رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق:

حشد الشعبی نماینده یک طیف خاص نیست

سیاست آمریکا و با اندک تفاوتی برخی کشورهای اروپایی درباره گروه‌های تروریستی منطقه، بر اساس نابودی آنها برنامه‌ریزی نشده است؛ بلکه این مجموعه سعی می‌کند داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را در جهت حرکت به‌سوی اهداف خود در منطقه مدیریت کند.
کد خبر: ۹۳۱۴۶۸
آن‌ سوی حمایت آمریکا از تروریسم منطقه‌ای

در حقیقت سیاست آمریکا درباره امثال داعش این است که این گروه‌های تروریستی هدف اصلی آمریکا در منطقه، یعنی قطع خطوط ارتباط بین ایران، سوریه و لبنان را محقق کنند.

در مرحله بعد، آنها اگر در رسیدن به این هدف از روش‌های دیگر موفق نشوند؛ به‌دنبال تجزیه سوریه و عراق هستند تا کشوری حایل بین ایران و سوریه و سوریه و لبنان برای تحقق این سیاست شکل بگیرد. در صورت تحقق جدایی بین ایران و سوریه و حزب‌الله لبنان، اهداف زیر برای آمریکا حاصل خواهد شد:

ـ منزوی و ضربه‌پذیر شدن ایران در منطقه

ـ تامین امنیت رژیم صهیونیستی

ـ فراهم شدن زمینه حملات رژیم صهیونیستی به ایران، سوریه و لبنان به‌صورت زمان‌بندی شده و تک‌تک

ـ بازگرداندن وضعیت منطقه و جایگاه رژیم صهیونیستی به سه دهه قبل که این رژیم جایگاه مهمی در منطقه داشت.

ـ تحقق هدف استراتژیک آمریکا برای برتری رژیم صهیونیستی در منطقه

ـ ایجاد جنگ فرسایشی در عراق و سوریه و بالا بردن هزینه‌های کشورهای محور مقاومت

ـ تضعیف یا فروپاشی ارتش و نیروهای مسلح کشورهای منطقه که عامل تهدید بالقوه رژیم صهیونیستی هستند.

این گرو‌ه‌های تروریستی نیز کاملا متوجه این خط‌کشی هستند و سعی می‌کنند حداقل در مرحله فعلی، در راستای این هدف آمریکا حرکت کرده تا از حملات نظامی غربی‌ها مصون مانده و از حمایت همه‌جانبه آنها برخوردار شوند.

به همین علت است ما همواره شاهد این موضوع هستیم که آمریکا به عنوان مهم‌ترین کشور مداخله‌گر نظامی در منطقه، سعی می‌کند داعش را به عنوان مهم‌ترین و خشن‌ترین گروه تروریستی در عراق و سوریه به سمت اهداف مورد نظرش سوق دهد و در چارچوب اهداف مورد نظر خود، انواع حمایت‌های تدارکاتی و نظامی و اطلاعاتی را از آنها دریغ نمی‌کند.

آمریکا همچون کسی است که با اندازه کردن زنجیری که به یک حیوان وحشی بسته شده، فقط اجازه تحرک در محدوده محیط مورد نظرش را برای او فراهم می‌سازد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که با سیاست‌های خبیثانه آمریکا در منطقه مقابله می‌کند، این سیاست‌ها را رصد و اجرای آن را با مشکل مواجه می‌کند.

طبیعی است که آمریکایی‌ها بخواهند با بازکردن باب مذاکره با ایران، این مانع اجرای سیاست‌های خود را کنترل کنند.

این‌که ایران نیز به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای تلاش کند با دیگر عوامل بازی در منطقه ارتباط و مذاکره داشته باشد نیز امری منطقی است اما ایران و آمریکا در منطقه در دو سوی متضاد ایستاده‌اند.

از سویی آمریکا دقیقا به‌ دنبال تثبیت رژیم صهیونیستی بوده و تجزیه سوریه و عراق را در دستور کار خود دارد و ایران کاملا در مقابل این دو هدف قرار دارد.

بر اساس آنچه از رصد اخبار و اظهارات مقامات آمریکایی بر می‌آید؛ آنها بارها تمایل خود را برای مذاکره با ایران درباره مسائل منطقه‌ای اعلام کرده‌اند و اکنون به نظر می‌رسد یکی از دلایل بدعهدی آمریکا در اجرای برجام نیز وادار کردن ایران به این‌گونه مذاکرات است.

ورود ایران به این مذاکرات با توجه به این‌که سیاست دو کشور کاملا در جهت مقابل یکدیگر قرار دارد، فاقد منافع عقلانی است. طبیعی است که در دوره پیش رو فشارهای آمریکا برای وادار کردن ایران به مذاکرات منطقه‌ای افزایش پیدا کند.

مقاومت در برابر این فشارها و اصرار بر این اصل که اجرای برجام ربطی به دیگر موضوعات منطقه‌ای ندارد، می‌تواند راه را بر هدف آمریکا در منطقه سد کند.

مجتبی امانی - رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در قاهره

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها