هنوز یک هفته از آغاز سال تحصیلی نگذشته، مدارس و دانشگاه‌های اهواز تعطیل شد؛ روز گذشته و به دلیل هجوم گردوغبار به این شهر و نفسگیر شدن هوایش. هجوم گردوغبار به خوزستان چندسالی است به موضوعی معمول تبدیل شده و دیگر فصل گرم و سرد نمی‌شناسد؛ سرزده می‌آید و پیاپی، تا جایی که نه سلامت برای ریه‌های مردم نجیب و خونگرم این خطه جنوبی باقی گذاشته و نه اعصاب و روز خوش. آخرین بارش هم مرداد و شهریور گذشته بود که با گرمای زیاد هوا و شرجی همراه شد و امان هموطنان خوزستانی را برید و حال، از روز گذشته دوباره خود را به آنان تحمیل کرده است. با جواد کاظم نسب الباجی، نماینده مردم اهواز در این خصوص به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در زیر می‌آید.
کد خبر: ۹۵۱۸۵۷
خوزستانی‌ها به کم‌کاری درباره ریزگردها معترضند

توفان و گردوخاک از کی آسمان خوزستان و شهر اهواز را آلوده و غبارآلود کرده است؟

از روز جمعه گذشته شاهد ورود گرد و خاک به آسمان استان بودیم، اما از ساعات اولیه صبح دیروز بر میزان گردوغبار به حدی افزوده شد که امکان خروج از منزل و تردد در فضای باز برای مردم و بویژه بیماران وجود نداشت.

آن طور که مسئولان خوزستان گفته اند ایجاد کانون گردوغبار در عراق دلیل اصلی اوضاع فعلی خوزستان است، نظر شما در این باره چیست؟

این مشکل مربوط به امسال و سال گذشته نیست و متاسفانه چندین سال است که مردم خوزستان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. این‌که کانون اصلی این گردوغبار هم کشور عراق اعلام می‌شود، به نظر من اظهار نظر درست و منصفانه‌ای نیست، زیرا فقط پنج کانون داخلی گردوغبار در خود استان داریم و عواملی همچون خشک شدن هورالعظیم، عدم درختکاری و مالچ پاشی در مناطق بیابانی استان و بویژه اطراف شهر اهواز و همچنین نبود همکاری بین ایران و عراق در این زمینه، باعث شده که گردوغبار در بیشتر روزهای سال مهمان ناخوانده مردم خوزستان باشد. از سویی وقتی اعتبارات استان کم شده و اعتبار درست و درمانی برای این منظور اختصاص نمی‌یابد یا این‌که اداره محیط زیست رسالت نظارتی و حفاظتی خود را از دست می‌دهد، نمی‌توان انتظار بهبود شرایط را داشت.

آیا تاکنون اقدام عاجل و موثری برای رفع مشکل گردوغبار خوزستان صورت گرفته است؟

هنوز شاهد حرکت اساسی و مهمی در این زمینه نیستیم و اعتباراتی که برای رفع این مشکل لازم است اختصاص نیافته، اما به هرحال در این زمینه گام‌هایی برداشته شده است. به عنوان مثال، بنیاد برکت متعهد شده که 200 هکتار از اراضی بیابانی اطراف شهر اهواز را زیرکشت نهال ببرد. بودجه‌ای هم به اداره منابع طبیعی استان اختصاص یافته تا برخی مناطق را نهالکاری کنند. ضمن این‌که قرار شده موانع آبگیری تالاب هورالعظیم هم برداشته و این تالاب آبگیری شود که اگر همه این برنامه‌ها اجرایی شود، می‌توان امیدوار بود بحران گردوغبار بتدریج از سر استان کم شود. در کنار همه این برنامه ها، قرار است یک بیمارستان تنفسی هم در اهواز احداث شود که می‌تواند اقدام خوب و مثبتی در این خصوص باشد.

و حرف آخر؟

می‌خواهم به عنوان نماینده مردم اهواز و استان خوزستان از طریق روزنامه جام‌جم به مسئولان اعلام کنم که مردم خوزستان را دریابند و بیش از این درمورد آنها کوتاهی نکنند. ما تا همین یک ماه پیش شرایط سخت و طاقت‌فرسای شرجی هوا و دمای بالای 50 درجه را در استان داشتیم و امروز هم گردوغبار که البته به کرات در سال تکرار می‌شود. شرایط آب و هوایی ما بد و وخیم است، بیکاری در استان نفتخیزمان بیداد می‌کند و ده‌ها مشکل دیگر که همه اینها باعث شده بیشتر مردم خوزستانی گلایه‌مند شده و امید به زندگی در این استان بشدت کاهش یابد؛ مردم خوزستان را دریابید.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
مریم
-
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
۰
۰
با این گرد و غبار ها و هوای بسیار الوده ی این استان خیلی از هم استانی های عزیزمون به شهرهای دیگه مهاجرت كرده ان كم كم استان خوزستان رو باید خالی كرد و به یك منطقه برای كسب كار تبدیلش كرد مثل عسلویه و بقیه ی شهر های صنعتی
نوذر
-
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
۰
۰
به خدا راست میگوید.....خوزستانیها از بهترین ایرانیها و سرزمین خوزستان ثروتمندترین تكه ی خاك ایران است و برای نگهداری آن خونهای زیادی داده ایم.......مردم خوزستان باید در رفاه و بهداشت زندگی كنند.
امید
-
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
۰
۰
هیچ ایرانی نیست كه خوزستان را دوست نداشته باشد خون هزاران شهید بر خاك این خطه عزیز گواهی بر این مدعاست. اما آیا واقعا هموطنان خوزستانی منتظر مانده اند تا دولت برای آنان كاری انجام دهد چرا خود دست بكار نمیشوند مگر همیشه باید از دولت مركزی توقع داشت كه برایمان كاری انجام دهد همتی باید همانند دوران جنگ.
حیدرسودانی
-
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
۰
۰
این مشكل گردوخاك سال هاست برامردم مشكل افرین شده امیدواریم به یاری خداوند وزحمات نماینده محترم اقای الباجی گامی درحل مشكلات فراوان استان برداشته شود
حسین باجی
-
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
۰
۰
درود بر برادر عزیز كه حقا سخن از دل ما می گوئی دیگر زندگی برای ما بسیار سخت شده فكر اساسی و بودجه ای اساسی كه بتواند این مشكل را حل كند در اختیار مسئولین قرار دهند
با تشكر از برادر جواد كاظم نسب الباجی

نیازمندی ها