شورای نگهبان قانون اساسی، طرح استفساریه ماده ۵۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را مجدداً مغایر قانون اساسی تشخیص داد.
کد خبر: ۹۶۶۶۹۴
رد مصوبه«محدودیت اظهارنظر شورای نگهبان درباره نامزدهای مجلس»

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، عباسعلی کدخدایی بعدازظهر امروز در نشست خبری که در محل نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد، با اشاره به ایراد گذشته شورای نگهبان به طرح استفساریه ماده ۵۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: پس از آنکه شورا این مصوبه را برای رفع ایراد به مجلس بازگرداند، مجلس شورای اسلامی با اصرار بر نظر قبلی خود این مصوبه را به شورا ارسال کرد که شورای نگهبان نیز با توجه به محدود کردن اظهارنظر شورای نگهبان با وجود وصول مدارک جدید، این استفساریه را مغایر اصل ۹۹ قانون اساسی تشخیص داد و آن را به مجلس بازگرداند.

وی افزود: با توجه به ابهام قانونی موجود در این مصوبه، فکر می‌کنم امکان طرح آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام نباشد، اما در صورتی که مجلس اصرار کند و مجمع تشخیص در این رابطه تصمیم‌گیری کند، ما تابع تصمیم قانونی مجمع هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در صورت تائید نظر مجلس، آیا امکان ورود نامزدهایی همچون مینو خالقی به مجلس وجود خواهد داشت یا خیر، تصریح کرد: به طور کلی قوانین عطف به ماسبق نمی‌شوند، مگر آنکه در خود قانون پیش‌بینی شده باشد و در رابطه با این استفساریه نیز قطعاً ناظر به آینده خواهد بود.

گفتنی است نمایندگان مجلس در استفساریه ماده ۵۳ قانون انتخابات مقرر کرده بودند که اظهار نظر شورای نگهبان درباره نامزدهای مجلس پس از اعلام نظر قطعی و نهایی این شورا در بازه زمانی ۲۰ روزه مقرر در قانون امکانپذیر نیست و هرگونه اعلام نظر پس از آن، در قالب بررسی اعتبارنامه نماینده منتخب و در مجلس صورت می‌گیرد.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری که مدعی اظهارنظر دبیر شورای نگهبان مبنی بر نظارت مستمر این شورا بر صلاحیت نمایندگان در طول دوره چهار ساله نمایندگی شده بود، تأکید کرد: حضرت آیت‌الله جنتی چیزی به عنوان نظارت مستمر شورای نگهبان نگفته بود و تنها عبارت «نظارت مستمر» را گفته بود که در سیاست‌های کلی انتخابات نیز همین مسئله مورد توجه قرار گرفته و باید توسط قانونگذار، مرجع این نظارت تعیین شود.

فتنه و انحراف همچنان مد نظر شورای نگهبان خواهد بود

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه نظر شورای نگهبان نسبت به مقوله فتنه و انحراف در بررسی صلاحیت نامزدها در انتخابات آینده چیست، تصریح کرد: این مسائل به راحتی فراموش نمی‌شود و در عملکرد شورای نگهبان به عنوان یک معیار مد نظر خواهد بود.

کدخدایی افزود: شورای نگهبان تاکنون در این زمینه تحت فشار نبوده و بعد از این هم نخواهد بود.

استقبال خوبی از فراخوان شورای نگهبان برای تعریف «رجل سیاسی» صورت گرفته است

وی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره میزان استقبال صورت گرفته از فراخوان این شورا برای تعریف اصطلاح «رجل سیاسی ـ مذهبی و مدیر و مدبر» درباره شرایط نامزدهای ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: استقبال خوبی از این فراخوان صورت گرفته و هر روز گزارش‌های آن برای ما می‌آید و بعد از این هم منتظر دریافت مردم عزیز و صاحبنظران حوزه و دانشگاه هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: پس از دریافت و تجمیع این نظرات و جمع‌بندی آنها در مرکز تحقیقات شورای نگهبان، شورای نگهبان نسبت به تعریف مجدد این اصطلاح اقدام و اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری که وی از به عنوان استاد حقوق بین‌الملل درباره سرنوشت برجام با انتخاب دونالد ترامپ در آمریکا سؤال کرده بود، گفت: بهتر است این مسئله را از مسئولان وزارت امور خارجه بپرسید، اما در جمهوری اسلامی سیاست خارجی ما بر اساس اصول قانون اساسی و نظرات رهبری تدوین می‌شود و تحولات در کشورهای خارجی تغییری در این سیاست‌ها ایجاد نمی‌کند.

حاضریم تمام مذاکرات شورای نگهبان را منتشر کنیم

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری که مدعی حضور وزیر سابق اطلاعات در جلسه این شورا و تغییر در بررسی صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی در سال ۹۲ شد و از وی پرسید که آیا حاضرید ویدئوی آن جلسه را منتشر کنید، تصریح کرد: اگر قانون اجازه دهد ما حاضریم تمام مذاکرات شورا را منتشر کنیم نه فقط آن مورد خاص؛ البته اگر به حرمت کسی برنخورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها