نماینده سابق انگلیس در آژانس بین‌المللی هسته‌ای:

دولت آمریکا اراده سیاسی در اجرای برجام ندارد

دبیر کل سازمان ملل در بیانیه ای از جمهوری اسلامی ایران به خاطر پایبندی به تعهدات هسته ای بر اساس برجام، قدردانی کرد.
کد خبر: ۹۲۳۸۹۶
قدردانی بان کی مون از ایران به سبب پایبندی به تعهدات هسته ای

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، بان کی مون در بیانیه ای به مناسبت سالگرد حصول توافق هسته ای ایران که در پایگاه اینترنتی سازمان ملل در روز چهارشنبه منتشر شد، از ایران به سبب پایبندی به تعهدات هسته ای اش قدردانی کرد.

در این بیانیه آمده است: یک سال قبل(2015)، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 2231 را که مؤید توافق هسته ای ایران با گروه 3+3 بود تصویب کرد. من در نخستین سالگرد این دستاورد تاریخی، به شورای امنیت و مشارکت کنندگان برجام تبریک می گویم. برجام پیروزی دیپلماسی و جلوگیری از مناقشه بود و هنجارهای بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای را تقویت کرد. من عزم و اراده همه طرف ها برای رسیدن به این توافق را تحسین می کنم.

این توافق در کنار رژیمی مطمئن برای تأیید ماهیت برنامه هسته ای ایران، به یکی از شدیدترین سازوکارهای تحریمی شورای امنیت سامان ملل پایان داد و فرصت بیشتری برای همکاری ایران با جامعه بین المللی بوجود آورد.

در ادامه این بیانیه آمده است: قطعنامه 2231 (2015) از تغییری اساسی در رابطه ایران با شورای امنیت حکایت دارد و برنامه زمانی تعریف شده ای برای حذف مسئله هسته ای ایران از دستور کار این شورا به دست می دهد.

من از جمهوری اسلامی ایران به خاطر اجرای تعهدات هسته ای خود که مورد تأیید آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیز هست تشکر می کنم. من همچنین از اتحادیه اروپا و آمریکا به سبب گام‌هایی که در زمینه انجام تعهدات مرتبط با تحریم ها، بر اساس برجام، برداشته اند قدردانی می کنم. من به طرف های برجام تأکید می کنم که به تعهدات خود پایبند بمانند و از کشورهای عضو سازمان ملل درخواست می کنم که از اجرای کامل و مؤثر این توافق حمایت کنند.

بان کی مون در پایان این بیانیه افزود: اکنون که یک سال گذشته است، من همچنان مطمئن هستم که برجام بهترین راه برای تضمین صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران و تحقق آرزوهای بزرگ مردم ایران است. من خواستار اجرای کامل برجام و قطعنامه 2231 (2015) بر مبنای احترام و منافع متقابل هستم، چرا که این کار، همکاری بیشتری برای دستیابی به صلح و امنیت جهانی فراهم می آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها