متن کامل نشست خبری سه جانبه در نروژ منتشر شد

درخواست موگرینی از ظریف درباره سوریه

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به همراه بورگه وزیر خارجه نروژ و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند
کد خبر: ۹۱۳۷۰۶
درخواست موگرینی از ظریف درباره سوریه

به گزارش جام جم آنلاین ، ،ابتدا بورگه برنده وزیر امور خارجه نروژ گفت: ما نشستی با موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا و ظریف وزیر امور خارجه ایران داشتیم. ما به موضوع توافق هسته ای ایران پرداختیم. این توافق دستاورد مهم دیپلماتیک بود. ما مفصل درباره اوضاع سوریه و نحوه حل بن بست صحبت کردیم. ما همچنین درباره خشونت های فرقه ای و حرکت به سمت جلو در عراق گفتگو کردیم.
وی افزود : نشست سالانه درباره صلح و آشتی برگزار می شود و من خرسندم امسال دو همکار خود (ظریف و موگرینی )را در اینجا می بینم. آنها کارهای فوق العاده ای انجام داده اند و برای گفتگو در این زمینه به اینجا آمدند. ما آماده هستیم پرسش های شما را بشنویم.
فدریکا موگرینی نیز درباره اظهارات ترامپ درمورد تیراندازی در اورلاندو گفت: من درباره سخنان یا مواضع دیگر کشورها یا مواضع بیان شده در تبلیغات انتخاباتی اظهار نظر نمی کنم اما می توانم به شما بگویم ما در اروپا درباره خطرات پیش روی جوامع و امنیت شهروندان آگاه هستیم. ما در ماهها و سالهای گذشته آموختیم که مسائل و چالش های پیش روی موسسات و جوامع ما را با مدیریت سرازیر شدن مهاجران با هدف محافظت از جان افراد جدا کنیم. بنابراین مقابله با هر نوع تروریسم در داخل اروپا به مانند مدیریت مناسب چالش مهاجرت و سرازیر شدن آوارگان بسیار جدی گرفته شده است اما ما این دو مسئله را کاملا از یکدیگر جدا کردیم.
محمد جواد ظریف نیز در این نشست گفت: من فکر می کنم در دنیایی که پدیده جهانی شدن آن را فرا گرفته است و احساسات جهانی است و مردم به اینترنت دسترسی دارند و متاسفانه گروه های افراطی در همه جوامع در حال استفاده از رسانه های جمعی برای جذب هواداران از بین گروههایی هستند که به حقوق خود نرسیدند و افرادی هستند که مردم بیگناه را در سوریه و عراق سر می برند و با لهجه خوب انگلیسی حرف می زنند،فکر می کنم نگاه به مهاجرت برای مقابله با تروریسم آدرس غلطی است.
وزیر امور خارجه نروژ هم در سخنانی گفت: من به نظام انتخاباتی آمریکا اعتماد کامل دارم. من در دیدگاه موگرینی که گفته است ما در اتحادیه اروپا اطمینان خواهیم یافت ،مسئله مهاجرت را براساس ارزش ها و اصول ما مدیریت خواهیم کرد،شریک هستم. ارزش های ما این است که از افرادی که نیاز به محافظت دارند ، محافظت کنیم اما ما در شرایط فعلی ناچاریم گشت زنی و مبادله اطلاعات را بیشتر کنیم زیرا ما با این نوع افراطی گری خشن و تندرویی در خاک اروپا از جمله بروکسل ،پاریس و کپنهاگ روبرو هستیم. اظهارداشت : من فکر می کنم لازم است به این توافق برسیم که هیچ راه حل نظامی در هیچ یک از این موارد وجود ندارد اگرچه که می تواند از عنصر نظامی نیز برای شکست دادن افراطی گری استفاده شود اما حتی برای شکست دادن گروه های افراطی نیاز به راهبردی فراتر از نظامی است و نیاز به راهبردی جامع برای از بین بردن منابع جدید جذب نیرو برای افراطی گرایان و منابع مالی است. ما طرحی را برای حل بحران در سوریه ارائه کردیم و آماده هستیم در گفتگوهای جدی گروه حامیان بین المللی سوریه مشارکت داشته باشیم. ما در حال حاضر تلاش می کنیم دورنمای آینده ای را که می توان از آن به عنوان راه حل استفاده کرد و به معنای نوشتن نسخه برای بن بست نیست، بیان کنیم. البته در نهایت این وظیفه سوری ها و عراقی ها است تا روند سیاسی کشورهای خود را در دست گیرند و رهبری کنند. ما نمی توانیم دیکته کنیم اما می توانیم تسهیل کنیم. ایران کاملا آماده تعامل در این زمینه است. ما نباید بخش بشردوستانه را فراموش کنیم. اوضاع انسانی در سوریه فاجعه بار است و ما نیاز به راه حل جامع انسانی داریم. مناطقی تحت محاصره افراطی گرایان است و شما نمی توانید راه حلی بیابید. وی افزود :بنابراین مهم است همه با هر مقدار نفوذ در سوریه در کنار هم گرد آیند تا به عملیات امدادی بشردوستانه کمک کنند و ایران نیز به مانند گذشته آماده ایفای سهم خود است.

نقش حیاتی ایران در سوریه


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز درباره نقش ایران در سوریه گفت: به نظر من ،نقشی که ایران می تواند به خصوص در سوریه و عراق ایفا کند حیاتی است. ما در گروه بین المللی حامیان سوریه در کنار یکدیگر هستیم و آنچه که از ایران و از همه اعضای دیگر در گروه بین المللی حامیان سوریه انتظار آن را داریم، این است که به همه تعهدات عمل کنند. این در وهله اول به معنای تضمین یا تسهیل تلاش ها برای دسترسی بشردوستانه به همه مناطق تحت محاصره است. ما اروپایی ها تمایزی قائل نیستیم .اصول کمک های بشردوستانه برای ما این است که این کمک ها باید به همه افراد نیازمند بدون توجه به مولفه های سیاسی یا نظامی که در آن هستند،برسد. ما تلاش می کنیم با همکاری سازمان ملل متحد کامیون های حامل کمک های بشردوستانه را به داخل مناطق تحت محاصره یا مناطق دور از دسترس بیاوریم.

وی افزود:ما از ایران دعوت می کنیم این دسترسی را به هرجایی که ایران می تواند نفوذ داشته باشد،تسهیل کند. مسلما دیگران که بر طرف ها نفوذ دارند،نیز وظیفه دارند دسترسی ها و همچنین احترام کامل به توقف خصومت ها را تسهیل کنند. ما توافق داریم که آنها از نفوذ خود برای شروع مذاکرات جدی سیاسی در ژنو استفاده کنند. این مسئله ای است که ما به همراه ایران و دیگران در گروه بین المللی حامیان سوریه در تلاش برای انجام آن هستیم. ما واقعا معتقدیم اکنون زمانی است که باید به این جنگ به خاطر مردم سوریه پایان دهیم.


فدریکا موگرینی ادامه داد:این طبیعی است که شهروندان انگلیس درباره آینده خود تصمیم گیرند اما باید بگویم انگلیس در زمینه سیاست های مربوط به امنیت کمک های زیادی به اتحادیه اروپا کرده است.
وی افزود: همه تحریم های مربوط به هسته ای ایران از شانزدهم ژانویه در روز اجرا برداشته شده است و تحریم های مرتبط با هسته ای اتحادیه اروپا نیز به صورت کامل برداشته شد. علاوه بر این ما به صورت فعالانه در حال تعامل با جامعه تجاری و بانک ها در اروپا و دیگران در خارج از اتحادیه اروپا هستیم تا آنها را به تعامل با ایران ترغیب کنیم. من خودم چند ماه پیش به همراه هیئت بی سابقه شامل هفت کمیسر به تهران رفتم تا کانال های همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا در زمینه های مختلف از حمل و نقل تا انرژی تا علوم و نفاوری و اقتصاد وبازرگانی را باز کنم.
به گفته وی ، فقط در چهار ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا بیست و دو درصد افزایش یافته است. بنابراین ما به خوبی می دانیم که چالش هایی وجود دارد و ما در حال رفع این چالش ها و در تلاش هستیم به سیستم های بانکی خود تا جایی که می توانیم و هر چه واضح تر کارهایی را که اکنون امکان آن برای آنها فراهم است که قبلا امکان آن فراهم نبود ،تشریح کنیم تا آنها اعتماد کسب کنند وشرکت های آنها تعامل و روابط را از سر گیرند.

موگرینی افزود:شاید این کار مقداری زمان خواهد برد اما امروز ما شاهد تحولاتی در مسیر درست هستیم و من در اینجا می توانم با قدرت این حقیقت را بیان کنم که اروپا متعهد است تا اطمینان یابد شهروندان ایرانی می توانند از منافع برداشتن تحریم ها براثر توافق ایران بهره مند شوند.

محمد جواد ظریف نیز درباره همه پرسی در انگلیس گفت: من نمی خواهم در امور داخلی کشور دیگر دخالت کنم. شهروندان انگلیس باید در این زمینه تصمیم گیرند. مطمئنا انگلیس در مذاکرات هسته ای هم در مذاکرات با ایی سه(سه کشور اروپایی) در اوایل 2000 و همچنین ایی سه به علاوه سه نقش مهمی بازی کرد. این نقش مهمی بود که آنها ایفا کردند. این نقش همیشه چیزی نبود که ما دوست داشته باشیم اما آنها نقش مهمی ایفا کردند. من معتقدم باید همه درک کنند

وی افزود:یک توافق بین المللی زمانی پایدار خواهد بود که همه احساس کنند از این توافق دستاورد دارند. ما معتقدیم برنامه جامع اقدام مشترک توافقنامه برد-برد است. اجرای آن نیز باید اجرای برد-برد باشد طوری که همه احساس کنند از آن منافع دارند و از اجرای آن بهره مند می شوند. من معتقدم آمریکا در کاغذ همه تحریم ها را برداشته است اما اثرات روانی سالها تحریم همچنان باقی است و من معتقدم آمریکا باید نقش فعال تری در برطرف کردن این اثرات باقیمانده روانی ایفا کند.

ظریف ادامه داد :من گفتگوهای خوبی با موگرینی داشتم و فردا صبح گفتگوهایی مانند ماههای گذشته با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا خواهم داشت. وی(کری) بارها از جمله در بیانیه بروکسل گفته است که آنها متعهد به اجرای تعهدات خود هستند. ما باید آن را در عمل ببینیم.همانطور که آنها می گویند ملاک عمل است ،ما به خصوص مردم ایران باید لغو تحریم ها را ببینند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: درباره شبه نظامیان شیعه باید بگویم ما معتقدیم هر نوع اقدام فرقه ای خطرناک است و پیامدهای دشوار و فاجعه بار جهانی دارد و به یک محل خلاصه نمی شود و به همین جهت ما همواره خواستار همکاری و گفتگو در بین فرقه های اسلامی و دیگر فرهنگ ها و مذاهب شدیم. همانطور که می دانید،ایران در اواخر قرن گذشته عقیده گفتگوی تمدن ها را مطرح کرد و ما در سال 2013 عقیده جهان علیه خشونت و افراطی گری را مطرح کردیم.

وی افزود:بنابراین ما تفاوتی برای هیچ کس که علیه انسان های بیگناه اقدام می کند،قائل نیستیم و این از دیدگاه ما غیرقابل قبول است. افراطی گری در هرجایی مطرح است اما ما آن را رد می کنیم. آنچه که مهم است پاسخ جهانی به تمایلات افراطی گرایانه است.

محمد جواد ظریف تصریح کرد:من فکر می کنم درباره سوریه هر کسی درباره راه حل سیاسی صحبت کرده است. ما معتقدیم باید برای راه حل سیاسی همکاری کنیم و فکر می کنم نخستین لازمه برای رسیدن به راه حل سیاسی این است که هر کسی باید از توهم راه حل نظامی دست بردارد و فکر می کنم هنوز این توهم وجود دارد.

وزیر امور خارجه نروژ نیز گفت: من کاملا با ظریف موافق هستم. اگر مناقشه نظامی در سوریه ادامه یابد،همچنان شهروندان آسیب خواهند دید. اگر یک طرف دست برتر را بگیرد،گروه های دیگر از حمایت بیشتر خارجی برخوردار خواهند شد. به همین جهت باید با این مسئله با همکاری با یکدیگر برخورد کنیم و باید درباره قانون اساسی جدید که همه گروه ها نماینده و احساس مالکیت دولت را داشته باشند،به توافق برسیم.

منبع:خبرگزاری صدا وسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها