جمهوری اسلامی ایران و هند برای تحکیم و تعمیق مناسبات خود 12 سند و موافقتنامه همکاری در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، توسعه بنادر، فرهنگی، علمی و دانشگاهی به امضاء رساندند.
کد خبر: ۹۰۷۲۲۵
ایران و هند 12 سند و موافقتنامه همکاری امضا کردند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،اسناد و موافقتنامه‌های توسعه همکاری بین تهران و دهلی نو روز دوشنبه در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و «نارندرا دامورداس مودی»نخست وزیر هند، توسط مسئولین و مقامات عالی‌رتبه دو کشور به امضاء رسید.

«یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت خارجه دو کشور برای همکاری در زمینه گفتگو میان دولت‌ها در خصوص سیاست‌گذاری و تعاملات اتاق‌های فکر»، «یادداشت تفاهم همکاری فی‌مابین دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه ایران و مؤسسه خدمات خارجی وزارت خارجه هند»، «پروتکل اجرایی فی‌مابین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت علوم و فناوری هند به منظور همکاری در زمینه علم و فناوری»، «یادداشت تفاهم همکاری فی‌مابین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و آرشیو ملی هند»، «برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طرف هندی»، «یادداشت تفاهم همکاری فی‌مابین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و شورای روابط فرهنگی هند»، «قرارداد توسعه بندر چابهار بین شرکت خدمات دریایی و بندری آریابنادر ایرانیان و شرکت خصوصی ایندیایورتس، گلوبال پرایویتلینیتد»، «موافقتنامه سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و اگزیم بانک هند در خصوص تعیین شرایط کنونی خط اعتباری بندر چابهار»، «بیانیه تأیید فی‌مابین وزارت امور اقتصاد و دارایی ایران و اگزیم‌بانک هند»، «یادداشت تفاهم‌ همکاری‌های بازرگانی و مشارکت بین شرکت دولتی آلومینیوم هندی نالکو و سازمان ایمیدروی ایران»، «یادداشت تفاهم‌ همکاری‌های بین صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت ضمانت صادرات هند» و «یادداشت تفاهم همکاری فی‌مابین شرکت دولتی ایرکون هند و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در زمینه خط آهن چابهار - زاهدان»، اسناد و توافقنامه‌هایی بود که در حضور روحانی و نارندرا دامورداس مودی به منظور توسعه و تعمیق روابط دو کشور به امضاء رسید.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که روز دوشنبه و پس از امضای 12 سند همکاری میان دو کشور با خبرنگاران صحبت می کرد، افزود: سفر نخست وزیر هند به ایران و در دوره پسابرجام و پساتحریم، زمینه را برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته مهیا می کند. روابط اقتصادی دو کشور می تواند بسیار گسترده تر از گذشته باشد و امروز مسئولین اجرایی دو کشور تصمیم گرفتند که روابط دو کشور از حالت تجاری به روابط اقتصادی جامع تبدیل شود.

وی اظهار داشت: هنگامی که بحث روابط اقتصادی ایران و هند مطرح می شود، به مفهوم تعامل ایران و همسایگانش با جمعیتی بالغ بر 400 میلیون نفر و هند به عنوان کشوری با بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت است. با توجه به ظرفیتهای انرژی در ایران و معادن گسترده هندوستان و بندر راهبردی چابهار، می توانیم در عرصه های مختلف از جمله در صنایع آلومینیوم و پتروشیمی همکاریهای گسترده ای داشته باشیم.

رییس جمهوری، سرمایه گذاری هند در توسعه بندر چابهار و تجهیز آن را نمادی برای همکاری بین دو کشور توصیف و تصریح کرد: چابهار مبدا دالان ترانزینی بین جنوب - شرق و جنوب - شمال خواهد بود و با اتمام احداث راه آهن بین چابهار - زاهدان و زاهدان – سرخس، این مسیر ریلی می تواند به نقطه اتصالی بین کشورهای مختلف از هندوستان و افغانستان گرفته تا کشورهای آسیای میانه و منطقه قفقاز و شرق اروپا تبدیل شود.

روحانی خاطرنشان ساخت: با توجه به نقش بانکها در روابط اقتصادی دو کشور، امروز بحثهای بسیار مهمی درباره نحوه ساماندهی روابط بین بانکها داشتیم و امیدواریم در آینده نزدیک ، تسهیلات بانکی بیش از گذشته زمینه را برای روابط اقتصادی وسیع تر بین دو کشور فراهم و آماده کند.

رییس جمهوری گفت: پیشرفت هند در تکنولوژیهای نو و های تک به ویژه آی تی سی، بیو و نانوتکنولوژی و هوا - فضا ما را بر آن داشت تا امروز توافق کنیم که روابط دو کشور در عرصه فناوریهای نو، دانشگاهی و پارکهای علمی و فناوری توسعه یابد.

روحانی گسترش توریسم و گردشگری بین دو کشور با تکیه بر اشتراکات تمدنی، فرهنگی و تاریخی بین دو ملت را از دیگر توافقات دو کشور در نشست هیاتهای عالیرتبه دو کشور برشمرد.

رییس جمهوری تاکید کرد: با توجه به اهمیت ثبات و امنیت در منطقه، به ویژه در افغانستان، عراق، سوریه و یمن و دیگر کشورهای منطقه و مواجهه با معضل مهم تروریسم در منطقه، دو کشور تصمیم گرفتند که در مسائل سیاسی و ارتباطات اطلاعاتی روابط نزدیک تری را برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم ایجاد کنند.

نارندرا دامورداس مودی نیز در این نشست خبری، همکاری و مشارکت دو کشور را بسیار حائز اهمیت توصیف و تاکید کرد: دستاوردهای این دیدار و قراردادهای امضا شده، فصل تازه ای در عرصه همکاری های استراتژیک دو کشور رقم می زند و بی تردید رفاه دو ملت در گرو همکاری های گسترده اقتصادی ایران و هندوستان خواهد بود.

نخست وزیر هند ادامه داد: همکاری گسترده تجاری، ارتباطات کارآمد جاده ای بویژه در زمینه راه آهن، مشارکت در بخش های نفت و گاز، آموزش و مسائل فرهنگی از ارکان همکاری های اقتصادی دو کشور خواهد بود.

وی از اختصاص 500 میلیون دلار برای توسعه و زیرساخت بندر چابهار برپایه قراردادی دوجانبه خبر داد و تصریح کرد: بی تردید این قرارداد به پیشرفت و رشد اقتصادی منطقه منجر خواهد شد و مصمم هستیم هر چه زودتر این قراردادها عملیاتی شود.

مودی همچنین امضای قرارداد سه جانبه حمل و نقل و ترانزیت کالا با مشارکت ایران، هند و افغانستان را فرصت تاریخی دانست که راه های ارتباطاتی جدید و نزدیکتر را بین سه کشور برقرار خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و هند در امنیت، ثبات و پیشرفت منطقه نقشی تعیین کننده دارند، گفت: دو کشور نسبت به تروریزم و افراطی گری نگرانی های مشترکی دارند و توافق کردیم در برخورد با تروریزم، افراطی گری، حمل و نقل مواد مخدر و جرایم سایبری به نحو نزدیکتری هم اندیشی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها