پیروزی‌های اخیر حزب‌الله لبنان در دو عرصه داخلی (لبنان) و خارجی (سوریه) بسیاری را شگفت‌زده کرد. ابتکار عمل حزب‌الله در لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور میشل عون و سخنان قاطع نصرالله درباره بحران سوریه که گفت سرنوشت این جنگ در میدان تعیین می‌شود، بیانگر اهمیت نقش مقاومت در منطقه است. برای درک بهتر این موضوع با احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان و اردن گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:
کد خبر: ۹۶۰۲۷۲

علت اصلی موافقت سعد حریری برای همیاری با گزینه حزب‌الله به عنوان رئیس‌جمهوری به چه صورت ارزیابی می‌شود؟

چند سالی بود که قوه مجریه لبنان که شامل ریاست جمهوری و نخست‌وزیری بود، از نظر قانونی تعطیل شده بود و هیچ عمل موثری انجام نمی‌گرفت و این موضوع مردم لبنان را در فشار مضاعفی قرار داده بود. این مساله بخصوص در زمینه امور خدماتی و جاری کشور نمود بیشتری داشت. علت تاخیر انتخاب رئیس‌جمهور لبنان و تشکیل دولت قانونی، وجود دست‌های پشت پرده بود که در راس آن عربستان سعودی قرار داشت. هدف این کشور از کارشکنی، ناامنی و به‌هم ریختن لبنان مانند سوریه و عراق و در جهت بی‌ثباتی بیشتر منطقه در راستای منافع رژیم صهیونیستی بود. انگیزه اصلی سعد حریری برای موافقت با ریاست جمهوری میشل عون این است که وی در میان سیاسیون لبنان و بخصوص اهل سنت از چهره قابل احترامی برخوردار بوده و در راس حزب المستقبل قرار دارد. بنابراین بیش از این برای او مقدور نبود که با تعلل در این زمینه سیاسی وجهه خود را مخدوش کند. به همین جهت با یک عملگرایی سیاسی تن به واقعیت داد و با گزینه مورد قبول حزب‌الله موافقت کرد. حزب‌الله که پیشتر در داخل سوریه به پیروزی‌های درخشانی رسیده بود در این مرحله نیز توانست یک پیروزی سیاسی را به منظور حل مشکلات اجرایی کشور به منصه ظهور برساند.

گفته می‌شود طرح «رئیس‌جمهوری عون و نخست‌وزیری حریری» حاصل هماهنگی‌های منطقه‌ای بوده است، آیا این حرف مقرون به صحت می‌باشد؟

این‌که انتخاب سعد حریری به نخست‌وزیری و میشل عون به ریاست‌جمهوری حاصل یک توافق منطقه‌ای میان ایران،‌ عربستان، روسیه و ... باشد صحیح نیست. چون عربستان پیشتر تا آنجا که در توان داشت در این راه سنگ‌اندازی کرد و در نهایت هم تسلیم واقعیت موجود شد. اما جمهوری اسلامی ایران به علت نفوذ معنوی خود در لبنان و سایر کشورهای منطقه و همچنین رایزنی احتمالی با فرانسه که به طور سنتی در لبنان از پایگاه تاریخی برخوردار است، توانست در این زمینه نقش سازنده‌ای داشته باشد.

پیروزی‌های حزب‌الله در صحنه نظامی سوریه به چه صورت ارزیابی می‌شود؟

گروه‌های شبه‌نظامی تکفیری در گذشته به داخل لبنان و بخصوص در منطقه بقاع، قلمون و ... نفوذ کرده بودند و عملیات تروریستی انجام می‌دادند، اما امروز نه تنها قادر به انجام حملات نظامی نیستند، بلکه به صورت گسترده به عقب رانده شده‌اند و در منطقه‌ای محدود در حلب تحت محاصره قرار گرفته‌اند. و این پیروزی حاصل کمک محور مقاومت و در راس آن حزب‌الله لبنان به ارتش سوریه بود. لازم به ذکر است که هدف دشمن محدود کردن حزب‌الله در جنوب لبنان بود، اما امروز شاهد هستیم این جنبش با امتداد گستره جغرافیایی از لبنان تا عمق سوریه و همچنین گسترش محور مقاومت در عراق توانسته است پیروزی‌های خود را تکثیر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها