بتازگی تصویری از پایانه فروش آب تصفیه شده در محله سادات بندر گناوه در شبکه‌های مجازی منتشر شده که در این روزهای بی‌آبی و گرمای جنوب کشور با واکنش‌های زیادی بخصوص در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. این تصویر، فروش آب تصفیه‌شده با دستگاهی شبیه پمپ بنزین را نشان می‌دهدکه کارت الکترونیک تحویل آب هم دارد. با محمود احمدی، مبتکر این پایانه به گفت‌وگو نشستیم:
کد خبر: ۹۲۹۸۵۷
پمپ بنزین آب درگناوه!

فروش آب تصفیه شده شغل اصلی شماست؟

خیر. من در مدارس متوسطه گناوه دروس فلسفه و منطق تدریس می‌کنم و به‌عنوان شغل دوم در فروش آب تصفیه‌شده فعالیت می‌کنم.

هدف شما از راه‌اندازی این دستگاه چه بود؟ درآمدش مهم بود؟

از سال 78 به تاسیس این واحد تصفیه آب اقدام کردم و بااین‌که هزینه زیادی صرف راه‌اندازی آن شد، به درآمدش فکر نمی‌کردم و فقط برای رفاه حال هم محله‌ای‌هایم و افراد مسنی که برای تهیه آب آشامیدنی مجبور بودند فاصله زیادی را با هزینه بیشتری طی کنند و باعث مشقت آنها می‌شد، دست به این کار زدم‌. درآمداین کار خیلی کم است.

ایده استفاده از این دستگاه چگونه به ذهن شما خطور کرد؟

همیشه در این فکر بودم که دستگاهی شبیه خودپرداز بانک‌ها ـ که به صورت شبانه روزی خدمت‌رسانی می‌کند و کارت مخصوص دارد ـ برای تحویل آب تصفیه‌شده، بسازم. سرانجام نیزضمن مشورت با یکی از دوستانم که دانشجوی الکترونیک دانشگاه شیراز بود، قرار شد این دستگاه ساخته شود و پس از مدتی وی توانست با کمک دو نفر دیگر آن را بسازد.

مزایای آن چیست؟

صرفه‌جویی در هدر رفت آب و هزینه و وقت از مزایای استفاده از این پایانه است. مشترکان با استفاده از کارت اشتراک الکترونیکی خود بسته به میزان اعتبار ریالی، در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند از این پایانه بدون حضور کاربر، آب بخرند. جالب است بدانید تقریبا برای تولید هر لیتر آب تصفیه شده، سه لیتر آب به پسماند تبدیل می‌شود که قابل استفاده نیست، اما با تغییراتی که به صورت ابتکاری انجام دادم، بازدهی دستگاه بالاتر رفته و تولید یک لیتر آب تصفیه‌شده به همان مقدار، هدر رفت آب دارد و نه بیشتر‌. حالا نیز در این فکرم که با کمک سازنده این پایانه، دستگاهی برای قابل شرب کردن آب‌های پسماند ناشی از فرآیند تصفیه تولید کنیم که در این شرایط بی‌آبی کشور خیلی می‌تواند قابل استفاده باشد.

این دستگاه مشابه خارجی هم دارد؟

مشابه خارجی این دستگاه وجود ندارد .

کسانی که می‌خواهند وارد این کار شوند، فضا برایشان چگونه است؟

با اعداد و ارقام توضیح می‌دهم. سال 78 با پرداخت هشت میلیون تومان توانستم پروانه کسب بگیرم و الان هم آب و هم برق ایستگاه به صورت تجاری که نرخ بسیار بالایی دارد دراختیار قرار می‌گیرد و اصلا مقرون به‌صرفه نیست و فقط احساس خوشایند کمک به همشهریانم باعث شده تا در این شغل بمانم‌. این را هم اضافه کنم که در حال حاضر صدور مجوز جدید 32 میلیون تومان تمام می‌شود.

چه درخواستی از مسئولان دارید؟

تنها درخواستم پرداخت وام کم بهره از سوی مسئولان برای توسعه کارم است. الان با این که تعداد زیادی از ایستگاه‌های تصفیه آب راه‌اندازی شده، ولی هیچ صنف یا اتحادیه‌ای برای دفاع از حقوق قانونی خود نداریم.

علیرضا برازجانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها