به نظر می‌رسید سال 2016، سالی بدون شکست برای صنعت فضایی جهان باشد. هشتمین ماه امسال در حالی به پایان می‌رسید که تمام 53 پرتاب فضایی انجام شده در آن بدون هیچ مشکلی محموله‌های خود را به فضا پرتاب کردند. اما ناگهان در کمتر از 24 ساعت خبر ناکامی دو ماموریت فضایی، پایانی بر شکست‌ناپذیری 2016 بود. ابتدا در شامگاه 31 آگوست/ 10 شهریور پرتابگر لانگ‌مارچ چین در تزریق ماهواره سنجش از دور گائوفِن ـ 10در مدار زمین ناکام ماند. هنوز به طور رسمی علت شکست این ماموریت اعلام نشده است. چند ساعت بعد صدای انفجار پرتابگر فالکون ـ 9، آرامش صبحگاهی را در پایگاه فضایی کیپ کاناورال آمریکا برهم زد. خوشبختانه هر دو حادثه هیچ خسارت جانی در پی نداشتند.
کد خبر: ۹۴۲۳۲۸
2 شکست در کمتر از 24 ساعت!

داستان شکست فالکون

مهندسان در صبحگاه 11 شهریور در حال انجام آخرین آزمایش‌ها و بررسی‌های پیش از پرتاب روی پرتابگر فالکون ـ 9 بودند که ناگهان این پرتابگر روی سکوی پرتاب خود منفجر شد. صدای حاصل از انفجار تا کیلومترها دورتر شنیده شد و دود غلیظ حاصل از آن تا ساعت‌ها در هوا دیده می‌شد. براساس برنامه، فالکون ـ 9 قرار بود 2 روز بعد ماهواره آموس ـ 6 را به فضا پرتاب کند. آنچه در ویدئوها دیده شد و سپس در بیانیه رسمی شرکت اسپیس‌ایکس به عنوان علت وقوع این حادثه اعلام شد، بروز نقص فنی در مرحله دوم پرتابگر فالکون ـ 9 بود. اظهارنظر درباره علت اصلی این اتفاق هنوز زود است. انفجار فالکون ـ 9 باعث نابودی ماهواره‌ای به ارزش 200 میلیون دلار (حدود 712 میلیارد تومان) شد.

به اعتقاد برخی کارشناسان شکست پرتابگر فالکون ـ 9 می‌تواند روی قراردادهای آتی شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس با ناسا برای پرتاب فضاپیماهای باری و سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی تاثیر منفی بگذارد. این شرکت از سال 1389/ 2010، در قراردادی با ناسا با استفاده از فضاپیمای باری دراگون، محموله‌های تدارکاتی را به این ایستگاه ارسال می‌کند. اسپیس‌ایکس نخستین شرکت فضایی خصوصی است که موفق به طراحی، ساخت و پرتاب فضاپیما به ایستگاه فضایی شده است. این شرکت تا پایان سال جاری میلادی قرار است 9 پرتاب دیگر را انجام دهد و احتمالا اواسط سال 1396/ 2017 نسخه اولیه فضاپیمای سرنشین‌دار خود را آزمایش خواهد کرد.

از طرف دیگر اسپیس‌ایکس در نظر دارد با بازیابی مراحل پرتابگرهای خود، هزینه‌های پرتاب‌های فضایی را کاهش دهد و به این شکل سهم بیشتری از بازار پرتاب‌های فضایی آمریکا و جهان را به خود اختصاص دهد. البته این شرکت در این زمینه تا حدودی موفق بوده و در برخی پرتاب‌های فضایی خود توانسته مرحله اول پرتابگرهایش را با موفقیت بازیابی کند.

محمدرضا رضائی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها