با قبول سرپرستی یک بذر در نجات گونه‌های گیاهی کشورمان سهیم شوید

اینجا کشتی نوح گیاهان ایران است

احتمالا تاکنون نامی از تکنولوژی نانو شنیده‌اید و اطلاعاتی هرچند کم درباره آن دارید. مریم نگهبان یکی از کسانی است که با رویکرد به این فناوری توانسته نام خود را در جرگه زنان موفق و کارآفرین ثبت کند.
کد خبر: ۸۵۸۷۸۴
مریم نگهبان؛ نگهبان‌ گیاهان

به گزارش جام جم آنلاین ،خانم نگهبان سال 1350 در شیراز پا به عرصه گیتی گذاشت و دارای مدرک تحصیلی دکتری از دانشگاه تربیت مدرس تهران در رشته گیاه‌پزشکی و حشره‌شناسی است.

او در سال 1392 به‌عنوان کارآفرین سال انتخاب شد. وقتی 25 سال داشت با یک عضو هیات علمی علوم و فنون هسته‌ای به نام دکتر مهرداد احمدی ازدواج کرد.

علاقه به جایگزین کردن سموم شیمیایی با آفت‌کش‌های گیاهی او را در مسیری انداخت که به ثبت 4 عنوان اختراع و دریافت جوایزی همچون امتیاز طلای بین‌المللی از جشنواره نوآوری و شکوفایی بنیاد ملی نخبگان منتهی شد.

مدیریت یک شرکت در حوزه نانو فناوری، داوری علمی و... از‌جمله دیگر فعالیت‌ها و تجربیات وی به شمار می‌رود. تلاش وی در تولید آفت‌کش‌های نانوکپسوله گیاهی یکی از موفقیت‌های او در عرصه کشاورزی به شمار می‌رود.

به گفته وی، آفت‌کشی که نتیجه تلاش او و همکاران‌اش است، نوعی حرکت از طبیعت به سمت طبیعت بوده.

تصور کنید سموم کشاورزی که هم‌اکنون در سطحی وسیع برای از میان برداشتن آفات و حشرات کاربرد دارد، چه اثراتی بر محیط‌زیست و حتی سلامت ما انسان‌ها می گذارد.

کشاورزان ناچارند برای حفظ تولیدشان این سموم را برای سبزیجات، صیفی‌جات، میوه‌ها و به‌طور کلی در کشت‌هایی که یک سرش به مصرف خوراکی ما متصل است، استفاده کنند.

سبزیجاتی که آنها را می‌خریم و گاه با یک آبکشی ساده می‌خوریم و اثرات سموم شیمیایی به جا مانده بر آنها در بدن ما نیز وارد می‌شود.

نانو آفت‌کشی که این بانوی کارآفرین عرضه کرده، نه‌تنها سلامت محیط‌زیست و محصولات کشاورزی، بلکه خود ما مصرف‌کنندگان را ‌ بیش از سموم شیمیایی دفع آفات حفظ می‌کند.

دکتر مریم نگهبان اکنون کسب و کار خود را دارد و به‌عنوان مدیر‌عامل شرکتی فعال در همین عرصه، علایق خود را در زمینه کشاورزی و نانوفناوری دنبال می‌کند.

ضمیمه چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها