دولت در مرحله اول متولی برنامه‌ریزی برای اجرای قانون و در مرحله بعد، ایجاد هماهنگی و همدلی جهت تحقق عینی آن توسط دستگاه‌های زیرمجموعه‌اش و در نهایت نظارت و پایش مستمر در زمینه این اجراست، برای این که در برنامه‌های بعدی این نتیجه گیری‌ها باید لحاظ شوند، وگرنه قانون روی کاغذ می‌ماند.
کد خبر: ۸۶۰۸۲۵
لزوم توجه دوباره به 4 نکته در اجرای طرح حجاب و عفاف

در همین زمینه از ماه‌های اول حضور ریاست محترم جمهوری با تاکید برچهار نکته برای اجرای طرح حجاب و عفاف از طرف ایشان، این کار به کمیسیون فرهنگی دولت واگذار شد. اولین نکته هم تاکید روی کار فرهنگی بود.

نکته دوم الگوسازی از الگوهای مثبت و مطرح برای نسل جوان بود.

نکته سوم غنی‌سازی بازار از پوشش متناسب، ‌متنوع و مورد نیاز همه نسل‌ها بود که هم ارزش‌ها را رعایت کند و در عین حال زیبایی و طرح‌های نو را هم داشته باشد.

چهارمین مساله مراعات این ارزش‌ها از طرف خود دولت بود. یعنی همه افرادی که در زیرمجموعه دولت مشغول فعالیت هستند، همه کارمندان، کارگران، دانشگاهیان و فرهنگیان و... به عبارت ساده‌تر اگر این گروه بزرگ، لباس مناسب و پوشش مناسب داشته باشند و دولت پوشش مناسب را در اختیار این گروه قرار بدهد، این پوشش در جامعه شیوع پیدا می‌کند و خود به خود الگوسازی هم انجام می‌شود.

بعد از این مرحله که در دوسه ماه اول حضور رئیس جمهوری بود، تیرماه سال 93 ایشان، ماموریت مستقیم دادند به معاونت امور زنان و وزارت صنعت و معدن و تجارت که بازار را از پوشاک مناسب غنی کنند.

همان‌طور که می‌دانید ما برای مد و لباس و حجاب و عفاف قانون داریم اما این قانون هنوز نتوانسته در بازار حالت اجرایی پیدا کند.

هنوز افرادی که پایبند اصول و قوانین هستند لباس مناسب را کمتر پیدا می‌کنند و برای پیدا کردن پوشاک مناسب چه برای بیرون چه برای مهمانی، که با ارزش‌هایشان هم هماهنگ باشد به دشواری می‌افتند.

به همین دلیل قانون حجاب و عفاف و مد و لباس، اخیرا در وزارت کشور که متصدی ایجاد هماهنگی بین همه دستگاه‌هاست، دوباره مطرح شده و وزارت کشور یک نظرخواهی انجام داده از دستگاه‌ های مختلف که اگر برنامه‌ای دارند، پیشنهاد و اصلاحی دارند، مطرح کنند که ان‌شاءالله این قانون به روزتر شود و کارآمدی بیشتری پیدا کند.

منتظریم که این اصلاحات مدنظر قرار بگیرد و نتیجه‌اش در جامعه هم دیده شود. با این حال باید توجه داشته باشیم که اگر به موضوعی پرداخته شود اما بودجه و برنامه‌ای برای آن در نظر گرفته نشود، نمی‌توان انتظار اثرگذاری از آن را داشت.

در حوزه مد و لباس و پوشش اسلامی هم وضع همین‌طور است؛ ‌با این که در 30 سال گذشته بارها به این موضوع پرداخته شده اما برای آن بودجه خاصی در نظر گرفته نشده و همین مساله یکی از عوامل اجرایی نشدن این قانون است.

کبری خزعلی - رئیس شورای زنان و خانواده شورای انقلاب فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها