گفت‌وگو با سعید پاشازاده، شاعر آیینی

از ازل داغدار زهراییم

سعید پاشازاده، شاعری است که با بسیاری از مداحان اهل بیت تجربه همکاری داشته است. او شعرهای آیینی زیادی دارد. همزمان با ایام فاطمیه با این شاعر گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم. پاشازاده معتقد است بسامد شعر فاطمی بعد از انقلاب با کل ادوار شعر فارسی قابل مقایسه نیست.
کد خبر: ۸۸۸۹۴۷
از ازل داغدار زهراییم

به‌نظر شما در زمینه تولید اشعار فاطمی شاعران ما چه جایگاهی دارند و چقدر در این زمینه تلاش شده است؟

ما تا پیش از انقلاب اسلامی وقتی به تاریخچه شعر فاطمی نگاه می‌کنیم، اشعار کمی را پیدا می‌کنیم. در گذشته اشعار خوبی که برای حضرت زهرا(س) سروده شده باشد، انگشت‌شمار بوده که شاید معروف‌ترین آن شعر مرحوم کمپانی بوده است: «دختر فکر بکر من لب به سخن چو وا کند/ از نمکین کلام خود حق نمک ادا کند» اما به برکت انقلاب اسلامی و توجه مقام معظم رهبری به ایام فاطمیه روز شهادت حضرت زهرا(س) را تعطیل کردند و در ایام فاطمیه خود حضرت آقا مراسم گرفتند و نگاه‌ها به فاطمیه دوچندان شد. بسامد شعر برای حضرت صدیقه طاهره(س) بعد از انقلاب اسلامی قابل مقایسه با کل ادوار شعر فارسی نیست. به لطف خدا در این سال‌های اخیر دریایی از شعر برای حضرت زهرا(س) سروده شده است.

فکر می‌کنید شاعران فاطمی در نوآوری و پرداخت بدیع به موضوع چقدر به‌روز هستند؟

ما در دورانی هستیم که بیان معارف اهل بیت در عصر شکوفایی قرار دارد و بیشتر از تمام طول تاریخ، معارف اهل بیت بیان می‌شود. علما به زوایای مختلف زندگی اهل بیت می‌پردازند و شاعران دستمایه‌های جدیدتری برای موزون کردن معارف چهارده معصوم دارند. اگر بخواهیم بحث به‌روز بودن شاعران در اشعار فاطمی را مثال بزنیم، امروزه شاعران ما به این موضوع توجه دارند که حضرت صدیقه طاهره(س) برای دفاع از ولی به‌پا خاستند و برای دفاع از ولایت امیرالمومنین علی(ع) در مدینه روشنگری کردند. شاعران با یادآوری این مسائل و به‌روز کردن اتفاقاتی که در چهارده قرن پیش افتاده، امروز این نکته را یادآور می‌شوند اگر می‌خواهید پیرو حضرت زهرا(س) باشید باید ولی زمان را بشناسید. وظیه شاعر این است که این مفاهیم را با زبان شعر به مردم منتقل کند.

مداحان در انتخاب اشعار چقدر به دنبال موضوعات روزآمد هستند؟

متاسفانه وقتی ما صحبت از مسائل روز می‌کنیم، فقط به مسائل و اتفاقات سیاسی می‌پردازیم. آیا رسیدگی به مشکلات مردم، امر به معروف، نهی از منکر، نماز، جهاد، کسب روزی حلال و... مساله روز ما نیست؟ حضرت زهرا(س) در نهایت ساده‌زیستی و بدون هیچ توقعی کنار حضرت علی(ع) زندگی کردند. «در تنور عشق چون بگداختی/ باعلی با قرص نانی ساختی» آیا این موضوع روز ما نیست؟ موضوعات روز موضوعات اجتماعی است. ما باید در ایام فاطمیه الگوی مناسب را به جامعه معرفی کنیم و چه الگویی بهتر از حضرت زهرا(س)؟ آیا موضوع روز ما انفاق نیست که ما حتی از همسایه خود خبر نداریم؟ ما در ایام فاطمیه برای خانمی عزاداری می‌کنیم که لباس عروسی خود را به سائل دادند و همیشه در راه خدا انفاق می‌کردند.

سروری کار آل فاطمه است

اشک ارث زلال فاطمه است/ هرچه دریاست مال فاطمه است /آفریده خدا فقط او را/ پس جهان در خیال فاطمه است/ از ازل داغدار زهراییم/ تا ابد سال سال فاطمه است/ در دفاع از ولایت مولا/ احسن الحال حال فاطمه است/ نه فقط فاطمه کمال علی/ که علی هم کمال فاطمه است/ خوش به حال علی است با زهرا/ با علی خوش به حال فاطمه است/ آنچه گفتند چهارده معصوم/ همه در اصل قال فاطمه است /نوکری کار خانواده ما/ سروری کار آل فاطمه است /بازویی که شکست در کوچه/ تا به معراج بال فاطمه است/ زده بر سینه سنگ مولا را/ میخ شاهد مثال فاطمه است / با تبر می‌زند به ریشه دین/ آن که قصدش نهال فاطمه است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها