مدل های مختلف مانتو این روزها به بحث داغ فصل تابستان تبدیل شده است مانتوهایی با نوشته های نامفهوم برپشت و بدون دکمه که از نگاه برخی نا زیبا واز نگاه برخی دیگر خصوصا دختران جوان ،زیبا وحتی جذاب است در باره چگونگی ورود این این مانتوها که با فرهنگ ما کاملا ناهمگون وبیگانه است حرفها و نظرهای متفاوتی وجود دارد برخی معتقدند کار طراحان داخلی است و برخی نیز آن را قاچاق و محصول فعالیت های زیرزمینی می دانند در این خصوص با حمید رضا یوسفی فر دبیر کارگروه کشوری مد ولباس اتحادیه پوشاک ودبیر شورای راهبردی تولید وفروش پوشاک وزارت ارشاد گفت وگویی با جام جم آنلاین انجام داده است که می خوانید.
کد خبر: ۹۲۵۷۷۴
مانتوهای غیرمتعارف ، زیرزمینی تولید می شود/ به پیشنهاد طراحی لباس المپیکی ها بی توجهی کردند

مانتوهای غیرمتعارف که این روزها برتن برخی از زنان ودختران مشاهده می شود توسط چه کسانی و چگونه تولید می شود؟

این مدل ها محصول فعالیت های زیرزمینی وغیرقانونی بخشی از تولیدکنندگان است . چند سالی است که در شش ماهه اول سال با ورود طرح های عجیب مانتو روبه رو هستیم .امسال نیز برخی تولیدکنندگان و وارد کنندگان لباس دو مدل مانتو روانه بازار کرده اند.یکی مانتو های بدون دکمه که کاملا جلوی آن باز است ودیگر مانتوهایی با نوشته هایی برپشت که استفاده کنندگان آن به بیلبوردهای خیابانی تبدیل می شوند. ما براساس وظیفه خود این موضوع را مورد رصد وبررسی قرار دادیم وتا جایی که امکان داشت با کسانی که در این حوزه، غیرقانونی فعالیت می کردند برخورد کرده ایم.

ولی بازهم در مانتو فروشی ها مشاهده می شود؟

تا حدودی توانستیم جلوی آن را بگیریم فروش این مانتوها نسبت به گذشته کمتر شده است .به بسیاری از فروشگاه ها اطلاع دادیم وخوشبختانه آنها نیز با ما همکاری لازم را انجام دادند. درحال حاضر از آنجاکه فروش این نوع مانتوها در فروشگاه ها محدود شده تولید کنندگان برای اینکه محصولشان روی دستشان مانده است اقدام به فروش این نوع مانتوها ان هم شب ها در چهارراه ها و سرخیابان ها با قیمت های بسیار پایین می کنند.

ایده این طرح های به اصطلاح عجیب متعلق به طراحان داخلی است؟

ایده آن از هرجایی می تواند باشد ممکن است توسط قاچاقچیان به چینی ها سفارش داده شده باشد و یا طراحان ایرانی با الهام از طرحهای خارجی ان را طراحی کرده باشند .ولی هرچه هست طرح های غیر منطقی است که استفاده کنندگان آن را به بیلبوردهای خیابانی تبدیل می کند.

برخورد با تولیدکنندگان این نوع مانتوها آیا از سوی اتحادیه پوشاک صورت گرفته یا از سوی نیروی انتظامی؟

این اقدام معمولا تعاملی است که از سوی اتحادیه پوشاک و نیروی انتظامی صورت می گیرد.در واقع اتحادیه پوشاک یکی از وظایفش اخطار به موقع به تولیدکنندگان وفروشندگان است ودر صورت بی توجهی از سوی فروشندگان با هماهنگی نیروی انتظامی وارد عمل می شود.

شما در صحبت هایتان اشاره کردید چند سالی است که در شش ماهه اول سال با ورود این طرح های جدید به بازار روبه رو هستید.وسپس مانع فروش این مدل های غیرمتعارف می شوید. اما سوال اینجاست چرا از ابتدا و قبل از اینکه وارد بازار شود جلوی این کار را نمی گیرید؟

ما برای این موضوع نیز فکر کرده ایم لذا کارگروه مد ولباس را تشکیل دادیم این کارگروه در تولید لباس ایرانی –اسلامی وطراحی آن برنامه هایی را در دستور کار دارد.ما خالی از طرح ومدل نیستیم بلکه بیش از صد مدل می توانیم پیشنهاد دهیم .درحال حاضرتوانستیم ارتباط منطقی بین طراحان وتولیدکنندگان ایجاد کنیم.

ظاهرا این برخوردها فقط در فروشگاه های مرکز وپایین شهر صوت می گیرد ولی در فروشگاه های بالای شهر برخوردی صورت نمی گیردچون در این فروشگاه ها به جز این مانتوها مانتوهای دیگری مشاهده نمی شود.

درست است جریان سازی مد در دنیا برای خود سبکی دارد به این شکل که برخی لباس ها برای سطح بالا برخی برای سطح متوسط وبرخی نیز برای سطح پایین طراحی می شود.به عنوان مثال شلوار ساپورت را مردم پایین شهر می پوشند چون قیمت آن پایین است.از سوی دیگر وقتی به جمعیت پایین شهر نگاه می کنیم می بینیم که جمعیت آن خیلی بیشتر از بالای شهر است پس باید ابتدا از این قسمت شروع کنیم.وقتی مدی اتفاق می افتد باید بررسی کنیم این مد فقط برای عده محدودی است یا یک هجمه است .وقتی دریابیم که هجمه است آن وقت باید با آن برخورد شود.

واقعا چرا این مدل های عجیب طراحی می شود ومتاسفانه طرفدار نیز دارد؟

فراموش نکنیم که بازار ما در رکود بسر می برد رکودی که ناخوشایند است ،خرید وفروش کم است تولیدکننده وفروشنده نیز برای امرار معاش مجبورند دست به اینگونه تولیدات بزنند.آنها وقتی می بینند لباسی را مردم خوب می خرند پس مجبور می شوند برای کسب درآمد آن را تولید نیز کنند.

فکر می کنید علاقه مندی به مد است که سبب رواج این نوع لباس ها می شود؟

همه دنیا مد را دوست دارند لذا چیز بدی نیست ولی باید برنامه ریزی کرد که به انحراف کشیده نشود.واقعا در چنین بخشی سرمایه گذاری وجود ندارد.در حال حاضر جریان سازی مد برعهده کارگروه ساماندهی مد ولباس وزارت ارشاد است ولی متاسفانه سازمانها وارگانها اعتقادی به آن ندارند.نظیر ارگان ورزشی کشور که درباره لباس ورزشکاران خود برای شرکت در المپیک ریو به چینی ها اعتماد کردند ولی به پیشنهاد ما که از مهرماه گذشته مطرح کردیم توجهی نکردند ونتیجه آن طرح عجیب لباسی شد که اکنون می بینیم در فضاهای مجازی به تمسخر گرفته می شود.

گفت وگو از سها روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها