عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

کودهای شیمیایی میوه‌ها را بدمزه کرده‌ا‌ند

عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از غنی‌سازی مصنوعی زمین‌های کشاورزی، نسبت به عوارض خطرناک استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی هشدار داد.
کد خبر: ۹۶۷۹۵۹
کودهای شیمیایی میوه‌ها را بدمزه کرده‌ا‌ند

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر سیامک مره صدق گفت: نیترات‌ و سولفات‌ موجود در کودهای شیمیایی، جزء عوامل مهم در آلودگی آب‌های زیرزمینی هستند و علاوه بر محیط زیست، آسیب جدی به سلامت انسان وارد می‌کنند.

وی افزود: در چند دهه اخیر و همگام با افزایش استفاده از کودهای شیمیایی در زمین‌های کشاورزی، اگرچه کیفیت شکل ظاهری محصولات را زیباتر کرده و میوه‌ها درشت‌تر به نظر می‌رسند، ولی ارزش غذایی آنها کاهش پیدا کرده و بدمزه شده‌اند.

مره‌ صدق ادامه داد: برخی از سموم کشاورزی به داخل میوه‌ها نفوذ کرده و باعث تغییر طعم آنها می‌شوند؛ میوه‌های آبدار و جالیزی مثل؛ هندوانه، خربزه، خیار، گوجه و... از این دسته هستند.

وی با اشاره به کاهش تدریجی کیفیت صیفی‌جات و محصولات کشاورزی تصریح کرد: عدم رعایت استانداردهای کشاورزی و استفاده غیر منطقی از کودهای شیمیایی، باعث تولید میوه‌های درشت‌تر با وزن بیشتر برای دستیابی به سود مقطعی و کوتاه مدت شد و متعاقب آن ذائقه مردم تغییر یافت.

عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس خاطر نشان کرد: مشکل اساسی در بخش تولید و توزیع محصولات کشاورزی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی پراکنده است. در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد و همچنین وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی هر کدام جداگانه در این بخش فعال هستند درحالی که باید در رابطه با کنترل موادغذایی و آلاینده‌های مربوطه یک متولی واحد داشته باشیم. مسئله بعدی کدبندی محصولات با قابلیت ردیابی آنهاست، به نحوی که مراحل کشت، داشت و برداشت میوه‌ها از این طریق قابل ردگیری باشد و انجام آزمایشات و تشخیص آلایندگی محصولات کشاورزی در هر شرایط فراهم شود، کاری که در کشورهای پیشرفته جهان در حال انجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صالح
-
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
۰
۰
دكتر راست می گوید میوه ها دیگر خوشمزه نیستند . بازگشت محصولات صیفی از بازارهای صادراتی كه لزوما باید از آزمایشگاه كیفی عبور كنند گواه این مدعاست. ولی آیا فكر نمی كنید اشكال از نوع كودهای شیمیایی باشد؟!

نیازمندی ها