هاوکینگ، زوکربرگ و میلنر جاه‌طلبانه‌ترین پروژه کاوش حیات فرازمینی را کلید خواهند زد؟

استارشات، بلندپروازی بشر برای فتح ستارگان

خبرها حاکی از افزایش بودجه ناسا در سال آینده است. بودجه پیشنهادی مجلس نمایندگان ایالات متحده که بزودی در کنگره به رأی گذاشته می‌شود، 19/5میلیارد دلار (حدود 68هزار میلیارد تومان) گزارش شده است که 500 میلیون دلار بیشتر از بودجه پیشنهادی باراک اوباما و 200 میلیون دلار بیشتر از بودجه پیشنهادی مجلس سناست. چنانچه این مبلغ را کنگره تصویب کند، بالاترین بودجه ناسا در شش سال گذشته نصیب این سازمان بزرگ علمی ـ تحقیقاتی خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۱۰۶۶
یک قدم تا تصویب بودجه 19/5 میلیارد دلاری ناسا

برخی پروژه‌های ناسا مشمول این بودجه نخواهند شد که در رأس آنها پروژه تغییر مسیر سیارک قرار دارد. در این پروژه رباتیک، ربات مأمور پس از فرود آمدن بر سطح سیارکی بزرگ در نزدیکی زمین، تخته سنگ عظیمی را به وزن چند تن از سطح سیارک جدا کرده و به مدار ماه منتقل خواهد کرد. برداشت نمونه از این تخته سنگ بعد از این‌که در یک مدار پایدار به دور ماه قرار گرفت ممکن خواهد شد. این پروژه در تکمیل فناوری‌های لازم برای فرود انسان بر مریخ اهمیت دارد. در علت حذف این پروژه از بودجه سال 2017 آمده است که هزینه‌های یک مأموریت رباتیک در این سطح غیرقابل پیش‌بینی است و می‌تواند موجب اتلاف منابعی شود که در توسعه فناوری و ساخت تجهیزات لازم برای سفر به مریخ ضروری‌تر تلقی می‌شوند.

در عوض، بودجه تعیین شده صرف توسعه فناوری‌های کوچک مقیاس‌تر خواهد شد. از جمله این فناوری‌ها ساخت مینی‌هلیکوپتری بدون سرنشین است که انتظار می‌رود به همراه مریخ‌نوردهای آینده به سیاره سرخ فرستاده شوند. پروژه دیگری که منابع مالی آن از این بودجه تأمین خواهد شد، پروژه «اِستارشات» استیون هاوکینگ است. هاوکینگ طرح سفر به ستاره آلفا ـ قنطورس را مطرح کرده که نزدیک‌ترین منظومه نزدیک به خورشید است. در این پروژه، کاوشگری با نیروی محرکه لیزر به سوی ستاره آلفا ـ قنطورس در فاصله 20 سال نوری از زمین فرستاده خواهد شد. در راستای تحقق این پروژه، ساخت فناوری‌هایی نظیر نیروی محرکه ضد ماده و موتورهای فیوژن در دستور کار قرار گرفته‌اند. تاریخ اجرای این پروژه سال 2069 مصادف با صدمین سالگرد فرود انسان بر ماه طی ماموریت آپولو 11 اعلام شده است.

260 میلیون دلار از این بودجه نیز صرف مأموریت قمر یخ‌زده مشتری خواهد شد که «اروپا» نام دارد. احتمال می‌رود طی این پروژه کاوشگری نیز به محل ارسال شود. بخش دیگری از بودجه سال آینده ناسا به پیشبرد فناوری اِستارشِید اختصاص خواهد یافت. این فناوری به دانشمندان کمک می‌کند سیارات فراخورشیدی را از طریق مسدود کردن نور ستاره مادر مطالعه کنند.

با این‌که بودجه 5‌/‌19 میلیارد دلاری ناسا هنوز نهایی نشده، تا حدودی اولویت‌های کاری ناسا را در سال آینده نشان می‌دهد. نمای کلی پروژه‌هایی که در اولویت قرار دارند حاکی از افزایش بودجه مطالعات سیاره‌ای و کاهش منابع مالی پروژه‌های مربوط به زمین است.

منبع: IFL Science

مترجم: صدف دژآلود‌‌

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها