میرکریمی: 3 فیلم با موضوع داعش به نمایش درمی‌آید

حذف فرش قرمز از بخش جهانی فیلم فجر

فرش قرمزی که بهمن در جریان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر پهن شد، انتقادات بسیاری را به همراه داشت. حالا خبر می‌رسد در بخش جهانی این رویداد که اردیبهشت برگزار می‌شود، خبری از فرش قرمز نخواهد بود و البته چند فیلم هم با موضوع داعش و کوبانی به نمایش درخواهد آمد.
کد خبر: ۸۸۸۲۷۵
حذف فرش قرمز از بخش جهانی فیلم فجر

به گزارش جام‌جم، نخستین نشست رسانه‌ای سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر صبح روز گذشته با حضور رضا میرکریمی، علیرضا شجاع‌نوری، امیر اسفندیاری، رضا کیانیان و جمعی از اصحاب رسانه در پردیس سینمایی چارسو به عنوان کاخ جشنواره برگزار شد.

میرکریمی، دبیر این بخش که قرار است در هفته اول اردیبهشت سال بعد برگزار شود، سینمای ایران را سینمایی جهانی و بدون نیاز به باج دادن به دنیا خواند و بر هدفمند بودن و پرهیز از هزینه‌های اضافی و دوری این رویداد از تشریفاتی چون فرش قرمز تاکید کرد. در این نشست همچنین از پوستر جشنواره هم رونمایی شد؛ پوستری که منقش به یکی از مشهورترین تصاویر فیلم «گاو» داریوش مهرجویی است و احتمالا به‌دلیل ادامه رویکرد طراحی پوستر اشخاص و فیلم‌ها بحث‌های موافق و مخالفی را ایجاد کند.

یک جشنواره هدفمند

رضا میرکریمی، دبیر جشنواره ضمن اشاره به این‌که در این دوره هیات انتخابی وجود ندارد، گفت: مسئولیت انتخاب فیلم‌های جشنواره با خود من است.

کارگردان فیلم‌های امروز و یه حبه قند همچنین بیان کرد: برای این دوره بسیاری از تشریفات پرهزینه و دست و پا گیر همچون فرش قرمز را حذف کردیم. من سینمای ایران را سینمایی جهانی می‌دانم، برای همین باید بدون باج دادن آن را به دنیا معرفی کنیم؛ ضمن این‌که به‌دلیل موقعیت ممتاز سینمای ایران و شرایط این روزهای کشور در عرصه جهانی، نیازمند رایزنی‌های فراوانی نبودیم و آن‌قدر درخواست زیاد بود که باید انتخاب می‌کردیم انتخاب‌هایی که بر مبنای اهدافمان و فرهنگ کشور باشد. میرکریمی درباره پوستر جشنواره هم توضیح داد: این یک سنت در جشنواره‌های بین‌المللی است که پوستر آن جشنواره، عکسی از یک فیلم یا یک بازیگر تاثیرگذار در سینما باشد. ما هم در این دوره از جشنواره برای پوستر، عکس فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی و با بازی عزت‌الله انتظامی را انتخاب کردیم. این کار به نوعی تجلیل از این بازیگر بزرگ سینماست.

دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر همچنین ضمن اشاره به جایزه ویژه‌ای به نام محمد امین (ص) برای نکوداشت نام پیامبر اسلام، گفت: در جشنواره امسال و براساس هماهنگی‌هایی که داشتیم، احتمالا سه فیلم با موضوعات کوبانی و داعش خواهیم داشت که هنوز بخش‌های نمایش دهنده آن مشخص نیست.

کیانیان؛ رئیس کوخ جشنواره

رضا کیانیان، بازیگر سینما هم که در این دوره ریاست کاخ جشنواره را به‌عهده دارد، در ابتدای صحبت‌هایش تاکید کرد که اصلا تجربه کار اجرایی را ندارد و اصلا از این کارها خوشش نمی‌آید.

او ضمن تاکید بر این‌که آسیا و شرق نیازمند یک جشنواره قوی ، تاثیرگذار و جریان‌ساز است، گفت: فقط به‌خاطر ایده‌های نو و پیشنهادهای خوب رضا میرکریمی بود که این مسئولیت را قبول کردم. همه تلاشمان را می‌کنیم که در این جشنواره با همه مردم بویژه دانشجویان علاقه‌مند در همه رشته‌ها تعامل داشته باشیم و داشته‌های فرهنگی کشور و شهر تهران را بدرستی به مهمانان و سینماگران خارجی معرفی کنیم.

همچنین فضایی برای تعامل راحت سینماگران خارجی با رسانه‌ها و علاقه‌مندان فراهم خواهیم کرد و با توجه به فاصله گرفتن از تشریفات پرزرق و برق من رئیس کوخ جشنواره هستم، نه کاخ جشنواره!

تکاندن جیبِ خارجی‌ها

علیرضا شجاع‌نوری، دبیر نشست‌های تحلیل فیلم نیز در بخشی از این نشست گفت: جشنواره فقط محلی برای نمایش دادن و تماشا کردن آثار نیست، بلکه محلی برای تبادل دریافت‌ها و آشنا شدن با اندیشه‌ها و سلایق مختلف است. می‌خواهیم در این جشنواره جیب اندیشه‌ای و دانشی مهمانان خارجی را بتکانیم که همه چیزشان را اینجا بریزند! می‌خواهیم خشت‌های یک جشنواره بین‌المللی و جهانی موفق ایرانی را بنا بگذاریم تا بعدها از سال 95 به عنوان سالی تاریخی برای سینمای ایران یاد کنند.

فیلم‌ها و داوران

گرچه هنوز نام فیلم‌های حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر نهایی نشده، اما کشورهایی از نقاط مختلف جهان برای این رویداد اعلام آمادگی کرده‌اند. به گفته امیر اسفندیاری، در بخش بین‌الملل پنج داور خارجی و دو داور ایرانی، در بخش بهترین فیلم از کشورهای آسیایی پنج داور شامل چهار داور خارجی و یک داور ایرانی و در بخش بین المذاهب دو داور خارجی و یک داور ایرانی آثار برتر را ا نتخاب می‌کنند.

میرکریمی هم در این خصوص گفت: امسال مانند سال‌های گذشته یک بخش مسابقه با نام «سینمای سعادت» داریم که در این بخش سه فیلم ایرانی و ۱۲ فیلم خارجی روی پرده می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها