وعده دولت: کالاهای اساسی تا پایان تعطیلات نوروز، گران نمی‌شود

زورآزمایی گرانی با وعده‌های مسئولان

در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم که موج تازه‌ای از خریدهای شب عید بخصوص از جانب آنهایی که تاکنون منتظر دریافت عیدی پایان سال یا تامین منابع مالی برای خرید بودند، راه افتاده است. این روند و افزایش تقاضای خرید بخصوص در کالاهای اساسی مانند گوشت و مرغ، احتمالا مطابق روال همه‌ساله به افزایش قیمت برخی محصولات در گوشه و کنار کشور منجر خواهد شد. در یکی دو سال اخیر گرچه قبل از شروع تعطیلات نوروزی، کالاهای اساسی در سراسر کشور به حد کافی تامین شده بود؛ اما با آغاز تعطیلات، مشکلات تازه شروع و در استان‌های مختلف برخی مواد غذایی پرمصرف، نایاب و گران می‌شد که از جمله آنها گوشت قرمز و مرغ بود.
کد خبر: ۸۸۹۹۸۶

در این زمینه مسئولان صنفی و همچنین سیاستگذاران دولتی از ابتدای اسفندماه سال جاری بر تامین کامل مایحتاج شب عید خصوصا گوشت قرمز و مرغ تاکید کرده و وعده داده‌اند که «شب عید امسال، گوشت و مرغ اضافه نیز داریم». حال باید دید آیا واقعا وعده‌های مسئولان برای تامین مواد غذایی در نوروز 95 عملی خواهد شد یا این‌که در طول تعطیلات از گوشه و کنار، اخباری مبنی بر کمبود مایحتاج مردم به گوش خواهد رسید.

تجربه گذشته تکرار نمی‌شود

عباس والوزی، معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام در زمینه تامین گوشت و مرغ برای روزهای پایانی سال و ایام تعطیلات نوروز 95 به خبرنگار جام‌جم گفت: آمادگی کامل برای کنترل و تنظیم بازار داریم و امسال با توجه به پیش‌بینی‌هایی که مسئولان مربوط در زمینه تامین مایحتاج اولیه هموطنان در ایام تعطیلات و خرید شب عید داشته‌اند؛ هیچ کاستی نداشته و در بسیاری از موارد نیز حتی مازاد محصول در سردخانه‌ها موجود است.

والوزی به افزایش قیمت اخیر مرغ نیز اشاره کرد و افزود: گرچه طی روزهای اول اسفندماه قیمت مرغ افزایش یافته، اما با توجه به کنترل و بازرسی‌هایی که انجام شد نقاط ضعف و نیازهای بازار، شناسایی شده و سیاست‌های مناسبی در این زمینه اتخاذ شده است. به عنوان مثال برای تأمین خوراک مرغداری‌ها 60 درصد از مطالبات ذرت‌کاران پرداخت شد و درباره گوشت قرمز نیز به همین ترتیب عمل شده است. وی درباره ذخیره‌سازی‌های انجام‌شده نیز تصریح کرد: با استفاده از آمارهای مصرف ماهانه و همچنین بازنگری به میزان مصرف سال گذشته درباره نیازهای بازار، برآوردهایی داشته‌ایم که برای کنترل بازار، ذخیره‌سازی و واردات گوشت به میزان قابل قبولی صورت گرفته و هیچ نگرانی برای تامین نیازهای مرغ و گوشت منجمد وجود ندارد و در صورت مشاهده هرگونه کمبود بسرعت برای تنظیم بازار، مواد مورد نیاز از سردخانه‌ها ترخیص و روانه بازار مصرف خواهد شد.

گوشت منجمد، برای تنظیم بازار

والوزی در مورد سیاست‌های جدید شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای نوروز 95 به جام‌جم گفت: از 20 اسفندماه تا 15 فروردین که مصرف اقلام گوشتی افزایش خواهد داشت کشیک‌هایی در نظر گرفته شده تا با استفاده از اطلاعات بازار و میزان موجودی و تقاضای مرغ و گوشت به محض مشاهده هرگونه تغییر قیمتی یا کمبود، وارد عمل شده و برای تنظیم بازار عمل کنند. این در حالی است که برای سرعت بخشیدن در این زمینه سردخانه‌های استانی را متناسب با نیازهای پیش‌بینی شده تکمیل کرده و هیچ نگرانی برای رسیدن مرغ و گوشت به بازار نداریم.

برای تامین نیاز داخلی صادرات متوقف شده است

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تاکید بر این که امسال برای کنترل قیمت و تامین نیاز بازار فعلا صادرات از مرزهای غربی متوقف شده است، به جام‌جم گفت: حجم قابل توجهی از گوشت مورد نیاز تهران از غرب کشور و از کردستان تامین می‌شود که اکنون با توجه به این‌که بره‌های شیری وارد بازار شده‌اند کمبود یا نیاز بازار بخصوص برای این ایام تا حد قابل توجهی تامین شده است و هیچ نگرانی نداریم.

3 برابر نیاز مردم کالا داریم

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز گفت: اکنون بیش از سه تا چهار برابر نیاز بازار، کالا در انبارها وجود دارد و برای تأمین اقلام مورد نیاز مردم هیچ نگرانی وجود ندارد که این مساله، حاصل تدبیر دولت و همکاری و تلاش اصناف برای تأمین کالای مورد نیاز عموم است.

رئیس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: نظارت بر بازار و همچنین فروش‌های فوق‌العاده صنوف به صورت مستمر ادامه خواهد داشت و 360 اتاق و 8600 اتحادیه در سراسر کشور برای خدمت به مردم و بررسی شکایات در حالت آماده‌باش به سر می‌برند. فاضلی اطمینان داد: امسال با توجه به تدابیری که دولت و تشکل‌های صنفی اندیشیده‌اند، مردم نوروزی همراه باثبات و آرامش در بازار را تجربه خواهند کرد.

توزیع محصولات از 2 فروردین

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی نیز درباره کنترل بازار شب عید به خبرنگار جام‌جم گفت: خوشبختانه امسال هیچ کمبودی در محصولات لبنی نداریم و در همه استان‌ها به میزان مورد نیاز محصولات هم نگهداری شده و هم خط تولیدها در حال تولید محصولات جدید هستند. باکری درباره سیاست‌های اتحادیه جهت کنترل بازار در ایام تعطیلات افزود: تمام تولیدکنندگان محصولات لبنی از روز دوم فروردین نسبت به تولید و توزیع محصولات در کل کشور اقدام خواهند کرد. دبیر انجمن صنایع لبنی بحث افزایش قیمت را برای دوره کوتاه‌مدت، منتفی دانست و تاکید کرد: از آنجا که تورم به سمت تک‌رقمی شدن حرکت کرده، انتظار افزایش قیمتی نه در روزهای باقی‌مانده از سال داریم و نه در طول تعطیلات، اما برای افزایش قیمت در سال آینده ممکن است نزدیک به 4 درصد افزایش قیمت را تجربه کنیم.

نوسان قیمت برنج طبیعی است

از سوی دیگر جمیل علیزاده‌شایق، دبیر انجمن برنج نیز درباره موجودی برنج کشور به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه هیچ برنجی روی دست برنجکاران نمانده و کارخانه‌ها نیز تمام تولیدات خود را به بنکداران تحویل داده‌اند، بنابراین کمبودی احساس نمی‌شود. این در حالی است که سیاست‌های اصولی وزارت جهادکشاورزی درباره واردات برنج به این روند کمک کرد و سطح موجودی برنج را با توجه به واردات معقولی که انجام شده در شرایط ایده‌آل قرار داده است. وی درباره احتمال افزایش قیمت برنج طی روزهای آینده افزود: این مساله طبیعی است که پس از اتمام فصل برداشت برنج، رفته‌رفته تا برداشت بعدی قیمت برنج طی دورانی افزایش داشته باشد که بهمن و اسفند‌ماه هم جزو این ماه‌هاست و افزایش اندک قیمتی را تجربه می‌کنیم که هیچ ارتباطی با شب عید یا موارد دیگر ندارد. البته نباید فراموش کنیم در طول سال برنج ایرانی با توجه به این قاعده کلی در مجموع ممکن است 10 درصد افزایش قیمت داشته باشد.

خیز قیمت‌ها برخلاف وعده مسئولان

با وجود اظهارنظر مسئولان دولتی و صنفی که حکایت از موجودی کامل انبارها و نبود احتمال افزایش قیمت در کالاهای اساسی داشتند ،در اولین واکنش بازار نسبت به خرید مردم در شب عید قیمت مرغ 200 تومان افزایش یافت. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی اعلام کرد: قیمت هر کیلوگرم مرغ با این افزایش به ۷۰۰۰ تومان رسیده است. مهدی یوسف‌خانی در گفت‌وگو با مهر، نرخ مرغ زنده را ۴۵۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: قیمت این کالا در عمده‌فروشی میدان بهمن ۶۴۰۰ تومان، در کشتارگاه ۶۴۰۰ تومان و توزیع در واحدهای صنفی ۶۵۰۰ تومان است.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها