ملت ایران با حضور پرشور، تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز پای صندوق‌های رای، حماسه‌ای خلق کرد که باید به دلیل آن به مردم تبریک گفت و توجه داشت که بدون تردید این حضور تنها برای چهار سال آینده تعیین‌کننده نیست بلکه کشور را در مقابل زیاده‌خواهی دشمنان بیمه کرد.
کد خبر: ۸۸۶۲۸۳
مردم‌سالاری در ایران الگویی برای کشورهای منطقه

ساختار جمهوری اسلامی ایران بر اساس مردم‌سالاری دینی است و این مردم‌سالاری در انتخابات اخیر بخوبی محقق شد.

این در حالی است که ما پیش از انقلاب از رفتار دیکتاتوری و مستبدانه رژیم شاهنشاهی رنج می‌بردیم و پس از پیروزی انقلاب، با تکیه به اسلام و حضور در صحنه، ساختار جدیدی را بنا کرده‌ایم که به الگویی برای بسیاری از کشورها تبدیل شده و برخی کشورهای منطقه نیز آرزو دارند روزی بتوانند با چنین ساختاری، خودشان درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

در حال حاضر در برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان، قطر و امارات، مردم از استبداد رنج می‌برند و نمی‌توانند در آینده کشور مشارکت کرده و سرنوشت خودشان را تعیین کنند.

در چنین کشورهایی حتی به موجودیت ملت، اعتراف نمی‌شود چه برسد به این که ملت بخواهند در انتخاب حاکمان نقش داشته باشند. در این کشورها، دارایی‌ها متعلق به پادشاه است و او بر اساس میل خود آن را بین مردم تقسیم می‌کند و ملت به عنوان رعایا و کارگزار او محسوب می‌شوند.

نتیجه چنین دیدگاهی نسبت به ملت و حکومت، همین وضعیتی است که این روزها می‌بینیم و متاسفانه حاکمانی که چنین رویکردی را پیش می‌گیرند نه‌تنها برای ملت خودشان دردسر درست می‌کنند بلکه برای ملت‌های همجوار و منطقه نیز دردسر ساز می‌شوند؛ این مصیبت‌هایی که امروز در بحرین، یمن، سوریه، لبنان، فلسطین و عراق شاهدیم نتیجه ساختار قرون وسطایی در کشوری مانند عربستان است که هیچ پایه و اساسی ندارد.

اما برخلاف چنین کشوری، در جمهوری اسلامی ایران، توافق بین مردم و حکومت، نوعی عقد است که بر اساس شفافیت و صداقت نهاده شده و در این انتخابات نیز به طور واضح، مصداق آن را ملاحظه کردیم.

اطمینان و اعتمادی که چنین ساختاری ایجاد می‌کند و توانایی‌هایی که نظام با تکیه به ملت به دست می‌آورد و نیز مشروعیت جهانی، همگی دستاوردهای حضور مردم و برقراری مردم‌سالاری دینی است.

در نتیجه همین حضور است که ایران با وجود همه فشارها و توطئه‌ها و زیاده خواهی‌های خارجی، استوار ایستاده و پیشرفت کرده است و ملت نیز با حضور در انتخابات در عالی‌ترین تصمیم گیری‌های نظام، ایفای نقش می‌کند و بر قوت و استحکام ساختار نظام در آینده می‌افزاید.

نتیجه انتخابات اخیر در منطقه نیز این است که همه جهان می‌فهمد نظام جمهوری اسلامی ایران به عقل جمعی تکیه می‌کند و دیگر کشورها می‌توانند برای برقراری صلح و رفع بحران‌ها بر ایران تکیه کنند.

حضور گسترده مردم در انتخابات همچنین بار دیگر خطاب به نظام سلطه تاکید کرد که ملت ایران، پشتیبان نظام است و این نظام پایدار، با حمایت مردم، شکست‌ناپذیر است.

حسین شیخ‌الاسلام - کارشناس مسائل بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها