برای حفظ ایمنی مسافران

جاده چالوس - کرج بسته شد

بالاخره آمد؛ خیلی‌ها آمدنش را باور نداشتند، خاطراتش را به فراموشی سپرده بودند، اما بعد از چندسال دوری بالاخره چشم پایتخت‌نشین‌ها به برف روشن شد. برفی که از عصر روز یکشنبه در تهران باریدن گرفت و شب وقتی همه خواب بودند، تمام شهر را سفیدپوش کرد.
کد خبر: ۸۶۲۷۴۴
دو روی چهره یک پاییز زمستانی

تهرانی‌ها شب را با پیگیری خبرهای بارش برف گذراندند. کوچک‌ترها با رویای تعطیلی مدارس به خواب رفتند و بزرگ‌ترها هم خودشان را برای گذراندن یک روز شلوغ و پر ترافیک در خیابان‌های پر برف آماده کردند.

ترافیک اولین روز برفی پایتخت با این‌که خیلی‌ها را دیرتر سر قرار رساند اما مثل قبل کلافه‌ کننده نبود. انگار دان های سفید برف بی‌حوصلگی مردم را هم با خود شسته و برده بود.

با این حال یک سوال ساده همان‌جا پشت ترافیک وقتی اخبار هواشناسی را از رادیوی خودروهایشان دنبال می‌کردند، به ذهن خیلی‌ها رسید؛ این‌که بارش برف در آخرین ماه پاییز، نویددهنده یک زمستان سرد و پر برف است؟ ما این سوال را از رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی و مرکز ملی اقلیم پرسیدیم و مجید حبیبی‌نوخندان گفت: براساس تحلیل آخرین داده‌ها و الگوهای پیش‌یابی، ما برای ماه‌های آذر و دی کاهش دما را به نسبت نرمال، پیش‌بینی کرده‌ایم. اما این قضیه برای بهمن و اسفند فرق می‌کند و به نسبت نرمال، در این دوماه پایانی سال افزایش دمارا پیش‌بینی کرده‌ایم.

نوخندان تاکید کرد: در مجموع باوجود کاهش دما در یک ماه آینده، تا پایان امسال سرمای کم سابقه‌ای در کشور مورد انتظار نیست. الگوهای سینوپتیکی سطح زمین و لایه میانی جو در سه ماه آینده هم در شرایط مناسب برای وقوع بارش در حد میانگین قرار ندارد و حتی میانگین بارش کشور به خصوص در استان‌های غرب و جنوب غربی، از آذر تا پایان سال در حد نرمال تا کمتر از نرمال خواهد بود.

روزهای آینده؛ روزهایی پر بارش

رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی و مرکز ملی اقلیم خاطرنشان کرد: البته تصور مردم این نباشد که با پایان دی ماه، هوا در حد تابستان گرم می‌شود؛ چون این‌طور نیست. در پاییز و زمستان، باید کاهش دما وجود داشته باشد، در این فصل‌ها نمی‌شود منکر سرما و بارش‌ها شد. اما به نسبت نرمال، هوا با پایان دی ماه گرم‌تر خواهد شد.

با این حال، نوخندان برای زمستانی که در پیش است روزهای پربارشی را هم پیش‌بینی کرد و از مسئولان مربوط خواست برای مقابله با بحران به‌خصوص سیل آماده باشند.

آماده‌باش برای پیشگیری

همین موضوع بهانه‌ای شد تا سراغی از معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور بگیریم. مرتضی اکبرپور با اشاره به راهکارهای سازمان مدیریت بحران برای مقابله با بارش‌های سنگین روزهای آینده که به روان شدن آب در نقاط مختلف کشور منجر می‌شوند، گفت: ما همه دستگاه‌های تحت امر حوادث غیر مترقبه را با بخشنامه و دستورالعمل‌هایی که صادر شده به حالت آماده باش در آورده و از آنها خواسته ایم برای کمک رسانی آماده باشند. نیروهایی مانند هلال احمر، اورژانس، راهداری و همچنین بخش‌هایی که به نحوی در حوزه بحران درگیرند، مثل سازمان هواشناسی، یا حتی صدا و سیما که وظیفه اطلاع رسانی را به عهده دارد .

آمادگی همه‌جانبه

اکبرپور در ادامه به حضور همه‌جانبه همه دستگاه‌ها برای مقابله با سیل و بحران‌های احتمالی در زمستان پیش‌رو، تاکید کرد و افزود: به جز هلال احمر و اورژانس، بخشی از نیروهای لشکری مثل بسیج و همچنین دوستان سپاهی که در مناطق مختلف فعالیت دارند، برای این کار به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و با هماهنگی مسئول ارشد نظامی هر استان، هماهنگی لازم برای اضافه شدن آنها به نیروهای امدادرسان فراهم شده است که البته همه آنها حتی همین امروز هم همین کار را انجام می‌دهند. در همین بارش‌های اخیر هم اگر مشاهده میدانی داشته باشید می‌بینید که همه دستگاه‌ها در صحنه هستند و برای مقابله با بحران از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند.

سلفی‌های برفی از راه رسیدند

این که بین دغدغه و نگرانی خیلی‌ها از سرمای هوا در روزهای آینده، پای برف به فضای مجازی هم باز شود شاید عجیب باشد؛ اما این اتفاق افتاد و دیروز به فاصله کوتاهی از سفیدپوش شدن شهرها، بازار سلفی‌های نایاب برفی تهرانی‌های برف ندیده، با این نعمت آسمانی داغ شد. اتفاقی که نشان داد، تهدید برف جدی باشد یا نه، سرمای هوا به بحران تبدیل شود یا نه، باز هم بعضی‌ها به جای نگرانی از روزهای آینده به لحظه‌های خوش شان نگاه می‌کنند؛ به واکنش‌های شاد بچه‌های چهار ـ پنج ساله تهرانی که در عمرشان برف ندیده بودند. به ساخت گلوله برفی و برف نوشته‌های روی ماشین ها؛ تجربه‌هایی که در ذهن بزرگ‌ترها به خاطره تبدیل شده بود. برای این گروه احتمالا فرقی نمی‌کند، زمستان امسال در حد بحران سرد باشد یا نه، رد پای ال نینو به ایران برسد یا نه، آنها با حس خوب قدم زدن در برف خوش هستند؛ مخصوصا وقتی زیر لب زمزمه می‌کنند:

پاکی آوردی ای امید سپید!

همه آلودگی است این ایام

مینا مولایی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها