نخست وزیر ترکیه امروز (جمعه) بار دیگر بر عزم کشورش برای عادی سازی مناسبات با مصر و بازسازی روابط با سوریه تاکید کرد.
کد خبر: ۹۴۰۳۵۱
روابط با سوریه و مصر را احیا می کنیم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، بینالی یلدریم در جلسه ای با حضور وزیران کابینه خود با بیان این که کشورش تلاش جدی را برای عادی سازی مناسبات با مصر و سوریه آغاز کرده است، گفت: مناسبات با مصر و سوریه عادی خواهد شد.

وی تاریخی برای احیای مناسبات با هیچ یک از این دو کشور عربی ذکر نکرد.

رویترز به نقل از تحلیلگران نوشت: هرگونه بهبود مناسبات با دمشق یا قاهره نشان دهنده ادامه تغییرات در سیاست خارجی منطقه ای ترکیه خواهد بود که اخیرا بیش از قبل به سوی عمل گرایی متمایل شده است.

ترکیه در گذشته موضع تندی را علیه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در پیش گرفته و تاکید کرده بود که خروج وی از قدرت باید بخشی از راه حل سیاسی مناقشه سوریه باشد، اما اخیرا نگران از تجزیه احتمالی سوریه و منطقه و به دنبال آن شکل گیری منطقه ای تحت کنترل کردها، نسبت به خواسته اش مبنی بر خروج فوری اسد از قدرت نرم تر شده است.

یلدریم پیشتر نیز از تمایل و عزم کشورش برای احیای مناسبات با سوریه سخن گفته بود.

مناسبات ترکیه با مصر هم از زمان سرنگونی حکومت محمد مرسی به دست ارتش و تحت هدایت عبدالفتاح السیسی به تیرگی گراییده بود. ترکیه با مرسی که متعلق به جنبش اخوان المسلمین بود مناسبات نزدیکی برقرار کرده بود.

تحلیلگران می گویند که تصمیم ترکیه برای بازسازی مناسبات با رژیم صهیونیستی که به دنبال کشته شدن فعالان ترک توسط کماندوهای اسرائیلی پرتنش شده بود، و نیز عذرخواهی از پوتین و آشتی با روسیه نشانه های رویکرد عمل گرایانه ترکیه در زمینه سیاست خارجی بود.

مناسبات آنکارا با مسکو پس از هدف قرار گرفتن جنگنده روسی و کشته شدن خلبان آن در منطقه مرزی سوریه با ترکیه تیره شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها