نماینده جراید در شورای فرهنگ عمومی شهرستان ری:

نشریات محلی «ری» گرفتار مرگ خاموش شدند

«نمایشگاه مطبوعات هم تمام شد؛ خب که چی؟» پرسیدم: «خب مگه دنبال چی بودی؟» شانه‌اش را بالا انداخت وگفت:« فقط یه کیوسک مطبوعاتی بزرگ بود؛ همین!» بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات وخبرگزاری‌ها به پایان رسید، غرفه‌داران استقبال از نمایشگاه را «خوب» ارزیابی کرده‌اند. اما فلسفه برگزاری این نمایشگاه برای خیلی از بازدیدکنندگان وحتی اهالی مطبوعات روشن نیست.
کد خبر: ۹۶۷۴۱۷
نمایشگاه تمام شد شناخت مخاطب باقی است

نمایشگاه مطبوعات، این روزها به‌قولی از یک کیوسک مطبوعاتی بزرگ فراتر است. جمع مطبوعات و خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری فرصتی برای ارتباط خبرنگاران و نویسندگان مطبوعات با کسانی است که برای این نوشته‌ها پول می‌پردازند و نشریه را می‌خرند. بنابراین نمایشگاه جایی فراتر از دورهمی‌های دوستانه مطبوعاتی‌ها وخبرنویسان است. نمایشگاه فقط این نیست که نشریات مقابل چشم مردم چیده شود و صاحبان غرفه‌ها آن سوتر به گپ‌و‌گفت مشغول باشند. نمایشگاه بیش از هرچیز، عرصه شناخت مخاطب است. مخاطبی که این روزها ذائقه‌اش، در هجمه پیام‌های خبری و غیرخبری رسانه‌های مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای قرار دارد. بازدیدکننده‌ای که زمانی را به نمایشگاه اختصاص داده هنوز به رسمیت و معتمد‌بودن رسانه‌های جریان اصلی امیدوار است و ترجیح می‌دهد منبع خبرش، رادیو و تلویزیون، مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی باشد، پس در گام اول شناخت او اهمیت دارد.

دوم، گذشته از نظرسنجی‌های گاه‌و‌بیگاه چند رسانه در فضای نمایشگاه، این چند روز فرصتی بود تا پی ببریم مخاطب کدام خوراک خبری را می‌پسندد و چرا؟ از امروز کار رسانه‌ها آغاز می‌شود تا براساس سلیقه مخاطب خوراک خبری تولید کنند تا سال آینده در برابر بازدید‌کننده دیروز سربلند باشند.

سوم، بسیاری از مسئولان و هنرمندان و افراد سرشناس، در یک هفته اخیر روانه نمایشگاه شدند، این امر نشان می‌دهد که این افراد نقش پاسخ‌خواهی و نمایندگی افکار عمومی از سوی رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها را همچنان می‌پذیرند. بویژه پاسخ به سوالات آنان در فضای نمایشگاه، گواهی بر پذیرش اقتدار رسانه‌ها به عنوان صدای مردم است.

اما از آن سو، بسیاری از غرفه‌ها، کمترین انگیزه‌ای برای ارتباط با مخاطب نداشتند، متاسفانه برخی نشریات کشور هنوز با بودجه‌های هنگفت دستگاه‌های دولتی اداره می‌شود که گویی آنها را از توجه به خواست‌های خوانندگان بی‌نیاز کرده است. در فضای امروز که رقابت با سرعت انتشار مطالب در رسانه‌های مجازی به چالشی برای مطبوعات و حتی خبرگزاری‌ها تبدیل شده، باید استقبال قشرهای مختلف مردم از نمایشگاه مطبوعات را ارج نهاد، داشتن برنامه و سیاست ارتباط با مخاطب کمترین قدم برای این ارج‌گذاری است. از طرفی از امروز یک سال زمان باقی است تا یافته‌های نمایشگاه امسال در محتوای تولیدات خبرگزاری‌ها و مطبوعات دیده شود، توجه به این‌که دوران خبرنویسی سرآمده و مخاطب آگاه امروز به دنبال تحلیل‌های عمیق‌تر و گزارش‌های تحقیقی است. از امروز حدود یک سال زمان باقی است تا سرمان در برابر بازدیدکنندگان نمایشگاه بیست وسوم بلند باشد.

دکتر کتایون مصری - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها