ایران برای توسعه بندر چابهارکه مغایر با نقض تحریم ها می داند ،گفت:چابهار از دیرباز نقش ترانزیتی خود را ایفا می کرد و بخشی از کارهایی که در این تفاهم نامه منعقد شده پیش از این هم اجرا می شد منتها تاکنون رسمیت چندانی نداشت واکنون این قراردادها به آن رسمیت بخشیده است . از سوی دیگرموجب راسخ شدن عزم دولتها برفعال کردن این بندر و ادامه همکاری در آن وافزایش حجم مبادلات اقتصادی در این منطقه می شودکه همین مسئله موجب نگرانی آمریکا شده است.

وی در همین حال افزود: احتمالایکی از دیگر علت های انتقاد آمریکا از این تفاهم نامه ، فشارها ی پاکستان به عنوان رقیب هند است چراکه توسعه بندر چابهار موجب کاهش اهمیت دو بندر کراچی و گوادر پاکستان می شود. از سوی دیگر احتمال اینکه کشورهای عربی نیز در این خصوص به آمریکا فشار آورده باشند بسیارزیاد است زیرا توسعه بندر چابهار بر روی میزان فعالیت بنادر جبل علی و امارات که در ترانزیت نقش مهمی دارندنیز تاثیر بسزایی دارد .

این استاد دانشگاه وجود تفکرات تنگ نظرانه را عامل این مخالفت ها دانست و افزود:این در حالیست که به دلیل بالا بودن آمار جابه جایی کالا ،خدمات وسرمایه در دنیا هرچه مکان برای این جابه جایی ها بیشتر باشد به سود اقتصاد جهانی است و تهدیدی برای سایر مکان ها وبنادر ومراکزی که این نقش را ایفا می کنند تلقی نمی شود.

وی با اشاره به اینکه تحریمی در این زمینه وجود ندارد وچنانچه وجود هم داشته باشد باید لغو شود گفت:کشورهایی که وارد این تعاملات می شوند در واقع تصمیم خودشان را گرفته اند و مخالفت های آمریکا نیز نمی تواند تاثیری بر روی تصمیم آنها بگذارد.

به گفته شفیعی ،از آنجا که هندی ها تمایل دارند به قدرت بزرگ اقتصادی شوند لذا نیاز دارند که در مناطق استراتژیک جهان حضور داشته باشند و بتوانند خودشان را به لحاظ اقتصادی تقویت کنند در غیر این صورت نمی توانند به اهداف و خواسته خود برسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها