از ابتدای مرداد روند افزایشی قیمت گوشت مرغ باعث نگرانی مردم و مسئولان شد و دقیقا هنگامی که تمام توجه مسئولان و مصرف‌کنندگان به نوسانات قیمت گوشت مرغ بود، قیمت گوشت قرمز هم بی‌سروصدا شروع به قد کشیدن کرد.
کد خبر: ۹۳۳۳۹۶
متهم گرانی گوشت کیست؟

فعالان صنفی نوسان قیمت گوشت قرمز و مرغ را با توجه به روال همیشگی بازار به الاکلنگ قیمتی میان این دو تشبیه کرده و می‌گویند وقتی بسیاری از مسئولان به‌دنبال تنظیم بازار گوشت مرغ هستند کاملا طبیعی بود که شاهد افزایش قیمت گوشت باشیم و احتمالا این افزایش قیمت در گوشت قرمز بازهم ادامه خواهد داشت.

احتمال افزایش قیمت وجود دارد

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران با اشاره به احتمال افزایش مجدد قیمت گوشت گوسفندی در بازار به خبرنگار ما گفت: به‌طور کلی یک ماهی است با کمبود دام در بازار روبه‌رو هستیم به طوری که هم در تهران و هم در شهرستان‌ها دام زنده به اندازه کافی وجود ندارد.

وی افزود: کمبود عرضه دام در بازار به این دلیل است که شاهد خروج دام از کشور هستیم. این در حالی است که بر اساس قانون صادرات هنگامی باید صورت پذیرد که بازار داخلی تحت‌تأثیر قرار نداشته باشد اما امروز خروج دام به کشورهایی مثل ترکیه، عراق، امارات، کویت و... باعث همین کمبود در بازار شده و افزایش قیمت ارمغان آن است.

ملکی تصریح کرد: اکنون قیمت گوشت تحویلی به مغازه‌های خرده‌فروشی 29 تا 30 هزار تومان است و خرده‌فروشان هم گوشت شقه بدون دنبه را با قیمتی نزدیک به 33 تا 34 هزار تومان عرضه می‌کنند.

این مقام صنفی معتقد است با شرایط فعلی و در نظر گرفتن حجم تقاضا احتمال این‌که در آینده بازهم شاهد افزایش قیمت گوشت در بازار باشیم، دور از ذهن نیست و هم‌اکنون سیگنال‌های افزایشی قیمت در شهرستان‌ها دیده می‌شود که طی روزهای آینده در بازار تهران نیز تجربه خواهد شد.

مشکل در عرضه دام زنده است

علیرضا عزیزاللهی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران کشور درباره افزایش قیمت گوشت قرمز به جام‌جم گفت: به‌طور طبیعی افزایش قیمت در محصولات ناشی از افزایش تقاضا یا کاهش عرضه است که در مورد اخیر عنوان شده چون گوشت مرغ گران شده، تقاضا برای گوشت قرمز افزایش یافته که این روند قیمت را دستخوش تغییر کرده است، اما این موضوع صحیح نیست.

وی افزود: کاهش عرضه اتفاقی است که متناسب با این فصل سال با آن مواجه هستیم. به این ترتیب که عرضه دام از سوی عشایر در این دوره کاهش قابل توجهی داشته و سازمان‌ها و نهادهای مربوط با ذخیره‌سازی هرسال اقدام به تنظیم بازار می‌کردند، اما امسال بنا به دلایلی این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

به اعتقاد این مقام صنفی عمده مشکل در بازار برای قیمت گوشت قرمز معمولاً ناشی از عملکرد بد عوامل واسطه‌ای است، چون تولیدکننده خیلی در بحث تغییر قیمت بازار دخیل نیست. به صورتی که تولیدکننده مسئول عرضه دام زنده به واحدهای واسطه‌ای است و آنها با فرآیندهایی گوشت قرمز را به بازار ارائه می‌کنند.

عزیزاللهی تاکید کرد: اگر عرضه‌کننده در قیمت تأثیرگذار بود باید شاهد افزایش قیمت دام زنده در بازار می‌بودیم در حالی که اکنون این اتفاق نیفتاده است به صورتی که قیمت گوسفند زنده تقریباً کیلویی 11 هزار تا 11 هزار و 500 تومان ثابت باقی مانده و گوشت گوساله نیز حدود همان 12 هزار تومان فروخته می‌شود که این مساله شاهد مثالی برای عملکرد غیراصولی واسطه‌هاست.

وی با اشاره به کاهش واردات گوشت گفت: گوشت قرمز یا در داخل کشور تولید می‌شود یا وارداتی است، اما اکنون ظاهرا مشکلی در واردات باعث ایجاد فضای مناسب سودجویی برای واسطه‌ها شده و بنا به دلایلی شرکت پشتیبانی هنوز هم واکنش نشان نداده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران کشور درباره علت عدم ورود شرکت پشتیبانی برای تنظیم بازار افزود: مسئولان در این مجموعه باید پاسخگوی علت باشند، اما آنچه مشخص است یا میزان ذخایر این مجموعه برای دخالت در بازار کافی نیست یا این‌که فعلا تصمیم به ورود ندارند، چون این مجموعه نسبت به کنترل قیمت مرغ واکنش نشان داده و اکنون روند نزولی قیمت آغاز شده است.

این مقام صنفی موضوع تأثیرگذاری میزان صادرات دام زنده در قیمت بازار را منتفی اعلام کرد و ادامه داد: هر سال این روند وجود داشته چون کشورهای عربی علاقه‌مند به گوشت باکیفیت دام ایرانی هستند و تقریبا سالانه 800 هزار تا یک‌میلیون رأس دام سبک و تقریبا 50 هزار رأس دام سنگین نیز به کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس صادر می‌شود. این‌که گفته می‌شود صادرات باعث افزایش قیمت بوده تقریبا منطقی نیست.

قیمت مرغ متعادل شده است

علی‌اکبر مهرفرد، قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در امور بازرگانی با اشاره به نوسان قیمت گوشت مرغ، گفت: حدود یک سال است که قیمت مرغ در بازار از هزینه تمام‌شده تولیدکنندگان کمتر است و همین عامل سبب شد تا برخی مرغداران تولید خود را کاهش دهند که یکی از عوامل افزایش قیمت این محصول شد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در همین زمینه وزارت جهادکشاورزی و شرکت پشتیانی امور دام برای کنترل بازار اقدام به عرضه گوشت مرغ منجمد در بورس کالا و میادین میوه و تره‌بار کرد تا جایی که در روزهای گذشته قیمت این محصول در میدان مرکزی میوه و تره‌بار بهمن به حدود کیلویی 6400 تومان و در بازار مصرف به کیلویی حدود 7300 تومان رسید.

این مقام مسئول تاکید کرد: قیمت منطقی برای هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار مصرف از نظر وزارت جهادکشاورزی حداکثر 7300 تومان است و اگر بیشتر از این باشد، منطقی نیست و ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام نیز به همین سبب پیش‌بینی‌شده تا در شرایط نامتعادل بتواند بازار را آرام کند.

مایل به مصاحبه نیستم

خبرنگار جام‌جم برای دریافت نظر شرکت بازرگانی دولتی با علی قنبری، مدیرعامل این شرکت تماس گرفت که این مقام به روزنامه جام‌جم گفت: «مایل به انجام مصاحبه نیستم.»

چندقیمت برای یک کالا

بررسی‌های میدانی جام‌جم از قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ بیانگر آن است که قیمت گوشت مرغ کامل تازه در میادین میوه و تره‌بار 6970 تومان تعیین شده در حالی که در سطح شهر با قیمت‌ هایی معادل 7500، 7800 و 7950 تومان نیز فروخته می‌شود و از سوی دیگر قیمت گوشت گوسفندی طبق نرخ‌نامه میادین میوه و تره‌بار برای راسته با استخوان 31 هزار و 200 تومان، راسته بی‌استخوان 48 هزار و 300 تومان و ران کامل ممتاز 38 هزار تومان تعیین شده است، اما این کالا در سطح بازار حداقل با یکهزار تا 2500 تومان گران‌تر به دست مشتری می‌رسد.

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
ثریا
-
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
۰
۰
متهم همه گرانی ها كیست !!؟!؟!؟!؟!
كارگر
-
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
۰
۰
ای خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا برس بداد ما كارگرا به خدا دو ماه بچم و خانومم گوشت نخوردن
علی تهرانی
-
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
۰
۰
باسلام:خوشا بحال اون كسانی كه میتوانند ومیخرند ونوش جان میكنند وبا حقوقهای نجومی براحتی زندگی میكنند وككشان هم نمیگزد.راستی این لیست فیشهای نجومی منتشر نمیشود؟؟؟؟؟
كارگر
-
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
۰
۰
چرا نظراتی كه دادیم و نمیزنید ؟

نیازمندی ها