آل سعود قاتل مسلمانان در فاجعۀ منا است

حملۀ بی‌سابقۀ قرضاوی به علمای وهابی

برای بررسی و پرداخت رسانه‌ای اتفاقاتی که این‌روزها در زمینه برگزاری مراسم حج در جریان است باید از گذشته و ضعف‌هایی که در خصوص سایر جنایات و کارشکنی‌های آل‌سعود از جمله در خصوص فاجعه منا وجود داشت درس بگیریم.
کد خبر: ۹۰۹۸۱۱
آل سعود به دنبال انحراف افکار عمومی

پس از فاجعه منا در سال گذشته لازم بود با استناد به فکت‌ها و مستنداتی که بسیاری از آنها اظهارات مقامات عربستان بود بی‌تدبیری آل‌سعود را اثبات کنیم، اما متاسفانه به جای این کار، رسانه‌ها بیشتر به خبررسانی و کارهای شعاری پرداختند.

بعضی از این رسانه‌ها، هم‌پیمان عربستان هستند و مستقل نیستند و طبیعی است که اینها از این وضعیت استفاده کرده و دوقطبی ایرانی ـ عربی و شیعه ـ سنی را دامن بزنند؛ ما از این رسانه‌ها انتظاری نداریم اما از رسانه‌های کشورهای اسلامی و رسانه‌های مستقل که البته تعدادشان کم است انتظار این بود که فاجعه منا را مساله حقوق بشری تلقی کنند؛ مساله‌ای که میان کشورهای جهان و عربستان بوده است نه این‌که آن را مساله‌ای میان عربستان و ایران تلقی کنند.

اینها مربوط به گذشته و کارهایی است که باید انجام می‌شد و انجام نشد، اما از اینجا به بعد باید هوشیارانه‌تر برخورد کرد و کمتر تحت تاثیر احساسات قرار بگیریم.

باید درباره چگونگی مدیریت کشور عربستان و آل‌سعود در مراسم حج در سال‌های گذشته کار تحقیقاتی کنیم و یک بار دیگر این ماجرا را بازتولید کنیم تا مخاطب به طور طبیعی به این جمع‌بندی برسد که آل‌سعود صلاحیت مدیریت حج را ندارد. اما وقتی ما به سطح بپردازیم و فقط اقدام به پخش تصاویر انبوه و احساسی کنیم، این آگاهی شکل نمی‌گیرد.

ما باید همه ماجرا را به صورت منطقی، اقناعی و با صبر و حوصله و بردباری و از مجراهای رسمی و با استناد به قوانین بین‌المللی دنبال کنیم و مردم نیز از هر تریبونی که دارند در این زمینه کمک کنند که شبکه‌های اجتماعی و مقالاتی که در نشریات بین‌المللی منتشر می‌شود بخشی از این تریبون‌هاست.

باید واقعیات جنایات آل‌سعود و بی‌تدبیری آنها نه فقط از زبان ایرانی‌ها بلکه از زبان نخبگان و دانشگاهیان کشورهای مختلف بازگو شود و در مرحله بعد باید انتقادها و درخواست‌ها از آل سعود را به انتقاد و مطالبه بین‌المللی تبدیل کنیم.

در خصوص ماجرای فعلی هم که آل‌سعود، عاشقان زیارت خانه خدا را از این فیض محروم کرده است باید مظلومانه و در عین حال با اقتدار، اقدامات خلاف عرف بین‌الملل آل‌سعود در گذشته و حال را بیان کنیم و بهانه‌جویی‌ها و سختگیری‌ها و خط قرمزهای بی‌منطق آل‌ سعود را تشریح کنیم.

اقدامی که امسال عربستان در قبال ایران انجام داد ممکن است سال دیگر گریبان کشور دیگری را بگیرد و همه کشورها باید در این زمینه به صورت جدی عمل کنند و فکر نکنند این اتفاق فقط محدود به روابط ایران و عربستان است.

به نظر می‌رسد آل‌سعود برای توجیه جنایت سال گذشته‌اش، می‌خواهد برخی خط‌قرمزهای سختگیرانه را به ایران تحمیل و این‌گونه القا کند که در اتفاق سال گذشته نیز، ایران مقصر بوده است.

آل‌سعود و رسانه‌های وابسته به عربستان، با انحراف افکار عمومی به‌دنبال القای چنین خط فکری هستند، اما این توطئه باید خنثی شود و ثابت کنیم که عربستان و هیچ کشور دیگری نمی‌تواند از حضور زائران ایرانی در مراسم حج جلوگیری کند.

در مجموع باید توجه داشت که ماجرای جلوگیری عربستان از حضور زائران ایرانی در مراسم حج را باید در کنار سایر جنایاتی که آل‌سعود در گذشته انجام داده به صورت مستند، اقناعی، صبورانه، منطقی و از زبان نخبگان پیگیری کرد.

دکتر اکبر نصراللهی - استاد ارتباطات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها