آشنایی با مناطق گردشگری ایران

مسجد جامع قاین

آشنایی با مناطق گردشگری ایران

مسجد و مدرسه جامع زنجان

مسجد و مدرسه جامع زنجان نمایشی تمام‌عیار از معماری دوره قاجار و تاثیر این حکومت بر شهر زنجان است. این مسجد و مدرسه که به «مسجد سید» معروف است، در قلب بافت تاریخی شهر قرار گرفته و از ضلع غربی با بازار قیصریه، از شرق با معبر موصوف به «کوچه سید» و از ضلع شمالی با خیابان امام و سبزه میدان در ارتباط است.
کد خبر: ۸۹۰۹۶۸
مسجد و مدرسه جامع زنجان

به گزارش جام جم آنلاین ، مجموعه مسجد سید توسط عبدالله میرزا دارا، پسر یازدهم فتحعلی شاه قاجار در زمان حکمرانی بر زنجان در سال ١٢4٢ هجری قمری احداث شده است و هیچ‌گونه افزایش مجموعه و الحاقات در دوره‌های بعدی در این مسجد مشاهده نمی‌شود.

این مجموعه تاریخی یکی از بناهای ارزشمند داخل شهری است که براساس پلان مساجد چهار ایوانی ساخته شده است. ایوان جنوبی، همانند سه ایوان دیگر در دو طبقه بوده که احداث طبقه دوم به منظور خنثی کردن رانش طاق ایوان ضروری بوده است. طبق معمول مسجد و مدرسه چهار ایوانی، شبستان این مسجد در جبهه جنوبی صحن شامل سه واحد است، شبستان زنانه، شبستان مردانه در طرفین و شبستان گنبددار در وسط و پشت ایوان قرار دارد.

گنبد مسجد جامع زنجان با کاشی‌های فیروزه‌ای پوشانده شده و در پیرامون آن سوره مبارکه الدهر به خط ثلث دیدگان را نوازش می‌دهد.

تزئینات بالای کتیبه نیز از لوزی‌های پیوسته و ترنج‌هایی به سبک معقل با استفاده از کاشی‌هایی به رنگ زرد، مشکی و آبی تشکیل شده است. گرچه شکوه و زیبایی این مسجد و مدرسه تاریخی به حدی است که بازدید از آن به تنهایی رضایت شما را جلب کند، اما با این حال اگر به دیار 3000 ساله زنجان سفر می‌کنید، حیف است به دیگر مساجد و بناهای تاریخی آن که هر یک در نوع خود خاص و دارای ویژگی خاص معماری و ارزش‌های فرهنگی و هنری است، سری نزنید.

از دیگر مساجد تاریخی این شهر می‌توان به مسجد میرزایی اشاره کرد که در مجموعه بازار پایین قرار گرفته و قدیمی‌ترین بنای مذهبی پابرجای شهر زنجان است.

این بنا، احتمالا در اواخر دوره صفویه تا اوایل دوره قاجار ساخته شده است. بقعه امامزاده سید ابراهیم، حسینیه اعظم زنجان (در جنوب شهر زنجان و با قدمت حدود یک قرن)، گنبد سلطانیه (در پنج فرسخی سمت شرقی شهر زنجان)، بازار قدیمی زنجان به عنوان یکی از طویل‌ترین بازارهای ایران و بنای تاریخی رختشوی خانه نیز که اکنون موزه مردم‌شناسی شده است، از دیگر آثار و بناهای تاریخی شهر زنجان به شمار می‌رود.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها