نمایندگان مردم امروز برنامه ششم را با مصوبات اقتصادی به پایان بردند. نگاهی به ارقام ارائه شده شاید این موضوع را بیان کند که دسترسی به آن سخت یا دور از واقعیت باشد، اما اگر می‌خواهیم در بخش‌های مختلف اقتصادی پیشرفت داشته باشیم، راهی جز اجرای اقتصاد مقاومتی نداریم.
کد خبر: ۹۸۹۲۱۳
راهی جز اجرای اقتصاد مقاومتی نداریم

این‌که شعار بدهیم و آمارهایی ارائه کنیم که به نام اقتصاد مقاومتی تمام شود، درست نیست. نمایندگان مجلس در بررسی برنامه ششم توسعه به افزایش رشد اقتصادی، رشد بهره‌وری و کاهش ضریب جینی (توزیع عادلانه درآمد) اشاره کردند.

همه دولت‌هایی که سر کار می‌آیند این اهداف را دنبال می‌کنند و به دنبال رشد اقتصادی، ثبات قیمت‌ها، ایجاد اشتغال و توزیع عادلانه درآمد هستند. زمانی که درآمدهای کشور افزایش می‌یابد، طبیعتا رشد اقتصادی در کشور حاکم می‌شود. اما در برخی زمان‌ها ممکن است شرایط رشد اقتصادی وجود نداشته باشد و دولت در این بخش تلاش می‌کند که قیمت‌ها ثابت باشد تا تورم اتفاق نیفتد.

یکی از راه‌های دستیابی به رشد اقتصادی، افزایش تولید است. یکی از راه‌های افزایش تولید نیز رشد بهره‌وری است. موضوعات اقتصادی مانند زنجیر به هم وابسته‌ است و نمی‌توان یکی را حذف کرد و در بخش دیگر رشد را شاهد بود. بهره‌وری زمانی اتفاق می‌افتد که هزینه تولید ثابت باشد و تولید، روند صعودی را طی کند.

برای تحقق این موضوع نیاز به آموزش نیروی کار متخصص و با انگیزه داریم. اکنون در بسیاری از بخش‌های اقتصاد به دلیل دولتی بودن آن نیروی کار بی‌انگیزه بوده و منتظر تمام شدن ساعت کاری است، اما در کشورهای پیشرفته این موضوع مشاهده نمی‌شود. می‌توانیم با استفاده از رشد بهره‌وری نیروی کار و سرمایه، افزایش تولید را رقم بزنیم تا درآمدها با عدالت بیشتری توزیع شود. شاید یکی از مشکلات اقتصاد ایران فاصله طبقاتی و توزیع ناعادلانه درآمد است که یکی باید خودروی چند میلیاردی سوار شود و یکی گورخواب باشد.

توزیع عادلانه درآمد به معنای کارایی بالای سیستم مالیاتی و هدفمندسازی یارانه‌هاست. برای توجه به این بخش نیز باید مالیات‌های بیشتری از قشر پولدار کشور نسبت به طبقات پایین درآمدی جامعه اخذ شود تا ازترویج مصرف کالاهای لوکس جلوگیری شود.

پیام اقتصاد مقاومتی نیز غیر از این موضوع نیست. اقتصاد مقاومتی به ما کمک می‌کند تا زمانی که تحریم هستیم به جای کاهش تولید، افزایش تولید را برای رفع نیاز داخلی شاهد باشیم نه این‌که اقتصاد را به کشورهای خارجی گره بزنیم و منتظر تائید و چراغ سبز آنها بمانیم. اقتصاد مقاوم رشد اشتغال و رفاه اجتماعی را به دنبال دارد.

دکتر آلبرت بغزیان - اقتصاددان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها