آشنایی با مناطق گردشگری ایران

مسجد جامع کبیر نی‌ریز

نی‌ریز شهری باستانی در شرق استان فارس است. چند مسجد جامع دارد که دیدنشان را نباید از دست داد.
کد خبر: ۸۹۰۹۰۴
مسجد جامع کبیر نی‌ریز

به گزارش جام جم آنلاین ، معروف‌ترین‌شان مسجد جامع کبیر است؛ از بناهای تاریخی و از قدیمی‌ترین مساجدی که در سده‌‌‌‌های نخستین اسلامی بنا شده است. می‌گویند پیش از اسلام آتشکده بوده و در دوره ساسانیان، آتش مقدس را از آتشکده کاریان به آنجا می‌آوردند.

ایوان اصلی مسجد، قدیمی‌ترین قسمت آن که در بخش جنوبی به چشم می‌خورد، به شیوه بناهای ایوان‌دار ساخته شده و بقیه بنای فعلی مسجد جامع بتدریج در قرون متمادی به آن اضافه شده است.

تاریخ‌ تغییرات و تعمیرات مسجد بر سردر ورودی و قدیمی‌ترین تاریخ‌ها در محراب ایوان به چشم می‌خورد و قدیمی‌ترین تاریخ را که در مسجد جامع نی‌ریز می‌توان یافت، سال 363 ، سال بنای محراب ایوان جنوبی است ولی امکان دارد تاریخ قدیمی‌تر از آن نیز در مسجد وجود داشته باشد که از میان رفته است.

در ایوان اصلی بنا محرابی زیبا و هنرمندانه به سبک محراب الجایتو ساخته شده که به صورت گچبری برجسته از اشکال هندسی و گل و گیاه و آیاتی از قرآن مجید و کتیبه‌ای از نام معصومین در اطراف محراب وجود دارد. این بنا مرداد ۱۳۱۲ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و هم‌اینک زیر نظر سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

مسجد جامع صغیر یا مسجد امام خمینی(ره) دیگر مسجد قدیمی‌شهر نی‌ریز است که به مسجد بازار نیز شهرت دارد. بنای قدیمی‌این مسجد چند سال پیش تخریب شد. در این مسجد دو کتیبه تاریخی بوده‌است. نخست، کتیبه فرمان شاه طهماسب اول صفوی و کتیبه دیگر شرح وقایع سید یحیی دارابی در دوره ناصرالدین شاه است.

مسجد جامع سیدعلی یا مسجد الزهرا از دیگر مساجد این شهر به‌شمار می‌رود که هنوز قسمتی از شکل معماری گذشته خود را حفظ کرده است.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها