آشنایی با مناطق گردشگری ایران

گنبد خشتی مشهد

آشنایی با مناطق گردشگری ایران

آرامگاه حمدالله مستوفی

در محله پنبه‌ریسه در شرق میدانگاه، حدفاصل امامزاده علی و آمنه خاتون شهر قزوین، آرامگاهی واقع شده که به آن گنبد دراز می‌گویند. این بنای ایلخانی، آرامگاه حمدالله مستوفی مورخ، شاعر و نویسنده قرن هشتم است. او با عنوان «مستوفی» در دستگاه ایلخانان خدمت می‌کرد و از نزدیکان خواجه رشیدالدین فضل‌الله بود.
کد خبر: ۸۹۰۸۹۷
آرامگاه حمدالله مستوفی

به گزارش جام جم آنلاین ، بنای آرامگاه حمدالله مستوفی برج آجری کوچکی است متعلق به قرن هشتم قمری که پلان برج به صورت مربع توسط چهار فیل‌پوش، هشت‌ضلعی شده و با گنبد مخروطی پوشیده شده است.

محوطه آرامگاه با 280 مترمربع است که تنها از این میزان 40 مترمربع به زیربنا اختصاص دارد. سردر آرامگاه با جمله لااله الا الله الملک الحق المبین و محمد رسول‌الله الصادق البار الامین تزئین شده است. داخل بنا دارای کاشی فیروزه‌ای ساده و در زیر پایه‌های گنبد دورتادور کتیبه‌ای است که سوره مبارکه هل اتی (دهر) به خط نسخ گچبری شده و قسمت پایین دولنگه در ورودی آرامگاه نیز به صورت گل درهم و منبت‌کاری است.

از یک جفت در منبت‌کاری آرامگاه، یک لنگه آن از میان رفته و لنگه دیگر هم به موزه ایران باستان انتقال داده شده است و به جای آن اکنون درِ تازه‌ساختی کار گذاشته شده است. نمای بنا آجری و مطابق سبک ایلخانی دارای بندهای مهری است.

گنبد مخروطی نیز پیشتر آجری بوده که در دوره‌های بعد کاشیکاری شده و مقرنس‌سازی دورتادور دایره پایین گنبد تعمیر شده است.

گنبد و زیرسازی آن که از بناهای مجلل و زیبای عهد مغول است، کتیبه‌ای از کاشی لاجوردی دارد که به خط نستعلیق چگونگی زندگانی حمدالله مستوفی، نیاکان و تالیفات وی به اختصار بیان شده است.

در قرن چهاردهم شمسی عده‌ای از مردم محله، دور محوطه بقعه که به صورت ویرانه‌ای درآمده بود، دیواری کشیدند و تعمیر مختصری در بقعه انجام دادند، ولی سال 1319 این بنای آرامگاهی تاریخی مرمت اساسی شد. این اثر بهمن ۱۳۱۸ با شماره ثبت ۳۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها