آشنایی با اماکن گردشگری

غار یخ مراد

آشنایی با مناطق گردشگری ایران

شاهکاری سنگی از دل تاریخ

اگر تا امروز فرصتی دست نداده تا راهی استان خوزستان شوید، از همین الان برنامه‌ریزی کنید تا مقصد سفرتان در تعطیلات نوروزی، خوزستان باشد. خود را از دیدن این استان زیبا و شگفتی‌هایش محروم نکنید تا یکی از حسرت‌هایتان در زندگی، نرفتن به خوزستان نباشد.
کد خبر: ۸۹۰۹۷۹
شاهکاری سنگی از دل تاریخ

به گزارش جام جم آنلاین ، مطمئن باشید پس از دیدن زیبایی‌های خوزستان، (مانند نویسنده این سطور) به خودتان قول می‌دهید که دوباره به این استان برگردید.

پیشنهاد ما به شما برای تعطیلات نوروز، خوزستان است و بهار بهترین زمان برای دیدن این استان است. اگر ریزگردها امان دهد، لطافت هوایش روح آدم را تازه می‌کند.

خوزستان برای همه سلیقه‌ها، حداقل یک جاذبه دارد. بیشترین جاذبه‌های باستانی ایران در دل این استان خفته‌اند، رودها و سواحل بی‌نظیر خلیج فارس، یادمان‌های دفاع مقدس، مساجد دیدنی و ....

یکی از پیشنهادهای ما، بازدید از روستای لیوس است. این روستا در ۷۳ کیلومتری جاده شمال شهرستان دزفول در دامنه کوه لنگر واقع شده و با وجود گذشت سال‌های زیاد از عمر روستا، بافت خانه‌ها تغییر چندانی نکرده است. برای رسیدن به این روستای زیبای تاریخی، از جاده شمال شهرستان دزفول و مسیر شهیون بعد از گذر از روستاهای صالح‌آباد و گوشه به این روستا می‌رسیم.

بافت کنونی روستای لیوس بیش از 700 سال قدمت دارد. کتیبه‌ای بر سردر خانه حیدر عباسی، مؤید این قدمت است.

با این حال، وجود آسیاب‌هایی با قدمت دوره ساسانی، پیشینه این منطقه را به دوره جنگ ایران و روم می‌برد و به استناد برخی پژوهش‌ها، نام این روستا برگرفته از یک سردار رومی است و نامگذاری روستای همجوار آن به «سزار» نیز این ادعا را تائید می‌کند.

سبک معماری روستای لیوس خاص است به‌طوری که از تمام بخش‌های موجود در یک ساختمان، استفاده بهینه می‌شود.

از ستون‌های ساختمان به عنوان انبار گندم استفاده شده یا طراحی و جنس مصالح ساختمان به گونه‌ای است که در بخش‌های مختلف، دمای مورد نیاز برای نگهداری مواد‌غذایی فراهم باشد.

بیشتر مصالح به کار رفته در این روستا، سنگ است و به همین دلیل روستای لیوس را روستای سنگی دزفول نیز نامیده‌اند.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها