کشور ما در منطقه از نظر سلامت خون چه رتبه‌ای دارد؟
کد خبر: ۹۷۲۹۴۶
راه و رسم اهدای خون

رتبه اول را دارد. شرایط اهدا در کشور ما براساس استانداردهای بین‌المللی اهدای خون است.

افرادی که به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، می‌توانند بلافاصله خون اهدا کنند؟

خیر. با کار دندانپزشکی مقداری از باکتری‌های دهان به خون فرد وارد می‌شود (یک باکتریمی موقت ایجاد می‌شود). این مساله برای کسی که ایمنی سالمی دارد، مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر این خون وارد بدن فردی شود که به علت بیماری، ایمنی ضعیفی دارد، می‌تواند یک بیماری مهلک ایجاد کند. اگر کار دندانپزشکی عمیق باشد، یک ماه بعد می‌توان خون اهدا کرد؛ اما اگر کار دندانپزشکی سطحی باشد، مثل پرکردن دندان، یک هفته بعد می‌توان خون اهدا کرد.

شرایط داوطلب اهدای خون چیست؟

از نظر سنی فرد حداقل 18 سال و حداکثر 60 سال داشته باشد. دوم از نظر هموگلوبین است که باید میزان آن حداقل 5/12 باشد. به خانم‌های اهدا کننده خون، مکمل آهن داده می‌شود. حداقل فاصله بین دو بار اهدای خون هشت هفته است. در کشور ما آقایان حداکثر چهاربار و خانم‌ها سه بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند. وزن باید بالای 50 کیلوگرم باشد و فرد تب نداشته باشد. نبض پایین نباشد، فشارخون بالا نباشد، فرد دیابت و مشکل قلبی ـ کبدی نداشته باشد. مصرف‌کننده داروهای اعصاب و دیگر داروها نبوده و مسافرت به مناطق مالاریاخیز نداشته باشد.

آیا اتباع خارجی می‌توانند خون اهدا کنند؟

خیر. ولی اگر وضعیت اقامت قانونی باشد و یک سال گذشته مسافرت نداشته‌اند، می‌توانند خون اهدا کنند.

فردی که سکته قلبی کرده می‌تواند خون بدهد؟

اگر علت سکته قلبی، چربی خون بالا و استعداد فرد به ایجاد لخته باشد و سکته روی قلب اثرگذاشته باشد، نمی‌تواند خون اهدا کند. ولی اگر سکته روی قلب اثرنگذاشته، دارو مصرف نمی‌کند و آسپرین نمی‌خورد در این خصوص با پزشک خود مشورت کند.

فرد مبتلا به فاویسم می‌تواند خون اهدا کند؟

در بیماری فاویسم، یک نقص آنزیمی در گلبول قرمز ایجاد می‌شود. در بچه‌ها بیماری فاویسم شدید است و با افزایش سن، شدت فاویسم کمتر می‌شود. اگر شدت بیماری کم شود و بیمار علائمی نداشته باشد و فعالیت آنزیمی شدید نباشد، می‌تواند خون اهدا کند.

کسی که حجامت انجام داده، می‌تواند خون اهدا کند؟

باید حداقل یک سال از حجامت بگذرد، چون حجامت نوعی دستکاری محسوب می‌شود. این فرد نزد پزشک برود و سلامت کبد و کلیه را بررسی و بعد برای اهدا مراجعه کند.

فواید اهدای خون چیست؟

فایده اهدای خون اول برای دیگران است. چون خون هدیه‌ای است برای اهدای سلامت به دیگران. برای خود فرد هم گلبول قرمز جدید وارد جریان خون می‌شود. یک‌چهارم افرادی که از اهدای خون نفع می‌برند، افراد مبتلا به تالاسمی هستند که نیاز آنها به خون تمام ایام سال است. این افراد در تمام عمر خود به دریافت ماهانه خون نیاز دارند.

سرمایه اصلی انتقال خون در دنیا به سمت کدام افراد است؟

اهداکنندگان مستمر، یعنی افرادی که حداقل دو بار در سال خون اهدا می‌کنند. این افراد سلامتشان تایید شده است و برای نوزادی که برای اولین بار نیاز به خون دارد، از خون این افراد استفاده می‌شود.

کسی که غده تیروئید را به طور کامل برداشته می‌تواند خون اهدا کند؟

خیر. چون این افراد باید دارو مصرف کنند؛ بنابراین نمی‌توانند خون اهدا کنند.

کسی که کم‌کاری تیروئید دارد، می‌تواند خون اهدا کند؟

چون این افراد باید لووتیروکسین مصرف کنند، نمی‌توانند خون اهدا کنند.

دکتر آزیتا آذر کیوان

فوق‌تخصص خون و آنکولوژی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها