زهرا نعمتی ملی‌پوش تیروکمان ایران را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین ورزشکاران ایران دانست که نه تنها در میدان مسابقه بلکه در خارج از آن هم نقش مهمی را ایفا می‌کند.
کد خبر: ۸۸۹۷۶۹
زهرا نعمتی: سال تحویل کنار خانواده نیستم

به گزارش جام جم ورزشی ، نعمتی به مانند یک الگوی کامل نه تنها برای بانوان بلکه برای تمام افراد است تا بدانند که بالاتر از توانایی انسان هیچ چیز وجود ندارد. با او که بدون شک ورزشکار سال ایران لقب دارد، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید:

خانم نعمتی شما تنها ورزشکار ایرانی هستید که موفق به کسب دو سهمیه در مهم‌ترین بازی‌های جهانی شده است. المپیک و پارالمپیک دو رقابت معتبری است که شما سهمیه آن را کسب کرده‌اید موفقیتی که برخی آرزوی رسیدن به یکی از آن را دارند.

درست است من اولین ایرانی هستم که هم در المپیک و هم در پارالمپیک حاضر هستم. این افتخار بزرگی است که با تلاش به دست آمد. البته من در این افتخارآفرینی تنها نبودم و افراد زیادی حامی من بودند تا توانستم به این موفقیت برسم. خانواده‌ام و مسئولان فدراسیون و وزارت به خصوص خانم شهریان انگیزه زیادی به من دادند و باید از همه آنها تشکرکنم.

حضور در دو رقابت مهم از نظر تمرینی و اردویی برای شما مشکل‌ساز نمی‌شود؟

تمام برنامه‌هایم را با صلاحدید آقای خسروی‌وفا پیش می‌برم و همکاری لازم میان فدراسیون جانبازان و معلولان و همچنین فدراسیون تیروکمان وجود دارد. خوشبختانه مشکل خاصی از این بابت وجود ندارد و نگران این چنین مساله‌ای نیستم.

برنامه‌های شما تا آغاز المپیک چگونه است؟

در سال جدید در کاپ تایلند شرکت می‌کنم و همین باعث شده که سال تحویل کنار خانواده‌ام نباشم. تا حدود 7 فروردین این رقابت‌ها طول می‌کشد و بعد به ایران برمی‌گردم. اواخر فروردین هم مسابقه بعدی شروع می‌شود. قهرمانی جهان در شانگهای چین، مسابقه‌های کلمبیا و بعد مسابقه‌های جهانی ترکیه که کسب سهمیه تیمی است دیگر رقابت‌هایی است که باید در آن شرکت کنم.

خانم نعمتی با توجه به افتخاراتی که دارید نه تنها برای بانوان ورزشکار بلکه برای تمامی بانوان و مردم تبدیل به یک الگو شدید.

خوشحالم که این اتفاق رخ داده است و بسیار لذتبخش است که توانستم الگوی مناسبی برای زنان کشورم باشم. همیشه تلاشم این بوده که به عنوان یک زن ایرانی نماد خوبی برای بانوان ایران در تمامی جهان و عرصه‌های بین‌المللی باشم. مطمئن هستم که این افتخارها تنها متعلق به من نیست و برای تمام زنان سرزمینم است. زمانی که به عنوان سفیر صلح و توسعه به سازمان ملل دعوت شدم از من بارها و بارها به عنوان یک بانوی ایرانی و به عنوان یک الگو در عرصه بین‌المللی صحبت شد که این اتفاق بسیار خوبی است.

شما قرار است که انجمنی تحت عنوان «توانمندسازی معلولان از طریق ورزش» تاسیس کنید.

درست است. من تجربه این موضوع را دارم و می‌دانم که با کمک ورزش و بالا بردن روحیه می‌توان معلولیت را ناکام گذاشت و شکست داد. تصمیم گرفتم که این تجربه‌ام را به اشتراک بگذارم تا کسانی که در شرایط ابتدایی من قرار دارند بتوانند به زندگی دوباره برگردند. من حتی خارج از ورزش هم هر کاری که از دستم بربیاید برای انسان‌ها انجام می‌دهم و کمک به هم نوعم یکی از اهدافی است که همواره برای رسیدن به آن تلاش می‌کنم.

زهرا نعمتی به عنوان پرچم دار کاروان ایران در بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو انتخاب شد. افتخاری که بسیاری از ورزشکاران در آرزوی آن هستند.

اگر سال‌ها قبل به من گفته می‌شد که روزی پرچم دار ایران می‌شوم اصلا باور نمی‌کردم، اما خوشحالم که این افتخار نصیب من شده و این موضوع را تنها لطف خداوند به خودم می‌دانم. زمانی که حکم پرچم‌داری را تحویل گرفتم بسیار هیجان‌زده بودم و احساس غرور کردم. می‌دانم که با این افتخار مسئولیت من سنگین‌تر شده و باید به عنوان پرچم‌دار کاروان تمام تلاشم را برای کسب بهترین نتیجه انجام بدهم. امیدوارم نه تنها من بلکه تمام ورزشکاران ایران در المپیک و پارالمپیک موفق باشند.

رهام از شیرینی‌های زندگی با زهرا نعمتی می‌گوید

رهام شهابی‌پور ملی‌پوش تیروکمان ایران در المپیک لندن با زهرا نعمتی ازدواج کرد تا یک زوج ورزشکار دیگر را تشکیل بدهند. شهابی‌پور در گفت‌وگو با جام بانوان درباره زندگی مشترکش با نعمتی صحبت کرد.

درباره زندگی مشترک خودتان با خانم نعمتی بگویید.

زندگی با خانم نعمتی سرشار از نکات قوت و شادی است. این شادی همیشه در زندگی ما وجود داشته و سعی کردیم در کنار هم مشکلات را حل کنیم و از سد مشکلات بگذریم. زندگی ورزشکار حرفه‌ای همیشه تابع یکسری شرایط خاص است. ما همیشه سعی می‌کنیم در کنار هم مسائل را پشت سر بگذاریم و با تعاملی که همیشه داریم برای رفع این مشکلاتی که در مسیر پیش می‌آید بهترین کار را انجام بدهیم.

خانم نعمتی گفتند که عید ایران نیستند.

برنامه عید ما به این شکل است که او 28 اسفند در مسابقه‌های تایلند در شهر بانکوک هست. با این اوصاف بعید می‌دانم عید را کنار هم باشیم.

از خصوصیات اخلاقی همسرتان بگویید.

او خصوصیات اخلاقی خوب زیادی دارد که از مهم‌ترین آن را می‌توانم مهربانی و حس کمک به هم نوع را نام ببرم. مصمم بودن و سعی و تلاشش برای رسیدن به اهداف مورد نظرش از دیگر خصوصیات خوب اوست.

ورزشکار بودن هردو و وجود شرایط مشابه چقدر به موفقیت هردوی شما کمک کرده است؟

مسلما هم فکر و هم مسیر بودن ما و درکمان از شرایطی که داریم خیلی کمکمان کرده است. درکی که از هم داریم به هردویمان کمک کرده و بسیار موثر بوده است. با این درک خیلی از اهدافی که دنبالش بودیم راحت‌تر به دست آمده و مسیرهای پیش رو را راحت‌تر طی کرده‌ایم.

خانم نعمتی اکثرا در اردو هستند. با این شرایط شما در کارهای خانه مشارکتی دارید یا نه؟

ما همه کارها را با کمک هم انجام می‌دهیم و فرقی نمی‌کند داخل یا خارج از منزل باشد. مسلما وقتی او خارج از منزل است سعی می‌کنم گوشه‌ای از کارها را بگیرم تا فشار کمتری به او بیاد.

چقدر امیدوار هستید که همسرتان دومین مدال خود را در پارالمپیک کسب کند؟

رشته تیروکمان اصلا قابل پیش‌بینی نیست و گاهی می‌بینیم بزرگترین قهرمانان دنیا به جمع 32 نفراول هم نمی‌رسند؛ چراکه سطح مسابقه‌ها خیلی سخت و نزدیک به هم است. به همین دلیل مدال آوردن در این رشته سخت است و به همین خاطر است که تعداد مدال‌هایی که می‌آوریم کم است. با توجه به توانایی که همسرم دارد به طور قطع می‌توانم بگویم که در هر دو زمینه می‌توانیم شاهد درخشش او باشیم و بتواند دوباره مدال بگیرد. اما بازهم می‌گویم که نمی‌شود قول داد و نتیجه را پیش‌بینی کرد.

چقدر امیدوار هستید مدال طلای پارالمپیک 2012 لندن را در ریو هم تکرار کنید؟

من هیچ گاه برای رسیدن به هیچ چیز ناامید نیستم و قول می‌دهم تمام تلاش خودم را برای کسب بهترین نتیجه نه تنها در پارالمپیک بلکه در المپیک هم انجام بدهم. پیش‌بینی نتیجه کار دشواری است، اما من برای بالا بردن پرچم کشورم در هر رقابتی که باشد تلاش می‌کنم. من بارها اعلام کردم که برایم مهم نیست که در چه رقابتی و با چه سطحی حاضر هستم بلکه فقط و فقط به کسب افتخار برای ایران فکر می‌کنم. امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش برود که بتوانم بازهم در مسابقه‌های پیش رو تاریخ‌ساز شوم.

حرف پایانی.

تا الان همه من را حمایت کرده‌اند و امیدوارم از این پس هم همه کنارم باشند تا بتوانم با همکاری و کمک اطرافیانم بهترین نتیجه را در دو رویداد مهم پیش‌رو بگیرم و افتخاری نصیب کشور عزیزمان شود. کسب سهمیه المپیک افتخار بزرگی برای من بود که امیدوارم بتوانم این افتخارات را در المپیک با کسب عنوان دیگر تداوم ببخشم. حضور در چنین رقابت‌هایی به مراتب سخت‌تر از مسابقه‌های گذشته است و به همین دلیل حمایت و انگیزه زیادی را احتیاج دارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها