نماینده ولی فقیه در امور حج اعلام کرد

آمادگی ایران برای پاسخ به دعوتنامه وزیرحج عربستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده درمورد ارسال دعوتنامه از سوی عربستان به ایران برای مراسم حج امسال، گفت: هیچ دعوتنامه‌ای برای ایران از سوی عربستان برای مراسم حج امسال ارسال نشده و اگر چنین مطلبی جایی منتشر شده است را تکذیب می‌کنم.
کد خبر: ۹۸۵۵۵۹
سخنگوی وزارت خارجه: برنامه ای برای اعزام حجاج به عربستان نخواهیم داشت

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایسنا ،بهرام قاسمی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود :برای حج امسال دعوتی از سوی عربستان دریافت نکرده‌ایم و همچنان در وضعیت سابق هستیم و برنامه‌ای برای اعزام زائران به حج نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: اطلاعاتی که در اختیار من وجود دارد نشان می دهد دعوتنامه‌هایی از سوی عربستان برای 80 کشور ارسال شده ولی ایران هنوز در این خصوص مستثنی است.

قاسمی در رابطه با آتش‌بس در سوریه نیز اظهار کرد: نشست سه جانبه مسکو میان روسیه و ایران و ترکیه ثمرات مهمی داشت که یکی از آنها حضور و هماهنگی سه کشور برای آتش‌بس جدی در سوریه است. ما معتقدیم تنها راه حل بحران سوریه قرار گرفتن در مسیر سیاسی از طریق مذاکره میان طرف‌های درگیر است . امیدواریم با تلاش سه کشور بتوانیم در جهت صلح وثبات در سوریه پیش برویم.

وی افزود : درباره این که در آینده این آتش‌بس تضمین کننده روند صلح در سوریه است با توجه به اینکه هنوز تاریخ اجلاس آستانه میان دولت سوریه و معارضان مشخص نشده است نمی توانیم صحبت دقیقی داشته باشیم و امیدواریم هر چه زودتر شرایط برای برگزای این نشست فراهم شود.

قاسمی همچنین در رابطه با ممانعت ترکمنستان از انتقال گاز به ایران خاطرنشان کرد: این یک بحث فنی میان دو شرکت گاز ایران و ترکمنستان است. در عین حال ما امیدواریم به شکل مرضی الطرفین به تفاهم لازم برسیم و این همکاری ها میان دو کشور ادامه داشته باشد. مذاکرات همانطور که در بیانیه شرکت گاز آمده است میان دو کشور ادامه دارد وما هم امیدواریم این مذاکرات در فضای بهتر دنبال شود، تا این مساله حل شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تمامی حقوقی که ایران در چارچوب قرارداد فوق با ترکمنستان دارد، این حقوق باید از سوی طرف ترکمن مورد پذیرش قرار گیرد و مجددا اجرای این قرارداد ادامه یابد.

قاسمی تاکید کرد: مناقشه گازی ایجادشده بین ایران و ترکمنستان را سیاسی نمی‌بینیم.

دریافتی ما پس از برجام بیش از 10 میلیارد دلار است
در ادامه این نشست، خبرنگاری پرسید ظاهرا یک مقام آمریکایی در گفت و گو با وال استریت اعلام کرده ایران از 2013 تاکنون 10 میلیارد دلار به صورت نقد و شمش طلا در قبال لغو تحریم ها بعد از توافق هسته ای دریافت کرده است، نظر وزارت خارجه در خصوص این ادعا چیست؟
سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: بله تایید می کنم. بعد از اجلاس ژنو و تفاهم حاصله، قرار شد 700 میلیون دلار ماهانه پرداخت کنند. ما علاوه بر وجوه نقدی که دریافت کردیم؛ به صورت طلا، شمش و هر چیز دیگری دریافت های خود را داشتیم و تحویل گرفتیم.
قاسمی افزود: در مورد رقم دقیق صحبت نمی کنم و فکر می کنم رقم اعلامی با خسّت داده شده و ما بیش از این از وجوه ای که داشتیم در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته و مصرف شده و این خبر درست است اما رقم بیش از این است.

از تکرار سوالات تعجب می کنم/اطلاع رسانی پس از انتخاب سفیر
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتشار نام سفیر پیشنهادی ایران در سوریه گفت: بعضی رسانه ها در یکی دو روز گذشته کارهایی کردند، من هیچ چیز را تایید نمی کنم و از تکرار سوالات تعجب می کنم.

وی با بیان اینکه مراحل ده گانه ای برای معرفی سفیر باید طی شود، اضافه کرد: اگر این مراحل طی شد و به سرانجام رسید در آن مقطع نام سفیر برده می شود و این هم دلایل خود را دارد.
این مقام وزارت امور خارجه افزود: اینکه رسانه ها زودتر گمانه زنی کنند و اسم افراد را مطرح می کنند بدون اینکه مراحل قانونی طی شود، کار درستی نیست و ممکن است اسامی درست نباشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
با تشكر خداروشكر همین كار باعث میشه ارز كمتر خارج بشه و سعودی ها كمتر پول ایرانی رو بخورن با تشكر و سپاس
حمید رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
سلام. خدا را شكر كه ارز از كشور خارج نمیشود باید مردم ترغیب به صرف پول حج به سازندگی در كشور ودستگیری از نیازمندان ( سازمان های خیریه مثل موسسه مهر آفرین وبهزیستی ها وجهیزیه خانواده های كم درآمد و... ) شود
نوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
دمتون گرم.....تا وقتی رژیم سفاك سعودی حاكم بر حرمین شریفین است نمیتوان به حج رفت و انشالله پس از سقوط سعودیها همگی خواهیم رفت.

نیازمندی ها