کارشناس مستقیم پرونده ریگی در نشست خبری مطرح کرد:

اقدامات پیچیده اطلاعاتی در شرق کشور/ دستگیری برادر ریگی

کارشناس مستقیم پرونده ریگی گفت: بسیاری از اقدامات ما در وزارت اطلاعات قابل پخش نیست و اگر روزی این محدودیت ها برداشته شود، خواهیم دید که ده ها مورد مثل ریگی به نتیجه رسیده است.
کد خبر: ۸۸۴۴۱۴
اقدامات پیچیده اطلاعاتی در شرق کشور/ دستگیری برادر ریگی

به گزارش جام جم آنلاین، علی بهمنش کارشناس مستقیم پرونده عبدالمالک ریگی در نشست خبری که به مناسبت سالروز دستگیری این تروریست برگزار شد، اظهارداشت: با توجه به مسائلی که امروز در منطقه در حال رخ دادن است، تروریسم موضوع اصلی خواهد بود.

وی با اشاره به دستگیری عبدالمالک ریگی گفت: عبدالمالک ریگی توسط عربستان و اسرائیل حمایت می شد و از آنها پول و منابع مالی دریافت می کرد. سعودی ها از تروریسم حمایت می کنند.

بهمنش ادامه داد: یکی از افراد وابسته به عبدالمالک ریگی همچنان با اسرائیل ارتباط دارد و آمریکا و اسرائیل، ریگی را تحریک به بمب گذاری در تهران می کردند.

وی با بیان اینکه اقدامات پیچیده اطلاعاتی در جنوب شرق کشور انجام می دهیم، افزود: بسیاری از اقدامات ما در وزارت اطلاعات قابل پخش نیست و اگر روزی این محدودیت ها برداشته شود، می بینیم که ده ها مورد مثل ریگی داشته ایم که به نتیجه رسیده است.

بهمنش در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: تروریسم امروز منطقه را به آتش کشیده و تهدیدی جهانی قلمداد می شود اما وقتی بحث منافع به میان می آید، تروریسم خوب و تروریسم بد مطرح می شود.

وی با اشاره به اقدامات تروریستی داعش گفت: داعش و گروه های دیگر امروز به خود اجازه می دهند افراد را بکشند و می گویند اگر با کفار بوده اند که حقشان بود و اگر نبوده اند به بهشت خواهند رفت.

بهمنش گروه های تروریستی را صاحب سبک های مختلف دانست و تصریح کرد: سبک توجه به افکار عمومی و سبک وحشت آفرینی برای رسیدن به اهداف از جمله این سبک ها هستند. برخی گروه های تروریستی خودشان را وابسته به جنبش ها و یا خرده جنبش های اجتماعی می دانند.

وی در ادامه با اشاره به حضور ریگی در افغانستان، گفت: ریگی با ۱۲ سال سن به افغانستان رفت و در آنجا سر بریدن و کشتار را می بیند؛ به او می گویند که این کار مقدس است. وقتی فردی در چنین فضایی بزرگ می شود، زمانی که به بیرون از آن فضا می آید، همچنین فضایی را به وجود می آورد. مالک ریگی پرورش یافته این مکتب در افغانستان است و ابتدا گروگانگیری کرده و باج‌خواهی می کند و پس از آن گروه سازمان یافته ای را تشکیل می دهد.

این کارشناس اطلاعاتی ادامه داد: اولین ملاقات با ریگی در سفارت آمریکا در اسلام آباد رخ داد و آمریکائی ها از وی می خواهند که با آنها همکاری کند و اینها را به عنوان کسانی که می توانند مقطعی با آنها کار کنند، در نظر داشتند.

وی با بیان اینکه ما از مردم بلوچستان استفاده کرده و گروه هایی مردمی ایجاد کرده ایم و مرزهایمان را امن کرده ایم، گفت: سبک ما این است که هر اقدامی که می خواهیم انجام دهیم، مردم غیرنظامی باید کمترین آسیب را ببینند.

بهمنش با تاکید بر اینکه هر کسی که فکر می کند می توان با تروریست ها همکاری کرد، اشتباه می کند، اظهارداشت: تروریست ها فقط افکار و روش خود را قبول دارند؛ ریگی هم همینطور بود. ما در آن زمان از کشورهای همسایه خواستیم که کمک کنند اما آنها قصد این کار را نداشتند و از این مسئله خوشحال هم بودند.

وی گفت: ما موفق شدیم با شناخت نسبت به گروه وی، آن عملیات پیچیده را انجام دهیم و هواپیمای ریگی را در کشور بنشانیم.

بهمنش با بیان اینکه خیلی ها می گفتند که این کار با همکاری آمریکا اتفاق افتاده است، گفت: دستگیری ریگی یک سبک کاملاً ایرانی بود و برند آن مال خودمان است که حفظش خواهیم کرد.

وی افزود: ما فردی را دستگیر کرده بودیم که تا چند روز قبل از آن، آدم می کشت و سر می برید؛ ما سعی می کنیم تروریست ها را به زندگی عادی خود برگردانیم.

بهمنش با اشاره به اینکه ریگی در زمان دستگیری گریه می کرد، تصریح کرد: من به او یک جمله گفتم و آن جمله این بود که تو مسلمانی و ما هم مسلمانیم. تو همواره در بیابان ها آواره ای و اینکه من تو را به یک زندگی عادی برگردانم، بد است؟

وی ادامه داد: ما برخی اوقات تلفن ریگی را پیدا کرده و تلفنی با او صحبت می کردیم تا آرام شده و آدم نکشد. تروریست ها خیلی خودشیفته هستند.

بهمنش با بیان اینکه ریگی خود را باهوشترین روحانی اهل سنت می دانست، گفت: در سلول کتابخانه ای برای او تهیه کردیم و وارد بحث های اعتقادی با وی شدیم. در نهایت قبول کرد که اشتباه می کرده و شیعه، کافر نیست.

وی افزود: ما از ریگی اطلاعات نمی خواستیم چون تمام اطلاعات را داشتیم؛ می خواستیم که به بقیه بگوید آخر خط چه خبر است. سبک ما در مقابله با تروریست، اخلاق اسلامی و ایرانی است.

بهمنش در بخش دیگری از سخنانش گفت: بعد از انقلاب تعداد طلاب اهل سنت افزایش پیدا کرده است و اجازه می دهیم آنها آزادانه کار خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: ۳ یا ۴ ماه شبانه روز با ریگی زندگی می کردم و وقتی یک همچین زندانی دستگیر می کنیم باید شبانه روز با آنها باشیم؛ به وی تلفنی دادم تا با مادرش در پاکستان صحبت کند.

وی افزود: یکی از برادرهای مالک هم اکنون دستگیر شده و در یکی از کشورهای همسایه قرار دارد؛ درصددیم که وی را به کشورمان بیاوریم.

بهمنش در پایان اظهارداشت: در هواپیمایی که مالک ریگی نشسته بود، عناصر ما هم بودند.

منبع:مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها