درحالی که نبردهای سنگینی در فلوجه در جریان است و نیروهای عراقی می‌گویند به فاصله دو کیلومتری مرکز این شهر رسیده‌اند، عراقی‌ها روز گذشته جبهه تازه‌ای را در شمال گشوده و به موصل حمله‌ور شدند. گرچه برخی فرماندهان نیروهای مردمی در عراق با گشودن این جبهه تازه مخالف هستند، اما به اعتقاد برخی دیگر این مساله ممکن است موجب تضعیف تروریست‌ها بخصوص در فلوجه شده و به آزادسازی کامل این شهر کمک کند .
کد خبر: ۹۱۲۷۹۲

موصل دومین شهر بزرگ عراق و مرکز اصلی این گروه در عراق به شمار می‌رود، که دو سال پیش به تصرف تروریست‌های تکفیری درآمد . مقامات عراقی گفته‌اند تا پایان سال جاری میلادی موصل را از چنگ داعش آزاد خواهند کرد. به گزارش رویترز، نیروهای عراقی با کمک تانک‌ها و خودروهای زرهی به سمت روستای حاج علی واقع در فاصله 60 کیلومتری جنوب موصل حرکت کردند.

شبکه خبری سومریه نیوز نیز گزارش داد نیروهای عراقی روستای خرائب جبر در جنوب موصل را آزاد کرده و هم‌اکنون در حال پیشروی به سمت روستای الحاج علی از توابع شهر القیاره هستند. در این حمله چهار خودروی بمبگذاری شده منهدم و 25 تروریست کشته شدند. چند روز پیش خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق دستور انتقال یگان‌های لشکر نهم زرهی از بغداد به نینوا را داد. این اعزام نیرو از سوی نیروهای مردمی محکوم شد؛ چراکه آنها معتقد بودند درحالی که جنگ برای آزادی فلوجه ادامه دارد، وزارت دفاع نباید نیروهای رزمی را به جای دیگری بفرستد. هادی العامری، فرمانده نیروهای حشد الشعبی با انتقاد از این اقدام گفته بود اگر جبهه تازه‌ای در موصل گشوده شود، آزاد سازی فلوجه به تعویق خواهد افتاد. با این حال به نظر می‌رسد دولت عراق تصمیم گرفته باشد فشار دو سویه‌ای را در فلوجه و موصل به صورت همزمان بر داعش وارد کند تا دست‌کم به آزادسازی فلوجه در کوتاه مدت منجر شود .

2 کیلومتر تا مرکز فلوجه

نیروهای عراقی در ادامه عملیات آزادسازی فلوجه پس از آزادسازی دو منطقه الصبیحات و الفلاحات، به اطراف ساختمان فرمانداری این شهر رسیدند. بر همین اساس هادی رزیح، فرمانده پلیس الانبار گفت: شمار آوارگانی که از فلوجه خارج شده‌اند به بیش از 8000 نفر می‌رسد. همچنین 540 نفر از مظنونان به عضویت در گروه تروریستی داعش دستگیر شده‌اند. عملیات فلوجه یک ماه پیش آغاز شد و تاکنون نیروهای عراقی موفق شده‌اند دو شهر راهبردی الکرمه و الصقلاویه از توابع فلوجه و نیز روستاهایی همچون البوشجیل، السجر، عامریه و العوینات را آزاد کنند. روزگذشته سرلشکر هادی رزیح، تاکید کرد نیروهای عراق تا مرکز فلوجه تنها دو کیلومتر فاصله دارند. یک افسر عراقی نیز دراین باره گفت: «داعش می‌خواست نبرد را به بیرون از شهر بکشد، اما ما به درون شهر رفتیم و تمام این منطقه را ظرف هشت روز بازپس گرفتیم.»

هشدار بغداد به ریاض

وزارت خارجه عراق شنبه‌شب، توضیحات دولت سعودی درخصوص اعتراف وزارت کشور عربستان درباره کمک‌های مالی شهروندانش به داعش در جنگ فلوجه را خواستار شد. به گزارش ایرنا، احمد جمال سخنگوی وزارت خارجه عراق می‌گوید: ما منتظر توضیح صریح دولت سعودی در این خصوص هستیم. سخنگوی وزارت خارجه عراق این اظهارات را نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت و مخالف اصول حسن همجواری دانست و تاکید کرد بارها اعلام کرده‌ایم جنگ علیه تروریسم باید همه ابعاد آن اعم از منابع مالی باشد .

روزجمعه، منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان در جریان یک کنفرانس خبری اعتراف کرد مردم کشورش از داعش در عملیات اخیر حمایت مالی و معنوی کرده‌اند. وی ادعا کرد، دولت سعودی نمی‌تواند جلوی این حمایت‌ها را بگیرد زیرا در پوشش جمع‌آوری کمک به مردم انجام می‌شود.

دولت سعودی از آغاز عملیات فلوجه تحرکات گسترده‌ای را برای توقف این عملیات انجام داد که از تبلیغات رسانه‌ای تا اتهام زدن به نیروهای مردمی شیعه و کمک‌های پنهان به تروریست‌ها را دربرمی‌گیرد. با این حال سعودی‌ها هنوز نتوانسته‌اند عملیات در فلوجه را متوقف کنند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها