حرمت بشناس، امن زندگی کن

حریم در سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی

همزمان با تغییرات گسترده‌ای که در سال‌های اخیر در حوزه تکنولوژی رسانه رخ داد، پای بوتیک‌ها و فروشگاه‌های عرضه لباس هم به بحث رسانه باز شد و آنها هم در راستای اهدافی از پیش تعیین شده، به‌عنوان یک رسانه در جامعه مشغول به فعالیت شدند.
کد خبر: ۹۲۲۵۷۱
بوتیک‌هایی که رسانه شده‌اند

اگر به وضعیت امروز جامعه نگاهی بیندازیم می‌بینیم که بیشتر این بوتیک‌ها در راستای همان فرهنگ غرب، که بیگانگان به دنبالش هستند، ‌فعالیت می‌کنند و حتی در مواردی از بسیاری از رسانه‌های قدیمی هم قوی‌تر عمل می‌کنند.

در نتیجه انواع مد‌ها را در ویترین‌های خودشان به نمایش می‌گذارند و با انجام کارهای تبلیغی به عرضه محصولاتی می‌پردازند که از همان نگاه اول با معیارهای اسلامی ـ ایرانی فرهنگ ما تناسبی ندارد. از این نظر می‌بینیم که بوتیک‌ها تنها وظیفه عرضه لباس را به‌عهده ندارند، بلکه در حوزه فرهنگ‌سازی، نقشی جدید را به‌عهده گرفته‌اند که حتی می‌تواند باعث تغییر سبک زندگی افراد جامعه هم بشود.

متاسفانه در غیاب نظارت‌های دقیق و سختگیرانه، همه آنها به‌راحتی به این کارکرد رسانه بودن می‌پردازند ـ چه آگاهانه و چه ناآگاهانه ـ و درنتیجه هم بازار مد را به دست می‌گیرند و هم ذائقه مخاطب را تغییر می‌دهند.

این موضوع وقتی بیشتر نمایان می‌شود که دقت کنیم کالاهای عرضه شده توسط این فروشگاه‌ها و بوتیک‌ها،‌ در محیط بیرون از خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و در نتیجه در معرض دید عموم جامعه هستند. همین جاست که حتی بسیاری از دختران و پسران جوان و باحیا و با غیرت هم وقتی این مدل‌ها را می‌بینند ممکن است برای استفاده از این مدل‌ها وسوسه شوند.

به این دلیل که تصور می‌کنند مدل‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند حتما از نظر مسئولین قابل قبول و موجه هستند که اجازه عرضه پیدا می‌کنند. این موضوع نشان دهنده وجود مشکلات در عرصه ساماندهی مد ولباس در کشور ماست. مشکلی که نشان می‌دهد نه تنها در این موضوع، سیاستگذاری و استراتژی خاصی وجود ندارد که حتی نظارت دقیقی هم وجود ندارد.

همین‌جاست که در غیاب مسئولان ما، سیاستگذاری‌های پوشش مردم را شبکه‌های خارجی و طراحان مد بیگانه و... به‌دست می‌گیرند و به‌راحتی محصولات‌شان را در بازار عرضه می‌کنند. این درحالی است که در بحث ساماندهی مد و لباس، دستگاه‌ها و نهادهای زیادی از دولت پول می‌گیرند، از بودجه نظام استفاده می‌کنند اما خروجی عملکردشان در سطح جامعه دیده نمی‌شود.

نتیجه این شده که وضعیت حجاب و عفاف در سطح جامعه، ‌وضعیتی باشد که الان در خیابان‌ها به چشم می‌بینیم. من معتقدم که دختران و پسران جوان ما گناهی ندارند،‌ چون سیاستگذاری‌های مناسبی برای آنها انجام نشده و این جای خالی توسط سیاست‌های فرهنگی که از بیرون از کشور هدایت می‌شوند پر شده است.

دکتر مهدی زابلی‌زاده - سرپرست دانشگاه صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها