به بهانه پخش انیمیشن گجت از شبکه پویا

کارآگاهی از دنیای انیمیشن

کارآگاهی بی‌عرضه ولی خوش قلب که اغلب مرتکب سوتی‌های احمقانه‌ای در ارتباط با محیط اطراف خود می‌شود و عابرین بی‌گناه (و برین را) را با دشمنان اشتباه می‌گیرد! حماقت‌هایش همیشه او را به سوی خطر رهنمون می‌کند ولی او همیشه از مخمصه نجات پیدا می‌کندیا با بهره‌گیری از وسایل باوفایش یا به کمک برادرزاده‌اش پنی یا به لطف شانس! در ضمن گجت گاهی اوقات به طور کاملا تصادفی به پنی در حل معماها کمک می‌کند.
کد خبر: ۸۹۶۰۸۱
کارآگاهی از دنیای انیمیشن

به گزارش جام جم سیما ، تنها جایی که گجت کمی به دستگیری دکتر کلا نزدیک می‌شود، تیتراژ اولیه اپیزودهاست که در پایان تیتراژ به دکتر کلا دستبند می‌زند ولی به زودی متوجه می‌شود که به جای کلا، دستکش‌های فلزی او را دستگیر کرده است و سپس بمبی که توسط کلا، کار گذاشته شده در صورت گجت منفجر می‌شود!

تولد گجت

کارآگاه گجت عنوان یک مجموعه انیمیشن تلویزیونی مشهور است. گجت یک کارآگاه دست و پا چلفتی، حواس‌پرت و بی‌خبر از همه جاست که مانند یک «سایبورگ»، به وسایلی مکانیکی متصل به آناتومی بدن‌اش مجهز است. دشمن اصلی گجت، دکتر کلا امرموز است که رئیس یک سازمان پلید به نام مَد می‌باشد. به بهانه پخش یکی از فیلم‌های بلند انیمیشن گجت (بزرگ‌ترین شادی کارآگاه گجت محصول 2005 ) از شبکه پویاتصمیم گرفتیم به معرفی کارهای انیمیشن این شخصیت دوست داشتنی بپردازیم.

شخصیت کارآگاه گجت اولین بار در سال 1982 توسط اندی هیوارد، ژان شالوپین و برونو بیانچی خلق شد. در حقیقت ایده اصلی مجموعه از سوی هیوارد ارائه شد.

او در ضمن فیلمنامه اپیزود آزمایشی مجموعه را نیز تحت عنوان المپیک زمستانی نوشت که معمولاً به عنوان اپیزود شصت و پنجم پخش می‌شود. ژان شالوپین که در آن زمان صاحب استودیو آدیو ویژوآل دیک بود به هیوارد کمک کرد تا همراه بیانچی فرمت و ایده خود را بر بقیه اپیزودها توسعه دهد. طبق گفته سازندگان مجموعه، گجت پس از 350 طرح اولیه به طرح نهایی خود رسید.

بعلاوه گفته می‌شود مایکل مالیانی انیماتور معروف هم در طراحی گجت نقش داشته هر چند نام او در تیتراژ مجموعه نمی‌آید. پیتر سادر فیلمنامه‌نویس اصلی مجموعه در فصل نخست بود.

در فصل دوم، الینور بوریان موهر، مایکل اُ ماهونی، گِلن اگبرت و جک‌‌ها نارهام فیلمنامه‌نویس مجموعه شدند و برخی از آنها بعدها نیز فیلمنامه چند مجموعه فرعی از گجت را به رشته تحریر در آورند کارآگاه گجت نخستین مجموعه کارتونی شرکت دیک اینتر تینمنت بود که از سال 1983 تا 1986 پخش شد. اپیزودهای فصل نخست بین سال‌های 1984 و 1985 تکرار شدند و سپس 21 اپیزود جدید در قالب فصل دوم ساخته شد.

65 اپیزود اولیه مجموعه که مدت زمان همگی آنها 22 دقیقه بود، در کانادا و در استودیو انیمیشن‌سازی نلوانا نوشته، طراحی، استوری برد و ضبط صدا شد.

درحالی که یک کارگردان فرانسوی آنها را از فاصله‌ای دورتر می‌ساخت. البته تولید نهایی در نلوانا انجام می‌گرفت.

ظاهرا کارآگاه گجت به‌منظور پخش همزمان از دو کشور آمریکا و فرانسه تولید شد، اما ابتدا سپتامبر 1983 در آمریکای شمالی و پس از یکماه و اندی در فرانسه به نمایش درآمد. فصل نخست مجموعه از ماه سپتامبر تا دسامبر 1983 پخش شد و شامل 65 اپیزود 22 دقیقه و 30 ثانیه‌ای شد.

اپیزود آزمایشی مجموعه از بودجه نسبتا بالاتری برخوردار بود ولی به‌دلیل چند مشکل انیمیشن و فرمولی که هنوز پخته نشده بود، 64 اپیزود دیگر مجموعه از آن بهتر هستند. پس از پخش فصل نخست، کارآگاه گجت به محبوبیت و موفقیتی جهانی دست یافته بود. باید گفت که هر اپیزود در مجموع از خط اصلی داستانی استاندارد و واحدی تنها با تغییر اندکی پیروی می‌کند.

فیلم سینمایی بزرگ‌ترین شادی کارآگاه گجت 2005

این فیلم بلند که به شیوه CGI ساخته شد، اولین انیمیشن کارآگاه گجت است که به صورت انیمیشن کامپیوتری 3D رندر شد و در آن گجت با دوستان قبلی خود مثل برین، رئیس کوئیمبی و پنی 16 ساله برمی‌گردد تا با دکتر کلا و دستیار اسکاتلندی جدیدش به نام بامبیبوی که برای رسیدن به اهداف شیطانی‌اش استخدام کرده است، مبارزه کند.

سریال انیمیشن CGI کارآگاه گجت 2015

این سریال کانادایی است که ماجراهای آن دنباله‌ای برسری اولیه گجت است. در یک فصل26 قسمت 22 دقیقه‌ای ساخته شده است و فصل دوم آن در مرحله تولید است. در این سری پنی 15 ساله است و خودش یک مامور ویژه شده و برین هم دستیار اوست.

وقتی که دوباره دکتر کلا برمی‌گردد و دوباره سازمانش را فعال می‌کند، گجت هم که دوران بازنشستگی خود را سپری می‌کند دو باره به کار دعوت می‌شود تا با کمک پنی و برین دوباره اورا شکست دهد. شخصیت جدیدی که در این سری معرفی شده برادرزاده دکتر کلا به نام تالئن است. در این سری چهره کمیک‌تر و کمتر خشنی از دکتر کلا نسبت به گذشته تصویر شده است.

پریسا کاشانیان - قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها