رییس جمهور در جمع مردم صمیمی و سربلند مهاباد با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی بین پیروان مذاهب و اقوام امتیاز و برتری وجود ندارد؛ همه گلهای رنگارنگ ایرانند، اظهارداشت:یک قانون اساسی، یک رهبری مقتدر و یک دولت داریم و پیشرفت در سایه اتحاد ممکن است.
کد خبر: ۹۰۹۵۸۷
بدخواهان ببینند که جمهوری اسلامی برای صنعتی کردن مناطق غربی مصمم است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه تاکید کرد: بدخواهان ببینند که جمهوری اسلامی برای صنعتی کردن مناطق غربی و کردنشین مصمم است و افتتاح پروژه بزرگ پتروشیمی مهاباد قدم اول است و صنایع پایین دستی نیز باید در منطقه توسعه یابد.

رییس جمهوری امنیت واقعی و پایدار را در سایه محبت و پیشرفت دانست و با بیان اینکه با آموزش و پرورش مشغول تمهید اجرایی شدن اصل ۱۵ قانون اساسی هستیم، گفت: تبعیض قومیتی را نمی پسندم؛ اصل در استخدام باید شایستگی باشد و زبان مادری اقوام و بویژه کردی باید محترم باشد و البته مراکز زبان اقوام در حال توسعه است.

روحانی ابراز امیدواری کرد ثمره همکاری بیشتر دولت و مجلس آبادتر شدن ایران باشد.

رییس‌ جمهوری گفت: به صراحت اعلام می‌کنم به عنوان رییس‌ جمهوری اسلامی ایران و رییس شورای عالی امنیت ملی، در ایران اسلامی هیچ کسی حق ندارد، بین مسلمان و پیرو یک مذهب با مذهبی دیگر امتیازی قایل شود.

روحانی تأکید کرد: تمام مردم مسلمان چه شیعه و چه سنی در حقوق شهروندی، مساوی هستند و اصل در مسئولیت و شایستگی است و باید متناسب با شایستگی زمینه فعالیت و بالندگی، برای هر فرد مهیا شود.

رییس‌ جمهوری افزود: برای من کافی نیست یکی از سفرای کشور و یا یکی از معاونین در وزارتخانه‌ها اهل سنت و کردستان باشد. نباید بین اقوام تفاوتی وجود داشته باشد.

روحانی با بیان اینکه قبل از بحث قومیت همه ایرانی هستیم و در این دیار به مسلمانی خود افتخار می‌کنیم، اظهار داشت: افتخار به قومیت در مرحله سوم و بعد از ایران و اسلام وجود دارد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه قومیت‌های مختلف مانند گل‌های رنگارنگ در باغی بزرگ تجلی می‌یابند، ادامه داد: اول به فکر حفظ باغ باشیم، آنگاه گل‌های رنگارنگ را حراست نماییم.

روحانی افزود: امروز خوشحالیم که در آذربایجان غربی یک همزیستی مسالمت‌آمیز بین مسلمان و غیرمسلمان، شیعه و سنی و اقوام مختلف از جمله کرد، ترک و فارس وجود دارد.همه یک آرزو بیشتر ندارند و آن آبادانی ایران اسلامی است.

روحانی گفت: آنهایی که امروز در منطقه و در عراق و سوریه، فتنه و تروریسم و کشتار را شایع می‌کنند، مردم بی‌گناه را می‌کشند و به ناروا لقب مسلمان به خود می‌دهند، نسبتی با اسلام، قرآن و انسانیت ندارند.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: ما تابع قرآنی هستیم که می‌گوید، انسان‌ها دارای کرامت، عظمت، عزت و جایگاه بلند هستند. هیچ تفاوتی بین انسان‌ها وجود ندارد و همه مخلوق خداوند هستیم و بویژه ما مسلمانان که برادر یکدیگریم.

وی با اشاره به اینکه با همسایگان ارتباط دوستانه وسازنده می خواهیم ، تأکید کرد: باید با همه کشورهای همسایه رقابت سالم و همچنین ارتباط دوستانه، صمیمانه و سازنده داشته باشیم.

رییس‌ جمهوری با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان آذربایجان غربی و همسایگی با سه کشور منطقه، اظهار داشت: این فرصتی بزرگ برای مردم این سرزمین است و دولت وظیفه خود می‌داند که با همه کشورهای جهان که قصد خصومت با جمهوری اسلامی ایران ندارند، رابطه‌ای دوستانه و سازنده برقرار کنند.

روحانی ادامه داد: با کمک، حمایت و رأی شما در انتخابات سال 92 کاری کردیم تا دیوارهای منحوس تحریم که بین ملت ایران و ملت‌های دیگر فاصله افکنده بود، تخریب شود.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه امنیت واقعی و پایدار در سایه محبت و پیشرفت ایجاد می شود، تأکید کرد: به منطقه اعلام می کنیم که برقراری امنیت، راهی جز اعتدال و توسعه ندارد و در دنیای امروز هیچ کشوری به پیشرفت نخواهد رسید، مگر آنکه با کشورهای دنیا، بویژه همسایگان ارتباط دوستانه و سازنده برقرار کرده باشد.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم دولت آماده کردن شرایط اشتغال برای جوانان عزیز این مرز و بوم است، افزود: خوشحالم که امروز بزرگترین واحد صنعتی در تاریخ این منطقه با 300 هزار تن محصول سالانه افتتاح خواهد شد و این پروژه، دروازه‌ای برای صنعتی شدن منطقه خواهد بود. گاز از طریق یک خط لوله یکهزار و 690 کیلومتری به این مناطق انتقال داده شد که این کاری بزرگ، کم‌نظیر و بی‌نظیر است.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: آنهایی که به دروغ می‌گفتند دولت جمهوری اسلامی ایران، تنها می‌خواهد در مناطق کردنشین کشاورزی باشد و هیچ گاه صنعت وارد نشود، با چشم باز ببینند که واقعیت را نگفتند.

روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای رشد، تکامل و بویژه صنعتی کردن مناطق غربی و کردنشین بکار خواهد بست.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: این طرح پتروشیمی گام اول است و صنایع پایین‌دستی مربوط به همین پتروشیمی است که در منطقه ایجاد اشتغال می‌کند.دولت همه توان خود را بکار می‌گیرد تا راه برای فعالیت صنایع پایین‌ دستی در کشور گشوده شود.

وی گفت: باید همه مردم بومی منطقه در شرایطی مساوی از یک پروژه عظیم صنعتی، استفاده کنند، اما در عین حال یک صنعت پیچیده در زمان ساخت و تجهیز به متخصصانی از سراسر کشور نیاز دارد.اگر متخصصی میهمان شهر مهاباد شد، به نفع رونق اقتصادی این شهر است.

رییس‌ جمهوری با اشاره به امنیت بالای استان آذربایجان غربی و شهر مهاباد، اظهار داشت: مهاباد باید تبدیل به یک مرکز گردشگری برای مردم ایران و همه جهانیان شود.

روحانی تصریح کرد: به همه مسئولان استانی اعلام کردم که باید زمینه‌های لازم برای صنعت گردشگری در این استان و همچنین شهر مهاباد فراهم شود.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: امروز به همه مردم منطقه اعلام می‌کنیم که اگر به دنبال امنیت، توسعه و آرامش هستید، راهی به جز اعتدال و میانه‌‌روی وجود ندارد.

روحانی خاطر نشان کرد: افراطی‌گری مذهبی، قومی، سیاسی، جناحی و همچنین خشونت خاصیتی جز ویرانی، برای مردم ندارد.در سایه وحدت، برابری، اعتدال، دوری از افراط و خشونت می‌توانیم نه تنها امنیت برای خود و فرزندانمان بلکه توسعه را برای این سرزمین به ارمغان بیاوریم.

وی با قدردانی از همه نیروهای مسلح و امنیتی برای برقراری نظم و امنیت در سرتاسر کشور، اظهار داشت: باید امنیت و نظم برای نخبگان جامعه فراهم شود. امنیت واقعی در سایه محبت، دوستی و توسعه بوجود خواهد آمد.بیکاری، نبودن دانشگاه، فرهنگ و توسعه، ناامنی به بار خواهد آورد.

روحانی تأکید کرد: تبعیض قومیتی را محکوم می‌کنم، اصل در استخدام و جذب باید علم، دانش، تعهد و شایستگی باشد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اهمیت احترام به تنوع قومی و زبان مادری در ایران اسلامی،‌ ادامه داد: دستور تأسیس مرکزی در کردستان و در این منطقه برای آموزش زبان کردی داده شده است و برای اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی در وزارت آموزش و پرورش بحث و بررسی‌های لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه بعد از برجام فضای بهتری برای رونق اقتصادی در ایران از جمله آذربایجان غربی مهیا می‌شود، گفت: ان‌شاء الله شاهد توسعه و پیشرفت روزافزون در سرزمین ایران اسلامی خواهیم بود.امیدوارم ثمره همکاری بیشتر دولت و مجلس، آبادتر شدن ایران اسلامی باشد.

روحانی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: مهاباد به عنوان نگین ادب کردی، مهد علما، شعرا، نویسندگان، ورزشکاران، سربازان، خلبانان شهید و سرزمین ایستادگی ایران اسلامی است.

رییس‌ جمهوری اظهار داشت: مردم خونگرم و مقاوم مهاباد در طول 37 سال بعد از انقلاب اسلامی هرگز در برابر توطئه‌ها و تفرقه افکنی دشمنان سر فرود نیاوردند و دست رد به سینه آنانی زدند که ندای تفرقه سر می‌دادند.

روحانی گفت: مردم مهاباد از روز اول انقلاب نه تنها حافظ سرزمین، شهر و استان خود، بلکه مرزداران غیور دفاع از سرزمین ایران اسلامی بودند.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: برای همه جهانیان روشن است که توطئه دشمنان ملت‌های منطقه اسلام و مسلمانان که همواره به دنبال تفرقه و جدایی مردم متحد منطقه بودند به جایی نخواهد رسید.

روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران یعنی نظام برگزیده همه اقوام و بخش‌های کشور نه تنها به فکر منافع مردم و سرزمین خود، بلکه به عنوان وظیفه اصلی، در اندیشه حمایت از مردم منطقه است.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: وقتی اردبیل ، بغداد و دمشق در خطر سقوط بود ملت ایران به ندای مظلومان منطقه جواب مثبت داد.

رییس‌ جمهوری اظهار داشت: باید به امنیت، بالندگی، سرزندگی و نشاط در ایران اسلامی که بدون در نظر گرفتن مذهب و قومیت ایجاد شده، افتخار نماییم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها